SME

Lode sa stavali aj v Bratislave

Výstava v Múzeu dopravy ukazuje aj dvadsiatku do detailov prepracovaných modelov lodí.

Výstava predstavuje dejiny lodiarstva na Dunaji.Výstava predstavuje dejiny lodiarstva na Dunaji. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Dunaj fungoval ako dopravná tepna už od antiky. Predpokladá sa, že Rimania si zriadili prístav pod Bratislavským hradom aj pri Gerulate, dnešných Rusovciach.

Loďou k nám priplával v roku 1698 aj ruský cár Peter Veľký, ktorý sa zaujímal o stavbu lodí.

„Počas ciest po Európe si z Viedne odskočil pozrieť sa na výrobu riečnych lodí aj do vtedajšieho Prešporka. Loďou to bolo oveľa pohodlnejšie ako si nechať vytriasať ľadviny v koči na vtedajších hrboľatých cestách,“ povedal Ernest Huska, riaditeľ STM-Múzea dopravy počas slávnostného otvorenia výstavy 100. rokov lodiarstva v Československu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv v Komárne

Prečítajte si tiež: Proti Turkom bojovali aj čajky Čítajte 

Prvé lodenice na Dunaji vznikli v Komárne už v stredoveku.

„V Komárne boli dobré geografické podmienky na výstavbu lodí. Do Dunaja sa vlieva Váh, ktorého časť je tiež splavná,“ povedal kurátor výstavy Martin Goduš.

Moderná lodenica vznikla v roku 1898 za čias Rakúsko-Uhorska. Po jeho rozpade lodenicu prevzali Škodove závody.

Najprv tu stavali lode poháňané parou – osobné, nákladné a aj remorkéry.

Neskôr paru nahradili dieslové motory. Do dnešných dní tu postavili približne 2000 lodí.

„Stavali tu nákladné lode, remorkéry, osobné kabínové lode a technické plavidlá ako napríklad bagre pre domáci a zahraničný trh, hlavne pre vtedajší Sovietsky zväz,“ ozrejmil Goduš.

Niektoré boli svetovými rekordérmi vo svojej kategórii, ako napríklad osobná kabínová loď Októbrová revolúcia.

SkryťVypnúť reklamu

Neskôr jej výrobu nahradila ešte väčšia osobná loď označená OL400. Spolu vyrobeili deväť plavidiel tohto typu. Prvé z nich pomenovali Valerijan Kujbyšev.

„S dĺžkou takmer 137 metrov a maximálnou šírkou takmer 17 metrov šlo o najväčšiu loď postavenú vo vtedajšej ČSSR a prvú loď naprojektovanú slovenskými konštruktérmi. Predtým sa lode pre Komárňanské lodenice konštruovali v Prahe,“ povedal Goduš.

Aj vojenské lode

Stavali sa tu aj vojenské lode vrátane tzv. monitorov, ktoré sa mohli plaviť aj vo veľmi plytkých vodách. Prvá vojnová operácia Veľkej vojny v 1914 bol práve delostrelecký útok monitorov na Belehrad.

Postavili tu aj najväčšiu vojnovú loď česko-slovenského vojnového loďstva. President Masaryk meral 48 metrov a pôsobil na Dunaji. Počas druhej svetovej vojny sa lode zmocnilo nacistické Nemecko. Loď prezbrojili a pod menom Bechelaren bojovala v Juhoslávii a Maďarsku. Na konci vojny sa posádka vzdala Američanom.

SkryťVypnúť reklamu

„Neskôr bola loď vrátená ČSR, ale žiaľ nevydržala do dnešných dní. V roku 1978 bola zošrotovaná. Bola to jedna z tých väčších lodí, ktoré boli postavené v Komárne. Mal byť postavený aj Štefánik. K tomu však už nedošlo,“ povedal Huska.

Výroba lodí v komárňanských lodeniciach pokračuje dodnes, ale vo výrazne menšom rozsahu. Po revolúcii stavbu a opravu lodí prebrala spoločnosť SAM – Shipbuilding and Machinery.

Stavba lodí v Bratislave

V Bratislave sa s modernou stavbou lodí začalo podstatne neskôr ako v Komárne.

„Zimný prístav nefungoval na výrobu lodí, ale na ich prezimovanie keďže vtedy Dunaj poctivo zamŕzal a plavba na rieke sa v zime zastavila. Preto sú aj brehy jeho najstaršej časti šikmé,“ ozrejmil Huska.

Bazény Zimného prístavu, Južný a Severný, boli postavené v rokoch 1897 až 1907. Najprv sa tu vykonávali opravy a prestavby lodí a neskôr sa tu lode aj vyrábali.

„Najznámejšou loďou vyrobenou v Bratislave je propeler Kamzík. Nahradil dosluhujúci propeler Devín,“ povedal Goduš. Kamzík do dnes existuje a sú snahy o jeho záchranu.

Múzeu dopravy sa zatiaľ podarilo zachrániť remorkér Šturec vyrobený v komárňanských lodeniciach. V súčasnosti ho postupne obnovuje. V hľadáčiku má tiež malý prístavný remorkér Zvolen kotviaci v Zimnom prístave.

Prečítajte si tiež: Z historickej lode chcú mať múzeum Čítajte 

„Slúžil na presun lodí v prístave a oproti Šturcu je tretinovej veľkosti, má necelých 16 metrov. Je v dobrej kondícii a naviac je zachovaný v autentickom stave z 50. rokov, keďže Šturec bol skrátený o 14 metrov po tom ako dostal zásah počas bombardovania rafinérie Apollo,“ povedal Huska.

Vyšperkované modely

Lákadlom výstavy je dvadsiatka detailných modelov lodí postavených na Slovensku. Je tu vystavený model jedného z posledných remorkérov vyrábaných v Komárne, model korčekového triediaceho bagra, využívaného na úpravu koryta Dunaja či modely osobných kabínových lodí.

„Modely slúžili jednak na prezentáciu lodí na veľtrhoch ako aj pre zákazníkov pred tým ako boli postavené. Vďaka tomu môžeme na výstave vidieť aj model pôvodnej verzie Valerijana Kujbyševa,“ ozrejmil Goduš.

Modely stavali aj námorníci. Takými sú aj do najmenších detailov prepracované tri pohyblivé modely, ktoré vyrobil Ľudovít Almáši počas dlhých plavieb po mori.

„Sú priam vyšperkované. Pán Almáši si dal tú námahu, že dokonca vyrobil aj ich vnútorné časti, ktoré nevidno,“ povedal Goduš.

Ďalšie modely postavili študenti ako školské práce.

Pred érou počítačov

Múzeu dopravy sa podarilo získať zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave poslednú rysovaciu dosku aj s originálnym pauzákom s narysovanou loďou. Ten na doske zachovali na pamiatku.

„Chceli sme ukázať, ako sa navrhovali a konštruovali lode pred érou počítačov,“ ozrejmil Goduš.

Nechýbajú ani autentické časti lodí ako drevené kormidlo z osobnej kabínovej lode, historická štvorramenná kotva, lodný zvon zo zošrotovanej lode Andrej Hlinka z roku 1940 či starý lodný telegraf, aký sa montoval na osobné kabínové lode.

Prečítajte si tiež: Prvá paroloď priplávala z Viedne Čítajte 

V jednej z vitrín je pamätná strieborná minca, ktorú Národná Banka Slovenska vydala minulý rok pri príležitosti 200. výročia plavby prvého parníka na Dunaji do Prešporka.

Pred príchodom pary boli lode poháňané iba vetrom alebo veslami.

„Drevený kolesový parník Carolina dlhý 15 metrov doplával z Viedne do Bratislavy 2. septembra 1818. Trvalo mu to tri hodiny. Dá sa to považovať za začiatok paroplavby na Dunaji. Lode tak mechanickým pohonom predbehli automobily o viac ako 50 rokov a parné vlaky o 10 rokov,“ ozrejmil Huska.

Bude mať Bratislava Múzeum Dunaja?

Snom riaditeľa Múzea dopravy je aby Bratislava mala Múzeum Dunaja. Venovalo by sa nielen doprave, ale aj histórii, umeniu a prírodovede.

Za ideálne miesto pre vznik takéhoto múzea Huska pokladá Zimný prístav. Už dnes sa tam nachádza päť národných kultúrnych pamiatok úzko spätých s Dunajom.

Sú to remorkér Šturec, doteraz funkčný historický lodný výťah, historická lodná dielňa, funkcionalistická budova Domu lodníkov a pekne zrekonštruovaná prečerpávacia stanica.

Prečítajte si tiež: Ikonický sklad číslo 7 plánujú opraviť Čítajte 

Neďaleko sa nachádza ďalšia národná kultúrna pamiatka, Sklad č. 7.

„Dunaj si múzeum v Bratislave skutočne zaslúži. Bez neho by nevzniklo ani toto mesto, keďže vzniklo pri v tej dobe jedinom brode ďaleko po a proti prúdu rieky,“ povedal Huska.

Otázkou ostáva, aké plány má so Zimným prístavom mestská časť Ružinov, na ktorého území sa prístav nachádza a aký je zámer magistrátu ale aj podnikateľských subjektov v prístave.

Podľa Husku by veľmi pomohlo, ak by sa začali diskusie a neskôr práce na podrobnom územnom pláne zóny Starý prístav.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 423
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 958
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 270
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 556
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 538
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 127
  7. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 4 557
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 421
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 499
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 254
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 125
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 20 523
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 264
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 519
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 6 743
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 796
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu