SME
Štvrtok, 1. október, 2020 | Meniny má ArnoldKrížovkyKrížovky

Šéf prístavov: Kultúra nesmie vytlačiť priemysel, Hamburg je inšpirácia

Prevádzkovateľ nákladných prístavov preinvestoval na brehu Dunaja milióny eur, no stále je tam len v prenájme. Chcel by to zmeniť.

Jaroslav Michalco (53) je riaditeľom spoločnosti Slovenská plavba a prístavy, ktorá je prevádzkovateľom nákladných prístavov v Bratislave a Komárne. Spoločnosť riadi od decembra 2006. Vyštudoval ekonomiku zahraničného obchodu na Vysokej škole ekonomickej, terajšej Ekonomickej univerzite v Bratislave. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Slovenská plavba a prístavy je prevádzkovateľom nákladných prístavov v Bratislave a Komárne, podľa riaditeľa podniku JAROSLAVA MICHALCA treba zachovať prístav ako priemyselnú zónu. „Nákladný prístav, to nie sme len my, to sú aj tovary pre slovenské hospodárstvo strategické ako železná ruda alebo uhlie.“

Predpokladá, že tlak developerov na vybudovanie obytnej alebo administratívnej štvrte v Zimnom prístave sa bude časom zväčšovať a potom vidí inšpiráciu v Hamburgu, kde „je priemysel v symbióze s mestským životom, kultúrou“.

Spoločnosť síce prístavy prevádzkuje, no samotný areál nemá plne v rukách. So štátom rokuje, že by sa to zmenilo. V areáli bratislavského prístavu je aj zanedbaný Dom lodníkov, na rekonštrukciu kultúrnej pamiatky firma momentálne zháňa peniaze.

Ateliér Janrevaj Design pracuje na štúdii nového využitia pre Zimný prístav v Bratislave, zverejnili prvé vizualizácie, ktoré tu ukazujú štvrť s bytmi, kanceláriami, parkami či jachtárskym prístavom. Hovoria, že to robia ako zákazku pre skupinu zahraničných investorov a je to projekt tak na pätnásť rokov. Čo o ňom viete?

„Zachytili sme v médiách prezentáciu vizualizácií a informácie o prácach na štúdii o Zimnom prístave, ale táto iniciatíva nie je naša. Ani nevieme, kto si tú štúdiu objednal. Na druhej strane, cítime náznaky zmeniť povahu prístavu, ale akýkoľvek takýto zámer si vyžaduje diskusiu s nami a zatiaľ nás nikto neoslovil.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Naozaj neviete, kto si tú štúdiu objednal?

„Nie, naozaj. Poviem pravdu, nás to ani nezaujíma, lebo nikto sa nám neozval s konkrétnou požiadavkou alebo návrhom. Čítame o tom v novinách, že architekti pracujú na zadaní pre skupinu zahraničných investorov, neidentifikovali sme ich, ale ani sme to neskúšali. Za tie roky sa už objavilo viac vizualizácií, nápadov, čo so Zimným prístavom. Sme tu v dlhodobom prenájme, máme tu nainvestované peniaze, spoliehame sa, že keď to bude aspoň trochu reálne, že nás niekto osloví.“

Aké vlastne má Slovenská plavba a prístavy slovo pri budúcej povahe Zimného prístavu?

„Zásadné, pretože sme tí, čo tu podnikajú, tvoria, zamestnávajú a vyrábajú. Areál, teda pozemky si síce prenajímame od štátnej akciovej spoločnosti Verejné prístavy, ale všetka infraštruktúra a zariadenia sú tu naše. Inžinierske siete, cesty, budovy, žeriavy, sklady, prekladiská, od roku 2002 sme tu preinvestovali 70 miliónov eur. My sme vlastne prevádzkovateľom prístavu. Nebránim sa debate o zmene využitia prístavu, len to nemôže obmedziť naše podnikanie.“

Prečítajte si tiež: Zo Zimného prístavu môže byť nová štvrť Čítajte 

Spomínali ste náznaky zmeniť povahu prístavu. Bol už v minulosti tlak developerov vytlačiť vás aspoň z časti prístavu?

„Konkrétne nie. Občas niekto niečo povie v médiách, ale že by nás niekto oslovil s konkrétnym projektom, to nie. Ale určite s tým treba rátať, že takéto aktivity sa budú stále objavovať. Realita je totiž taká, že keď sa tento prístav staval, fakticky sa staval mimo mesta, bola tu dedina. Rozvíjajúce sa mesto postupne prístav zhltlo a tento tlak bude pokračovať. Je to lukratívny priestor.“

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4SV5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4SV5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky