SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Petržalka ani Staré Mesto nesúhlasia s pravidlami o parkovaní

Prekáža im, že by mali dať rezidentom z iných mestských častí polovičnú zľavu na parkovné.

V Petržalke býva problém zaparkovať. Mestská časť si myslí, že sa to zmení po spoplatnení miest.V Petržalke býva problém zaparkovať. Mestská časť si myslí, že sa to zmení po spoplatnení miest. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Bratislavské Staré Mesto aj najväčšia mestská časť Petržalka nesúhlasia s návrhom všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní vozidiel na miestnych komunikáciách. Materiál, ktorý by stanovil základné pravidlá parkovania v Bratislave, pripravilo hlavné mesto a poslalo radniciam na pripomienkovanie.

Nesúhlasné stanovisko k návrhu nariadenia dnes schválili poslanci oboch mestských častí.

Nepáčilo sa im, že mali dať rezidentom z iných mestských častí polovičnú zľavu na parkovné. Mestu tiež vyčítali, že sa VZN prerokúva v čase, keď sa ešte nezmenil štatút hlavného mesta. Ten má udať kompetencie mestským častiam.

Bez zmeny štatútu totiž mestské časti nebudú môcť vyberať poplatky za parkovanie. Viac si prečítajte tu: Parkovné chcú, zľavy nie

Dva roky len sľubujú

Nový systém má vyriešiť problémy s parkovaním, ale tiež spoplatniť parkovanie v celom meste. Dnes sa platí len v centre.

"Ľuďom, ktorým sme sľubovali, že im niečo ponúkneme, nedávame nič," vyčítal hlavnému mestu prednosta petržalského miestneho úradu Miroslav Štefánik, podľa ktorého sa o téme nového parkovania stále iba rozpráva. Informácia o postupnosti prác na realizácii parkovacej politiky opakovane neprešla v mestskom zastupiteľstve a koncom februára dokonca padol aj návrh, aby sa zaviedlo 17 rôznych parkovacích politík.

"Aj to je dôkazom toho, že spôsob, akým hlavné mesto pripravuje riešenie parkovacej politiky, nie je asi ten najsprávnejší," doplnil vicestarosta Martin Miškov (nezávislý), ktorý má pocit, že mesto iba rozkazuje a neberie pripomienky samospráv do úvahy.

Bratislavský primátor Milan Ftáčnik sa dnes s petržalskými poslancami i vedením mestskej časti dohodol, že, na májové zasadnutie zastupiteľstva mesto dodá i chýbajúce dokumenty – štatút a zmluvu o spolupráci, aby sa mohli poslanci kvalifikovane rozhodnúť.

Na zľavu nemajú?

Petržalka mestu vyčítala, že 50-percentná zľava, ktorú má pri parkovaní dostať Bratislavčan z inej mestskej časti, môže byť pre celý finančný systém veľmi vysoká. "Nám to možno pomôže vo vzťahu k nejakým našim príjmov, ale negatívne sa to dotkne Petržalčanov. Sme jediná mestská časť, kde malé percento obyvateľov pracuje na inom území," podotkol dnes poslanec Michal Radosa (SDKÚ-DS).

Na to, aby takúto zľavu samospráva odsúhlasila, potrebuje vedieť náklady a výnosy, ktoré jej parkovacia politika prinesie. "Ak si budeme môcť dovoliť zľavu, tak ju poskytneme obyvateľom, ak nie, tak im ju neposkytneme," dodal Štefánik. S polovičnou zľavou malo problém aj Staré Mesto, ktoré už na prevádzku parkovania vyhlásilo tender za 18 miliónov eur. Ten však preveruje Úrad pre verejné obstarávanie.

Problém je delenie peňazí

Obe radnice upozorňujú na chýbajúcu zmenu štatútu. Tá by mala určiť aj systém prerozdeľovania peňazí z výnosov parkovania. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD), ktorý prišiel na rokovanie do Petržalky, priblížil, ako by sa mohli výnosy rozdeľovať.

"Ak systém parkovania vygeneruje sto eur, tak z nich povedzme dvadsať percent patrí mestskej časti, lebo má na starosti prevádzku či vyznačovanie dopravného značenia," vysvetľoval. Ďalších päť percent by išlo mestu, pretože potrebuje zaplatiť náklady na mestských policajtov. Zvyšné peniaze by sa rozdelili podľa počtu parkovacích miest.

"V Petržalke by to bolo konkrétne 17-tisíc parkovacích miest mestskej časti ku 400, ktoré má mesto," priblížil Ftáčnik. Tento systém by mohol byť platný pre všetky mestské časti.

Nevedia, že budú platiť

Parkovaciu politiku by chcelo mesto spustiť od 1. septembra. Starostovia štyroch najväčších mestských častí sa už vyjadrili, že tento termín nevidia ako reálny. Starosta Petržalky Vladimír Bajan aj dnes zopakoval, že termín považuje za ambiciózny. Ak VZN o parkovaní prejde, Ftáčnik septembrovému termínu verí. "Na začiatok Bratislavčanom ponúkneme rezidentskú nálepku a 50-percentnú zľavu."

Bajan ale pripomína, že k parkovacej politike chýba diskusia s občanom. "Ten ešte netuší, že za to, čo má dnes zadarmo, bude na budúci rok platiť. Sídliskový človek na to nie je zvyknutý," podotkol.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 900
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 731
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 050
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 501
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 158
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 388
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 581
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 999
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 315
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 282
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 091
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 912
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 589
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 944
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu