BRATISLAVA. Starostovia štyroch najväčších mestských častí chcú zaviesť spoločný parkovací systém. Dnes popreli, že by jeho zavedenie viazlo aj pre problém nájsť dohodu medzi mestom a sedemnástimi mestskými časťami na rovnakých podmienkach. Nezhodli sa však na možných zľavách. Ceny parkovného si chcú tiež určovať sami.
Nový parkovací systém
Bratislava
poplatky si určia mestské časti, mesto dá len strop;
cezpoľní zaplatia plnú sumu, domáci polovicu;
výnosy pôjdu na údržbu a organizáciu parkovacích miest;
platiť budú podľa primátora od jesene, starostovia to vidia až na budúci rok
Aj na nich sa však budú musieť zhodnúť, aby nevznikali problémy na ich hraniciach. "Museli by sme dať pozor v oblasti Dvorov, to znamená Viedenská, Černyševského, aby sa nestal ilacnou parkovacou zónou pre autá, ktoré nechcú platiť v Starom Meste," vraví petržalský starosta Vladimír Bajan. Iné ceny podľa neho budú na konci Petržalky ako v dotyku so Starým Mestom.
Mesto už schválilo, že Bratislavčania budú platiť o polovicu menej ako cezpoľní. Ide totiž o to, aby sa ľudia z rôznych mestských častí mohli navštevovať a nemuseli na parkovnom platiť veľa. Starosta Ružinova Dušan Pekár (KDH) si vie dokonca predstaviť, že by cez víkend zostalo parkovanie zadarmo. Proti plošným zľavám sú radnice Petržalky aj Starého Mesta.
Parkovné vyberá mesto. Starostovia sa tak s ním budú musieť dohodnúť, aby im to prenechalo.
Stačí nálepka?
Petržalka, Ružinov, Staré Mesto a Nové Mesto síce chcú spoločný parkovací systém, odmietajú však mestskú evidenciu. Na zistenie, či auto parkuje na správnom mieste a má nárok na zľavu, by podľa nich stačila nálepka.
Petržalský starosta Vladimír Bajan je proti tomu, aby systém riadila nová organizácia. „Ak tento systém bude mať medzičlánky, ktoré odčerpajú peniaze na tvorbu parkovacích miest, tak s tým určite nebudeme súhlasiť,“ povedal.
„Chceme spravovať len evidenčný systém, kde ľahučko zistíte, pozretím na ŠPZ, či je rezidentom, ktorý má zaplatenú rezidentskú kartu, alebo nie je,“ oponuje primátor Milan Ftáčnik (blízky Smeru).
Šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že nemusí ísť o veľký systém. Stačí vraj, aby zlúčili dáta mestských častí. „Ak chceme dať zľavu rezidentovi z Petržalky aj v Starom Meste, centrálna evidencia musí existovať.“
Kto nedá zľavu
Staré Mesto a Petržalka sú však proti celodennej 50-percentnej zľave pre obyvateľov Bratislavy, ktorú už odobrili mestskí poslanci. „Môže sa stať, že budeme mať toľko ľudí so zľavou, že nám ten systém skolabuje,“ vraví Bajan. Preto by dal zľavu napríklad len na večer.
Aj starostka Starého Mesta Tatiana Rosová (SDKÚ) by skôr pristúpila na zľavu na krátkodobé parkovanie, čo je podľa nej systémovejšie ako výnimky.
„Keď si Staré Mesto urobí dôkladný ekonomický prepočet, možno zmení názor,“ myslí si Uhler. Nové Mesto už podľa neho prepočty má a vie, že systém dokáže zarobiť tak, aby z prijatých poplatkov skvalitnili parkovacie miesta a budovali nové. Staré Mesto už vyhlásilo tender na prevádzkovateľa parkovania za 18 miliónov eur.
Ružinov so zľavou pre Bratislavčanov nemá problém. „Cez víkendy by to malo byť zadarmo. Otázne je, či celý víkend, alebo na hodinku – dve a cez týždeň 50 percent,“ vraví starosta Dušan Pekár (KDH).
Uhler si myslí, že zľavu by Bratislavčania oproti cezpoľným mali dostať, keďže mestu platia aj dane. Podotýka, že ľudia už teraz zavedenie parkovacieho systému vnímajú ako ďalšiu daň, a malo ísť pritom najmä o reguláciu parkovania.
Rozdeliť sa nie je ľahké
Mestské časti čakajú od mesta, že zmení štatút a umožní im, aby mohli vyberať poplatky. Budú sa však musieť zhodnúť aj na tom, ako sa poplatok rozdelí. Mestských policajtov totiž platí magistrát.
„Ak ma niekto presvedčí, že rozdeľovanie je transparentné, nemám s tým problém. Zatiaľ ma nepresvedčili,“ vyhlásil Bajan. „Viem si predstaviť dohodu, ale musí to byť jednoznačne kontrolovateľné a aby sme nemenili pravidlá každú chvíľu,“ hovorí Dušan Pekár. Starosta Nového Mesta Rudolf Kusý (nezávislý) pripúšťa, že mesto bude musieť pre kontroly parkovania prijať viac policajtov. „Tie náklady si budeme musieť podeliť,“ súhlasí aj Rosová.