BRATISLAVA. V novom tendri na trolejbusy, ktorý v stredu vyhlásil dopravný podnik, budú bodovať nielen počet dverí a hmotnosť. Stúpla síce dôležitosť ceny zo 40 na 60 bodov zo sto, no hodnotiť budú aj kapacitu a počet sedadiel, ktoré sú dostupné z nízkej podlahy.
Súťažiaci tiež budú môcť ponúknuť trolejbusy, ktoré ešte na Slovensku nie sú schválené. Päť dverí a certifikát o schválení boli dva body zrušeného tendra, ktoré odradili záujemcov. Napríklad firma Cegelec sa obávala, že by si certifikát nestihla vybaviť. Podľa podniku si to však firmy zle vysvetlili. "DPB trvá na tom, že spoločnosti mali 13 mesiacov na získanie certifikácie od podpisu kontraktu," povedala hovorkyňa mestského podniku Agáta Staneková.
Podmienku však kritizoval aj Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý nakoniec tender zrušil. Podotkol, že podľa súťažných podkladov mal byť certifikát súčasťou ponuky. Tú mali firmy predložiť do mesiaca.
Odborník najatý úradom usúdil, že aj keby o potvrdenie požiadal v deň vyhlásenia súťaže, do mesiaca by si ho nemusel stihnúť vybaviť. Podmienka aj skutočne odradila niektorých záujemcov, napríklad českú firmu Cegelec.
Prihlášku do jedného z najväčších tendrov v Bratislave poslala iba česká Škoda Electric s karosériou SOR Libchavy, firmy blízkej J&T.
Podnik teraz priznáva, že kritériá zmenil, aby opäť neprišla jedna ponuka. Naďalej však podľa hovorkyne trvá na tom, že pôvodné podmienky boli nastavené tak, aby sa mohli prihlásiť viacerí uchádzači.
Predĺžili aj lehotu na podanie ponuky z jedného mesiaca na mesiac a pol. Záujemcovia o pôvodný tender protestovali, že za mesiac nestihnú žiadať o vysvetlenie podkladov a vypracovať aj ponuku a to v slovenskom jazyku. Staneková tvrdí, že lehotu predĺžili len pre to, že predbežné oznámenie o súťaži nestihli zverejniť v termíne.
"Predĺženie lehoty vyplýva zo skutočnosti, že predbežné oznámenie nebolo zverejnené 52 dní pred vyhlásením verejného obstarávania," uviedla. Prihlášky čakajú do 27. mája.
Prvý tender zrušil Úrad pre verejné obstarávanie preto, že mohol diskriminovať hlavne zahraničných záujemcov. Európska komisia tiež pohrozila, že nákup nepreplatí. Aktuálne schválila, že mesto bude môcť použiť peniaze, ktoré si pôvodne pýtalo na vlakovú stanicu Filiálka.