BRATISLAVA. Európska komisia schválila presun eurofondov v rámci Operačného programu Doprava (OPD). Financie, ktoré boli pôvodne určené na železničnú trať Bratislava Predmestie - Bratislava Filiálka, sa tak budú môcť použiť aj na iné projekty. A to v regiónoch Bratislavy a Košíc.
Európske zdroje sa budú dať využiť na výstavbu a modernizáciu infraštruktúry pre električkovú a trolejbusovú dopravu. Tiež na nákup nových električiek, trolejbusov či vlakov v týchto regiónoch.
Celkovo je na túto prioritnú os určených 500 miliónov eur. Len Bratislava pýta asi 300 miliónov na nové trolejbusy a električky. Trolejbusový tender však musí zopakovať po tom, čo Európska komisia pohrozila, že ho nepreplatí. Tender zrušil Úrad pre verejné obstarávanie pre diskriminačné podmienky.
Peniaze by nevyčerpali
"Ide o jednu z najrýchlejšie schválených revízií operačného programu zo strany Európskej komisie," skonštatoval šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Zmeny v operačnom programe odobril ešte koncom minulého roka Monitorovací výbor OPD a potom aj vláda.
Podnetom na presun bol podľa ministerstva dopravy nízky stav čerpania týchto zdrojov v štvrtej prioritnej osi Operačného programu Doprava. A projekt Filiálka, ktorý z nej mal byť financovaný, sa v súčasnom programovom období realizovať nebude.
Podľa ministerstva dopravy ho bývalý šéf rezortu Ján Figeľ (KDH) zanechal nedostatočne pripravený. "Štúdia uskutočniteľnosti, ktorú dal na žiadosť EK vypracovať minister Počiatek, vyhodnotila projekt v jeho vtedajšej podobe ako ekonomicky neefektívny a investične náročný," doplnil hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Preto je podľa jeho slov potrebné pripraviť technicky a ekonomicky vhodný projekt Filiálky ako stanice pre prímestskú dopravu. Teda ako stanice s kratšími nástupišťami umiestnenými v menšej hĺbke pod povrchom a najmä bližšie k nadväzujúcim zastávkam MHD na Trnavskom mýte.
"Takýto projekt bude následne posudzovaný z pohľadu vhodnosti financovania zo zdrojov nového programového obdobia na roky 2014 až 2020," dodal Kóňa.
Viac si prečítajte tu: Počiatek zabrdil podzemný vlak v Bratislave
Autor: him