SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Počiatek zabrzdil podzemný vlak v Bratislave

Štúdia neodporúčala Filiálku a ani tunel pod Dunajom. Starý most by však mal byť nový.

Projekt Filiálka nateraz skončil.Projekt Filiálka nateraz skončil. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Z veľkých plánov ostali mapy, tender a projekty. Ministerstvo chce z eurofondov obnoviť vozidlá MHD.

Agentúrne spravodajstvo sme o 17:06 nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Tunel pod Dunajom a ani podzemná železničná trať Predmestie – Filiálka sa v Bratislave hĺbiť nezačne, železničné koridory neprepoja.

Zbytočné sú nielen plány, mapy, tender, ale aj investované peniaze. Rozhodol o tom minister dopravy Ján Počiatek (Smer).

Minister tvrdí, že rozhodla štúdia realizovateľnosti, teda správa, ktorá preverovala, či je projekt možné dostavať načas a či by na to stačili vyčlenené peniaze.

Štúdiu robili na ministerstve. Projekt v navrhovanej podobe neodporúča z ekonomických a ani technických dôvodov.

„Keďže je jasné, že Brusel by nám tieto stavby nikdy nepreplatil, mohli by byť financované iba zo štátneho rozpočtu, čo je pre zlý stav verejných financií prakticky vylúčené,“ povedal Počiatek.

Štúdiu požadovala Európska komisia.

pociatek_res.jpg

Minister Počiatek pri oznamovaní ukončenia projektu.

FOTO - TASR

Do roku 2015

Filiálku aj tunel mali platiť eurofondy, 420 miliónov eur z operačného programu doprava chce teraz Počiatek dať na nákup prímestských a regionálnych vlakov v Bratislavskom a Košickom kraji a na zlepšenie MHD v Bratislave a Košiciach.

V Bratislave už náhradné projekty, ktoré mali predložiť mestá, odsúhlasili bratislavskí poslanci. Modernizovať by mali električkovú trať do Dúbravky, ktorá je v havarijnom stave a električky tade premávajú zníženou rýchlosťou.

Všetko sa má stihnúť do roku 2015, odborníci upozorňujú, že sa musia pripraviť nové projekty.

Starý most bude nový

Na rozdiel od podzemného vlaku v štúdii obstál projekt rekonštrukcie bratislavského Starého mosta. Jeho konštrukciu rozoberú a vystavajú nanovo, mostom má viesť do Petržalky električková trať.

Mesto chce začať s výstavbou na budúci rok, most musí byť dokončený do roku 2015.

Na Starý most mesto nevypísalo architektonickú súťaž, podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) pre termíny z únie.

Figeľ: Zlepšenie dopravy

Prestavba spustnutej Filiálky pri Trnavskom mýte na podzemnú prestupnú stanicu mala trvať 36 mesiacov, projekt sa mal stihnúť do roku 2015.

Počiatek tvrdí, že pri nástupe do funkcie našiel projekt po svojom predchodcovi Jánovi Figeľovi (KDH) nepripravený. Hovorca ministerstva Martin Kóňa tvrdí, že s projektom sa asi jeden a pol roka nič nedialo.

Figeľov poradca Martin Krajčovič nečinnosť popiera. „Za rok a pol sme výrazne urýchlili prípravy a opravili sme množstvo nedostatkov zdedených po exministrovi Ľubomírovi Vážnom.“ Projekt by podľa neho výrazne pomohol doprave v celom kraji a priniesol nové pracovné miesta.

Neukončený tak zostáva aj tender na firmu, ktorá mala budovať trate a postaviť podzemnú stanicu. Železnice súťaž už niekoľko mesiacov vyhodnocujú. Počiatek hovorí, že pred štúdiou bolo nezodpovedné vôbec súťaž robiť.

Minister dnes nevedel povedať, koľko už štát do projektu vložil. Tvrdí však, že to budú stratené peniaze.

Počiatek pripúšťa, že stanica Filiálka môže mať význam, no nie ako prepojenie medzinárodných koridorov, ale ako stanica, do ktorej by sa zbiehali regionálne vlaky z okolia. Projekt tak zaradia do nového programového obdobia 2014 až 2020.

Primátor Milan Ftáčnik akceptuje rozhodnutie rezortu dopravy o zmrazení projektu výstavby podzemnej železničnej trate Bratislava Predmestie-Filiálka, ktorým sa na nadchádzajúce obdobie zmrazia aj prípravné práce spojené s vybudovaním železničného tunela popod Dunaj. Agentúru SITA o tom informoval hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

ico

Odborníci: Filiálka bola šancou

Dopravní a stavební inžinieri aj projektant staníc metra hovoria, že ak štát a Bratislava teraz nevyužijú šancu na podzemnú trať, môže prísť dopravný kolaps.

BRATISLAVA. Namiesto hľadania prekážok by malo ministerstvo dopravy začať s projektom Filiálky čím skôr.

Je to posledná šanca pre Bratislavu a ak sa nezačne so stavbou tunela dnes, v budúcnosti už bude pravdepodobne ohrozené financovanie z európskych fondov.

Takto vyzývali ešte na konci augusta odborníci z oblasti dopravy, stavieb, urbanizmu a Bratislavského samosprávneho kraja ministra dopravy Jána Počiatka (Smer).

Argumentovali aj tým, že projekt je vo vysokom štádiu prípravy s väčšinou vydaných stavebných povolení.

Výzvu podpísali napríklad projektant staníc metra vo Viedni Vlado Šimko, dopravný inžinier Ladislav Csáder, či urbanista a územný plánovač Michal Chudík.

Výzvu ignorovali

Odpoveď sme nedostali, hovorí Jozef Uhler (SDKÚ), predseda bratislavskej dopravnej komisie a ďalší signatár výzvy. „Projekty ako Filiálka, koľajová trať v Petržalke a Starý most sa nesmú zastaviť,“ myslí si Uhler. „Ak dnes nie sú peniaze na tunel pod Dunajom, budú o pár rokov a my musíme byť pripravení.“

„Kto hovorí, že projekt železničnej stanice BA Filiálka, či dokonca tunel popod Dunaj, je dobre pripravený, má buď veľmi zle informácie, alebo bezostyšne klame,“ oponuje signatárom Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

„Aby ho bolo možné financovať z eurofondov, bolo by potrebné túto stavbu ukončiť do konca roka 2015. Nie je vysúťažený stavebník, dosiaľ nie sú na svete všetky stavebné povolenia a nie sú ani vysporiadané pozemky, pod ktorými má vyrásť táto železničná stanica.“

Dopravné zápchy

Náhradou za stanicu Filiálka majú byť aj investície do nových električiek, či do opravy bratislavských železničných tratí. Signatári výzvy hovoria o nekoncepčnosti a potrebe vypracovania nových projektov, ktoré sú potrebné na nákupy vozidiel.

Uhler upozorňuje, že nové vozidlá sa mohli kúpiť aj keby sa projekt Filiálky pokračoval.

„Na Filiálku sa vysúťažila o 154 miliónov nižšia cena a tieto peniaze by sa mali použiť na nákup električiek, trolejbusov a modernizáciu električkových tratí v Bratislave a v Košiciach. Bratislava nemôže ísť cestou zatvárania tratí, ale musí budovať nové a tie staré udržiavať,“ tvrdí Uhler.

Už teraz dlhé ranné a popoludňajšie kolóny sa búdu podľa neho predlžovať. „Ak nebudeme mať náhradné riešenie hrozí kolaps,“ hovorí.

Lucia Tkáčiková

mapa.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 250
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 450
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 227
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 861
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 128
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 622
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 405
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 337
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 804
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 305
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 306
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 490
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 461
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 068
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 137
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 603
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 018
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu