BRATISLAVA. Hlavné mesto nedostane od Bratislavského samosprávneho kraja viac peňazí na opravu ciest, ako to predpokladala novela zákona o miestnych daniach poslanca za SaS Juraja Miškova. Parlament dnes jeho návrh zamietol.
Miškov navrhoval, aby z výnosu z dane od majiteľov áut išlo kraju 80 percent sumy a Bratislave 20 percent. Tento pomer podľa Miškova zodpovedal pomeru kilometrov ciest, ktoré má v správe kraj a mesto. Podľa neho sa kraj stará približne o 400 km ciest a mesto spravuje približne 100 kilometrov ciest.
Parlament neschválil ani novelu zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy. Miškov ňou chcel kompenzovať výpadok príjmov kraja z cestnej dane, bratislavská župa mala dostať viac na dani od fyzických osôb.
Bratislava musí hľadať peniaze v rozpočte
Ako uviedol hovorca mesta Stanislav Ščepán, chýbajúce prostriedky bude musieť Bratislava hľadať v úprave rozpočtu.
Predsedníčku mestského poslaneckého klubu SaS Katarínu Augustinič rozhodnutie poslancov v parlamente mrzí. Podľa nej malo ísť o systémové riešenie, ktoré by koncepčne pomohlo Bratislave a časť z výnosu dane od vodičov malo plynúť do rozpočtu mesta. Peniaze mali byť potom podľa Augustinič prednostne použité na opravu ciest v hlavnom meste.
"Väčšina ciest v Bratislave je po dobe životnosti, keď naozaj nezačneme pracovať koncepčne, čoskoro môžeme niektoré cesty uzatvárať. Látať sa nedá donekonečna a mrzí ma, že si to poslanci NR SR neuvedomili," dodala Augustinič.
Návrh na rozdelenie dane vyšiel práve z dielne SaS, okrem toho navrhovali tiež požiadať o dotáciu jeden milión eur od kraja na opravu bratislavských ciest, čo je podľa Augustinič na dobrej ceste.
Mestskí poslanci tiež zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby od vlády vyrokoval pre Bratislavu aspoň jeden milión eur z peňazí, ktoré vláda vyčlenila na pomoc samosprávam pri oprave ciest. Podľa Augustinič sú to však jednorazové dotácie, ktoré riešia iba havarijný stav ciest. "Je to jednorazová pomoc a budúci rok bude Bratislava zápasiť s rovnakým problémom," dodala Augustinič.
Opravou ciest zničených dlhou zimou sa zaoberali bratislavskí poslanci aj v marci na mimoriadnom zastupiteľstve. Vtedy na opravu výtlkov z rozpočtu vyčlenili jeden milión eur.
Výtlky mesto opraví za peniaze, ktoré boli pôvodne vyčlenené na zaplatenie poplatkov Bratislavskej vodárenskej spoločnosti (BVS) za odvádzanie vody z ciest. SaS spustilo aj kampaň Iniciatíva za lepšie cesty v Bratislave, ktorou hľadajú podporu u verejnosti. Podľa Augustinič tak chcú vytvoriť tlak, aby sa problém so zlým stavom ciest riešil koncepčne a nie jednorazovými dotáciami.
Župa s návrhom súhlasila
Poslanec za SDKÚ-DS a bratislavský župan Pavol Frešo s návrhmi, ktoré predložil Miškov (SaS) parlamentu súhlasil, pre Bratislavský kraj boli fiškálne neutrálne. Frešo zároveň zdôraznil, že aj keď má kraj s hlavným mestom oproti iným regiónom v správe relatívne menej km ciest, ide o komunikácie, ktoré sú enormne vyťažené, a aj ich údržba je finančne náročnejšia ako pri cestách, po ktorých jazdí neporovnateľne menej automobilov.
Frešo: na cesty chýba miliarda
Na opravy ciest na celom Slovensku, ktoré sú v rukách samosprávy, chýba podľa Freša asi miliarda eur. "Žiadna daň z motorových vozidiel nepokryje takú údržbu ani v horizonte desiatich rokov," uviedol v parlamentnej rozprave. Otázku investičného dlhu v cestnej infraštruktúre považuje šéf SDKÚ-DS za dlhodobý problém. Do úvahy podľa Freša v tomto prípade prichádza aj vážna debata o zmenách v parametroch fiškálnej decentralizácie, ktoré sa nastavovali na prelome tisícročí.
Župa však Bratislave podľa dohody pošle miliónovú dotáciu na opravu ciest po tejto zime. Mesto samo vyčlenilo ďalší milión a tretí má pýtať od vlády zo 16-miliónového balíka na výtlky.
Prečítajte si: SaS chce riešiť bratislavské výtlky rozdelením výnosu z dane a V zadlženej Bratislave daň za autá nejde na cesty
Autor: him