SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

V zadlženej Bratislave daň za autá nejde na cesty

Bratislavský kraj vyberá za autá od podnikateľov najviac peňazí a spravuje najmenej kilometrov ciest.

Zničené cesty najviac cítiť v zime.Zničené cesty najviac cítiť v zime. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Najviac peňazí cez daň za motorové vozidlá vyberie Bratislavský kraj. Daň je tam totiž najvyššia.

Spomedzi všetkých žúp sa pritom stará o najmenšie množstvo ciest. Vyrátal to bratislavský mestský poslanec Ján Hrčka (nezávislý).‎

Daň za motorové vozidlá platia podnikatelia a živnostníci, ktorí používajú auto na podnikanie.

Najviac na kilometer

Cesty a dane
Bratislavský kraj:
  • cesty: 563 kilometrov,
  • dane: 31,3 milióna eur;

Žilinský kraj:

  • cesty: 1 444 kilometrov,
  • dane: 16 miliónov eur;

Trenčiansky kraj:

  • cesty: 1 488 kilometrov,
  • dane: 12,6 milióna eur;

Trnavský kraj:

  • cesty: 1592 kilometrov,
  • dane: 14,5 milióna eur;

Košický kraj:

  • cesty: 1942 kilometrov,
  • dane: 12,5 milióna eur;

Nitriansky kraj:

  • cesty: 2041 kilometrov,
  • dane: 17,2 milióna eur;

Prešovský kraj:

  • cesty: 2443 kilometrov,
  • dane: 12,6 milióna eur;

Banskobystrický kraj:

  • cesty: 2460 kilometrov,
  • dane: 12,6 milióna eur.

Poznámka: cesty II. a III. triedy a suma vybranej dane z motorových vozidiel (2011)

Zdroj: Ján Hrčka, poslanec Bratislavy

Bratislavský kraj má najmenej ciest, ale raz taký príjem z dane, ako je priemer ostatných.

„Bratislava má na jeden kilometer 61 200 eur, kým Prešov má 5146. Tie cesty by tu mali byť vyčačkané,“ hovorí Hrčka.

Údržba ciest priamo v hlavnom meste je však komplikovaná. Cesty v Bratislave totiž nespravuje župa, ale mesto. Daň z motorových vozidiel však dostáva župa.

Zadlžená Bratislava zvláda akurát plátať výtlky, peniaze na komplexné opravy podľa magistrátu nemá.

O cesty a peniaze na ne sa tak začali dohadovať.

Bratislavskí poslanci minulý štvrtok poverili primátora Milana Ftáčnika (blízkeho Smeru), aby od župy žiadal účelovú dotáciu na cesty.

Ftáčnik to skúšal už v decembri pri schvaľovaní rozpočtu kraja, no neuspel.

Frešo: Dajte nám cesty

Župan a predseda SDKÚ Pavol Frešo hovorí, že zákony im nedovoľujú investovať do cudzieho majetku.

Navrhuje preto, aby bratislavské cesty prešli pod správu kraja, ktorý by ich tak mohol opravovať.

O nápade začali rokovať len v utorok. „Od magistrátu sme si vyžiadali všetky informácie o mestských cestách, o systéme údržby, ako aj o financovaní komunikácií. Keď ich dostaneme, budeme vedieť posúdiť možnosti spravovania týchto ciest,“ povedala Frešova hovorkyňa Iveta Tyšlerová.

Už teraz sú však proti presunutiu bratislavských ciest niektorí mestskí poslanci.

Nepozdáva sa im, že vedenie Bratislavy by stratilo kontrolu nad cestami, ich uzávierkami, ale aj poplatkami za ich zabratie.

Proti dotácii kraja pre mesto je zasa vicežupan a mestský poslanec Ivo Nesrovnal (SDKÚ). Župa podľa neho peniaze na cesty aj mimo hlavného mesta potrebuje, pretože sú viac zaťažené ako inde na Slovensku a tým aj viac zničené. Podotýka, že Bratislavský kraj je tranzitom pre celé Slovensko.

Daň navyše podľa neho kraj používa aj na iné účely, ohroziť by to tak mohlo divadlá ako Aréna či Ludus, ale aj sociálne zariadenia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 638
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 586
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 812
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 493
  5. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 467
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 274
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 380
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 122
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 078
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 336
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 129
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 933
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 539
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 699
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 639
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu