SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Frešo by zobral cesty pod seba

Mesto totiž od kraja pýta dotáciu na údržbu ciest. Kraj dostáva dane z motorových vozidiel aj za Bratislavu.

Bratislava dnes iba pláta výtlky, cesty však potrebujú komplexné opravy.Bratislava dnes iba pláta výtlky, cesty však potrebujú komplexné opravy. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cesty v hlavnom meste by mohol spravovať Bratislavský samosprávny kraj - to je podľa predsedu kraja Pavla Freša jedno z riešení, ako by mohol kraj pomôcť pri starostlivosti o cesty v Bratislave. Pavol Frešo dnes na kraji zostavil odbornú komisiu, ktorá posúdi možnosti pomoci Bratislave v oblasti správy a údržby komunikácií. „Komisiu som požiadal, aby bezodkladne začala hľadať riešenia, ktoré pomôžu Bratislave,“ uviedol Frešo. S magistrátom bude kraj o riešeniach pri údržbe ciest rokovať v utorok.

Hlavné mesto zabezpečuje údržbu na 449 kilometroch ciest I. a II. triedy a prejazdných úsekoch, jej mestské časti na cestách III. a IV. triedy. "To je odlišná situácia oproti všetkým ostatným krajským mestám, s výnimkou Košíc. V nich sa o cesty I. triedy stará štát, o cesty II. a III. triedy príslušný samosprávny kraj a iba o cesty IV. triedy sa starajú príslušné obce," uviedol ešte vlani v decembri bratislavský primátor Milan Ftáčnik, keď sa na zasadnutí krajského zastupiteľstva snažil získať peniaze na bratislavské cesty. Ftáčnik predložil návrh, aby milión eur z rozpočtu kraja, konkrétne zo sumy 11,8 milióna, ktorú kraj vyčlenil na údržbu komunikácií, išlo práve na cesty v hlavnom meste. Krajskí poslanci však jeho návrh neschválili.

Stavom ciest v hlavnom meste sa zaoberali aj bratislavskí poslanci na poslednom zasadnutí zastupiteľstva. Mestskí poslanci zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby začal rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom o účelovej dotácii na opravu ciest II. a III. triedy.

Mesto by opravu ciest chcelo financovať z časti výnosu dane z motorových vozidiel, ktoré vyberá Bratislavský kraj. Bratislavský samosprávny kraj vyberá daň z motorových vozidiel za celý kraj, teda aj za autá registrované v hlavnom meste. Kraj však udržiava len cesty v okolí Bratislavy. „Dnes nám legislatíva neumožňuje investovať do cudzieho majetku, nielen nám, ale všetkým samosprávnym krajom. Jedno z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK. Máme s tým lepšie finančné a manažérske skúsenosti ako magistrát," uviedol dnes Frešo.

Dlhodobejšie riešenia stavu ciest v hlavnom meste navrhli aj poslanci za SaS. Jedným z nich by mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Juraja Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha.

Župa podľa bratislavských poslancov za SaS berie 34 miliónov eur z dane z motorových vozidiel za všetky autá, aj tie v hlavnom meste, na cesty v Bratislave však nijako neprispieva.

Dotáciu na cesty má pýtať od kraja Ftáčnik, rozhodli poslanci. Viac tu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na krásnom, modrom Jadrane
  2. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  3. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  4. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  2. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  7. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 11 453
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 274
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 180
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 408
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 712
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 642
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 272
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 083
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 7 407
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 483
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 5 203
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 447
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 671
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 247
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 175
  8. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 2 875
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu