V Bratislave je veľké množstvo kresieb na stavbách, o tento stav sa zaslúžila približne stovka aktívnych členov grafity komunity.
Aha
takze, teoreticky, ak pana Cupku zrazi na prechode auto a pojde do nemocnice, bude to preto, lebo sa malo stara o svoje zdravie?sme12345,
sprejeri si síce svoje vandalské diela značkujú, ale ak by polícia iba na základe týchto značiek ich brala na zodpovednosť, tak asi by moc nepochodila. Lebo nejaký objekt aj ja môžem posprejovať, potom tam načarbať podpis iného. Teda by tam asi bolo veľmi pofidérne dokazovanie, či "rukopis" čarbanice naozaj zodpovedá "rukopisu" podpísanej osobe. Rudolph William Louis „Rudy“ Giuliani bol v rokoch 1994-2001 starostom mesta New York. Vyhlásil vojnu proti kriminalite, bordelu a tak aj sprejerom. Miestne metro bolo svetoznáme výčinmi sprejerov, nuž a práve Giuliani sa rozhodol očistiť metro-vlaky. Jednoducho vydal rozkaz, že posprejovaný vozeň ráno nesmie opustiť vozovňu. A zabralo to, sprejovanie potlačil, lebo ten idiot celú noc sprejoval, riskoval odhalenie, následné pokuty, náhradu spáchanej škody, naviac minul kopu financií na farby a napokon jeho "umelecké dielo" verejnosť nikdy nevidela. Teda jediný efekt nočnej práce sprejera bola tá, že ráno bol o kopu dolárov ľahší a bol unavený. Nedávno som videl dokument o tomto metre, súpravou po príchode do vozovne prechádzala čata pracovníkov, vo vnútri vozidla poctivo vyhľadali každý čarbanec robený fixkou a za čerstva ho likvidovali. U nás takto počarbané vozidlá MHD si roky nevšíma nikto. Teda tento istý americký postup musí aplikovať mesto v Bratislave, ako aj každý majiteľ nehnuteľnosti. Dôsledne a hlavne okamžite odstraňovať, alebo aspoň znehodnocovať vandalské čarbanice. Napr. nedávno sa pracne a nákladne vyčistil vandalmi úplne počarbaný Most SNP. Vandali to iste chápu tak, že im mesto ponúklo novú čistú plochu na sprejovanie, teda iste tam znova začnú čarbať a mesto to opäť začne čistiť tak za päť rokov, alebo pred komunálnymi voľbami. Pritom riešenie je jednoduché. Najať nejakého čulého penzistu, dať mu vedro s lacnou farbou a valec s dlhšou rúčkou. Takto vybavený môže každé ráno o 7:00 doraziť na most a pretrieť všetky čarbanice, ktoré tam vznikli za ostatných 24 hodín. A ak sa to bude robiť poctivo každý deň, nie iba kampaňovito, tak po čase si vandali most, či hocijaký iný, takto jednoducho chránený objekt prestanú všímať. Samozrejme polícia môže odhaľovať vandalov aj pomocou spravodajských metód, teda sledovať ich web-strany, infiltrovať sa medzi nich, operatívne umiestňovať skryté kamery tam, kde ich očakáva, a keď má na nich dostatok dôkazov, tak ich prichytiť pri čine a všetko im zúčtovať na súde. Zákony predsa máme, len jalová polícia nie je ochotná konať, nevedia nič, len prežierať naše dane. A hlavne chýba im fantázia. Napr. ak niekto počarbe dopravnú značku, tak to polícia rieši ako priestupok s malou pokutou. Pritom to môže byť aj trestný čin všeobecného ohrozenia, či ohrozenia bezpečnosti cestnej, či železničnej premávky, podľa toho, kde a akú značku posprejovali. Pri jalovosti polície drzosť sprejerov akurát rastie, už som na čerstvo posprejovanom objekte videl aj odutý odkaz, nenič toto grafity, lebo aj tak sa znova vrátime a ho obnovíme. Pri takejto nečinnosti polície si potom asi občania musia zákon brať do vlastných rúk a sami likvidovať vandalov. A asi sa to už občas aj stáva, môj známy v nočných uliciach už stretol sprejera, ktorý evidentne mal polámané, či inak poškodené ruky, a asi celý obsah spreju mu niekto vystriekal na hlavu. Dá sa aj takto, ak úrady platené z daní nekonajú....