SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Grafity sú v meste aj preto, že sa oň nestaráme, tvrdí aktivista

V Bratislave je veľké množstvo kresieb na stavbách, o tento stav sa zaslúžila približne stovka aktívnych členov grafity komunity.

Dostatok legálnych plôch pre grafiti a street art v hlavnom meste chýba. ILUSTRAČNÉ FOTO.Dostatok legálnych plôch pre grafiti a street art v hlavnom meste chýba. ILUSTRAČNÉ FOTO. (Zdroj: archív SME)

BRATISLAVA. V Bratislave je veľké množstvo grafity, pričom o tento stav sa zaslúžila približne stovka aktívnych členov grafity komunity.

Ich diela sú však viditeľné preto, že samosprávy či súkromní majitelia budov sa jednoducho nestarajú o fasády svojich nehnuteľností.  Hovorí to aktivista Matúš Čupka z občianskeho združenia Zelená hliadka, ktoré v sobotu (23.7.) organizovalo čistenie výťahov bratislavského Mosta Apollo od grafity a plagátov.

Výsledkom zanedbanej starostlivosti o hlavné mesto sú podľa jeho slov grafity, ktoré sú nastriekané viac ako päť rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Grafity sú jednoducho súčasťou mesta. Mestá sa líšia len v spôsobe, ako sa s problematikou nakladá a aká je v nich kultúra starostlivosti o verejné priestranstvá," povedal Čupka.

Ako tvrdí, nie je normálne, aby boli v Bratislave počmárané aj budovy samotných miestnych úradov, ako je to napríklad v mestskej časti Nové Mesto. Tu pozoruje mesiace staré grafity, ktoré ešte nikto neodstránil.

Legálnych plôch je málo

Významné rezervy vníma aj v snahe využiť kreatívny potenciál grafity komunity v prospech mesta. Legálnych grafity zón je podľa jeho slov minimum a nástroje podpory ochotných členov komunity žiadne.

"Bratislavský magistrát nevytvára tlak, aby súkromní majitelia čistili fasády svojich domov. Dnes by podobné výzvy vyznievali falošne, nakoľko sa magistrát či iné samosprávy nevedia postarať ani o svoje vlastné nehnuteľnosti," skonštatoval Čupka.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je normálne, aby boli v Bratislave počmárané aj budovy samotných miestnych úradov.

Matúš Čupka, občianske združenie Zelená hliadka

Ako podotkol, objasnenosť prípadov vandalizmu súvisiaceho s grafity je tiež minimálna, čo dáva grafity komunite signál, že za svoje činy budú len málo pravdepodobne potrestaní.

Zakúpenie jedného stroja na odstraňovanie malieb sprejerov v meste je podľa neho veľmi málo a prácu stroja príliš nevidí v pešej zóne bratislavského Starého Mesta.

"Dobrú prácu robí vedenie mesta v tom, že o grafity aspoň komunikuje a vyjadruje ochotu problematiku nejako riešiť. V praxi sa však práca samosprávy výrazne neprenáša do vzhľadu mesta," uviedol Čupka.

Aj takáto minimálna snaha samosprávy vedie podľa jeho slov k tomu, že grafity celkovo významne nepribúda. "Osobne by som samospráve radil, aby si v prvom rade dala do poriadku vlastné nehnuteľnosti. To čo vidíme v podchode na Trnavskom mýte je jednoducho neakceptovateľné," tvrdí s tým, že aj Dopravný podnik Bratislava by mal zlepšiť svoje nasadenie v oblasti údržby dopravných prostriedkov či čistoty zastávok.

Skryť Vypnúť reklamu

Na príspevok idú desaťtisíce eur

Hlavné mesto už v minulosti uviedlo, že poskytuje súkromným vlastníkom nehnuteľností príspevok na odstraňovanie grafity. Tento rok na to vyčlenilo 90000 eur a jeden vlastník môže získať až 3000 eur. Z dotácie vlády tiež magistrát vyčlenil 200 000 eur na vyčistenie Mosta SNP a podchodu na Trnavskom mýte od grafity.

Na jar magistrát predstavil prístroj za 7000 eur, ktorý má pomôcť pri odstraňovaní grafity. Za hodinu dokáže prístroj zničiť jeden až štyri štvorcové metre farby a mesto ho chce využiť nielen na čistenie desiatok svojich budov, ale plánuje ho i požičiavať súkromníkom.

Podľa magistrátu sa na viaceré miesta, napríklad na Moste SNP, už aplikoval antigrafity náter.

Zároveň začalo mesto organizovať prednášky na základných školách s cieľom vysvetliť školám, prečo je zlé znehodnocovať verejné priestory a súkromný majetok. V Starom Meste boli podľa samosprávy aj posilnené hliadky mestskej polície.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 127
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 510
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 246
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 986
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 700
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 566
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 418
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 325
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu