SME

Bratislava robí zmeny pri výstavbe električkovej trate do Petržalky

Administratívne kroky musí mesto zvládnuť do októbra. Ak by nestíhalo, od zmien upustí.

Nové zastávky električiek chce mesto posunúť zo stredu Štúrovej ulice pred Univerzitu Komenského.Nové zastávky električiek chce mesto posunúť zo stredu Štúrovej ulice pred Univerzitu Komenského. (Zdroj: Občianska iniciatíva Lepšia doprava)

Mesto chce posunúť zástavky a upustiť od obratiska, administratívne kroky musí zvládnuť do októbra. Ak by nestíhalo, od zmien upustí.

BRATISLAVA. Pri výstavbe električkovej trate do Petržalky cez Starý most urobí Bratislava tri zmeny v projekte.

Nebude budovať obratisko električiek v Petržalke a na oboch stranách Dunaja posunie zastávky.

Zmeny stavby pred dokončením vo štvrtok schválili bratislavskí mestskí poslanci.

Ak by však mesto nestíhalo získať všetky súhlasy a mohlo by ohroziť termín dokončenia celej stavby, zmeny robiť nebude.

Zmeny uľahčia prestup

Fakty
Nosný dopravný systém
  • súčasťou prvej etapy je prestavba Starého mosta a vybudovanie električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu
  • prestavba Starého mosta vyjde na 58,8 milióna eur,
  • EÚ zaplatí 85 percent, štát 10 a mesto 5,
  • projekt musí byť dokončený do konca roka 2015.

Nové zastávky električiek chce mesto posunúť zo stredu Štúrovej ulice pred Univerzitu Komenského.

Občianska iniciatíva Lepšia doprava už pred dvoma rokmi poukazovala na to, že projekt firmy Alfa 04, ako by malo byť riešené Šafárikovo námestie, nevhodne rieši umiestnenie električkových zastávok, znemožňuje prestup na autobusové linky a nevyužíva mestotvorný potenciál ulice.

Nová zastávka sa má totiž ešte posunúť smerom do vnútra Štúrovej ulice. Mesto rieši, že zastávky predsa len umiestni pred parčík.

"Zmyslom zmeny zastávky je vytvoriť jednoduchší prestupný bod z električkovej dopravy na autobusovú," vysvetlil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Zastávku plánujú umiestniť namiesto jazdného pruhu v smere zo Štúrovej ulice na Dostojevského rad.

Posunúť sa majú aj autobusové zastávky spred Malej scény na Dostojevského rade bližšie k námestiu, aby sa prestupné vzdialenosti skrátili.

Cyklisti by sa zase mohli dočkať jazdného pruhu na Štúrovej, z ktorého by sa dalo napojiť priamo na Starý most.

Ďalšiu zastávku bude mesto posúvať na petržalskej strane Dunaja. Posunúť sa má plánovaná zastávka pri Mýtnom domčeku, a to päť metrov ďalej od mosta. Mestu sa totiž zdá, že v jednom bode sa stretávajú peší s cyklistami a verejnou dopravou.

Obojsmerné električky

V Petržalke chce tiež mesto zrušiť výstavbu obratiska pre električky.

"Chceme v druhej fáze dokončiť električkovú trať až po Janíkov dvor, preto je aj podľa názoru Európskej komisie zbytočné budovať v prvej fáze obratisko pri Bosákovej ulici, ak sú navyše objednané obojsmerné električky," povedal Ftáčnik.

Namiesto obratiska sa bude riešiť možnosť obojstrannej križovatkovej výhybky s odstavnou dvojkoľajnou traťou.

Problém v zrušení obratiska však vidí poslanec Stanislav Fiala (KDH). Podľa neho komplikácie na električkovej trati bez otočky by mohla spôsobiť napríklad dopravná nehoda.

„Ak by sa stala nejaká nehoda v meste, tak by mohla doprava do Petržalky s obratiskom fungovať. Inak by mohla byť prerušená doprava v rámci celého mesta,“ povedal Fiala.

Opak si myslí mestský poslanec a predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ). Podľa neho na petržalskej strane električkovej trate bude výhybka, kde sa budú môcť obojsmerné električky otočiť.

Únia stanovila termín

Zmeny by nemali ovplyvniť financovanie projektu z fondov Európskej únie. Podmienkou však je, aby mesto všetky administratívne a procesné kroky vyriešilo do októbra tohto roka, inak by zmeny v projekte mohli ovplyvniť termín dokončenia stavby a ohroziť financovanie projektu z eurofondov.

Termín dokončenia projektu si mesto stanovilo na koniec augusta 2015.

V prípade, že by zmeny ohrozili dokončenie projektu prestavby Starého mosta, mesto od nich upustí a pôjde podľa pôvodného projektu, uviedol bratislavský primátor Milan Ftáčnik v stredu pri kontrolnom dni na stavbe Starého mosta.

Rekonštrukcia Starého mosta zatiaľ pokračuje podľa pripraveného harmonogramu. Stará konštrukcia mosta sponad Dunaja už zmizla.

Ostali len dve posledné mostné polia na petržalskej strane, ktoré už rozoberajú a zároveň začínajú budovať aj montážnu plošinu, z ktorej budú potom novú konštrukciu Starého mosta nasúvať.

Časti novej konštrukcie Starého mosta budú vyrábať vo Vítkoviciach, na brehu bratislavského Dunaja by ju potom mohli zmontovať na jeseň tohto roka.

Budúci týždeň zhotoviteľ začne aj s odstraňovaním pilierov. Dva piliere, ktoré podopierali Starý most, zbúrajú a namiesto nich vybudujú jeden nový. Rozšíri sa tak plavebný priestor na Dunaji.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 818
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 254
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 077
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 834
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 780
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 080
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 881
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 450
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu