SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Bratislava robí zmeny pri výstavbe električkovej trate do Petržalky

Administratívne kroky musí mesto zvládnuť do októbra. Ak by nestíhalo, od zmien upustí.

Nové zastávky električiek chce mesto posunúť zo stredu Štúrovej ulice pred Univerzitu Komenského.Nové zastávky električiek chce mesto posunúť zo stredu Štúrovej ulice pred Univerzitu Komenského. (Zdroj: Občianska iniciatíva Lepšia doprava)

Mesto chce posunúť zástavky a upustiť od obratiska, administratívne kroky musí zvládnuť do októbra. Ak by nestíhalo, od zmien upustí.

BRATISLAVA. Pri výstavbe električkovej trate do Petržalky cez Starý most urobí Bratislava tri zmeny v projekte.

Nebude budovať obratisko električiek v Petržalke a na oboch stranách Dunaja posunie zastávky.

Zmeny stavby pred dokončením vo štvrtok schválili bratislavskí mestskí poslanci.

Ak by však mesto nestíhalo získať všetky súhlasy a mohlo by ohroziť termín dokončenia celej stavby, zmeny robiť nebude.

Zmeny uľahčia prestup

Fakty
Nosný dopravný systém
  • súčasťou prvej etapy je prestavba Starého mosta a vybudovanie električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu
  • prestavba Starého mosta vyjde na 58,8 milióna eur,
  • EÚ zaplatí 85 percent, štát 10 a mesto 5,
  • projekt musí byť dokončený do konca roka 2015.

Nové zastávky električiek chce mesto posunúť zo stredu Štúrovej ulice pred Univerzitu Komenského.

Občianska iniciatíva Lepšia doprava už pred dvoma rokmi poukazovala na to, že projekt firmy Alfa 04, ako by malo byť riešené Šafárikovo námestie, nevhodne rieši umiestnenie električkových zastávok, znemožňuje prestup na autobusové linky a nevyužíva mestotvorný potenciál ulice.

Nová zastávka sa má totiž ešte posunúť smerom do vnútra Štúrovej ulice. Mesto rieši, že zastávky predsa len umiestni pred parčík.

"Zmyslom zmeny zastávky je vytvoriť jednoduchší prestupný bod z električkovej dopravy na autobusovú," vysvetlil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Zastávku plánujú umiestniť namiesto jazdného pruhu v smere zo Štúrovej ulice na Dostojevského rad.

Posunúť sa majú aj autobusové zastávky spred Malej scény na Dostojevského rade bližšie k námestiu, aby sa prestupné vzdialenosti skrátili.

Cyklisti by sa zase mohli dočkať jazdného pruhu na Štúrovej, z ktorého by sa dalo napojiť priamo na Starý most.

Ďalšiu zastávku bude mesto posúvať na petržalskej strane Dunaja. Posunúť sa má plánovaná zastávka pri Mýtnom domčeku, a to päť metrov ďalej od mosta. Mestu sa totiž zdá, že v jednom bode sa stretávajú peší s cyklistami a verejnou dopravou.

Obojsmerné električky

V Petržalke chce tiež mesto zrušiť výstavbu obratiska pre električky.

"Chceme v druhej fáze dokončiť električkovú trať až po Janíkov dvor, preto je aj podľa názoru Európskej komisie zbytočné budovať v prvej fáze obratisko pri Bosákovej ulici, ak sú navyše objednané obojsmerné električky," povedal Ftáčnik.

Namiesto obratiska sa bude riešiť možnosť obojstrannej križovatkovej výhybky s odstavnou dvojkoľajnou traťou.

Problém v zrušení obratiska však vidí poslanec Stanislav Fiala (KDH). Podľa neho komplikácie na električkovej trati bez otočky by mohla spôsobiť napríklad dopravná nehoda.

„Ak by sa stala nejaká nehoda v meste, tak by mohla doprava do Petržalky s obratiskom fungovať. Inak by mohla byť prerušená doprava v rámci celého mesta,“ povedal Fiala.

Opak si myslí mestský poslanec a predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ). Podľa neho na petržalskej strane električkovej trate bude výhybka, kde sa budú môcť obojsmerné električky otočiť.

Únia stanovila termín

Zmeny by nemali ovplyvniť financovanie projektu z fondov Európskej únie. Podmienkou však je, aby mesto všetky administratívne a procesné kroky vyriešilo do októbra tohto roka, inak by zmeny v projekte mohli ovplyvniť termín dokončenia stavby a ohroziť financovanie projektu z eurofondov.

Termín dokončenia projektu si mesto stanovilo na koniec augusta 2015.

V prípade, že by zmeny ohrozili dokončenie projektu prestavby Starého mosta, mesto od nich upustí a pôjde podľa pôvodného projektu, uviedol bratislavský primátor Milan Ftáčnik v stredu pri kontrolnom dni na stavbe Starého mosta.

Rekonštrukcia Starého mosta zatiaľ pokračuje podľa pripraveného harmonogramu. Stará konštrukcia mosta sponad Dunaja už zmizla.

Ostali len dve posledné mostné polia na petržalskej strane, ktoré už rozoberajú a zároveň začínajú budovať aj montážnu plošinu, z ktorej budú potom novú konštrukciu Starého mosta nasúvať.

Časti novej konštrukcie Starého mosta budú vyrábať vo Vítkoviciach, na brehu bratislavského Dunaja by ju potom mohli zmontovať na jeseň tohto roka.

Budúci týždeň zhotoviteľ začne aj s odstraňovaním pilierov. Dva piliere, ktoré podopierali Starý most, zbúrajú a namiesto nich vybudujú jeden nový. Rozšíri sa tak plavebný priestor na Dunaji.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 8 157
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 278
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 856
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 415
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 342
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 247
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 21 465
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 9 535
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 183
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 076
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 210
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 139
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 082
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 107
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu