SME

Iniciatíva Lepšia doprava chce inak riešiť Šafárikovo námestie

Lepšia doprava chce viac priestoru pre cyklistov a peších. Projektant Maťaščík má iný názor.

BRATISLAVA. Občianskej iniciatíve Lepšia doprava sa nepáči, ako by mala v rámci nosného systému mestskej hromadnej dopravy vyzerať Štúrova ulica a Šafárikovo námestie v Bratislave.

Oficiálny projekt je podľa nej myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, nevhodne rieši umiestnenie električkových zastávok, znemožňuje prestup na autobusové linky a nevyužíva mestotvorný potenciál ulice. Projekt spracovala firma Alfa 04.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stavbu nosného dopravného systému je vydané územné aj stavebné povolenie.

Majú vlastný návrh

Lepšia doprava spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia. Pôvodnému vyčíta, že električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice, čo je mimo cieľov ciest a zhoršuje to dostupnosť námestia či autobusových zastávok na Dostojevského rade.

SkryťVypnúť reklamu

Umiestnila by ich priamo pred park a univerzitu.

Hlavný inžinier projektu Miroslav Maťaščík z Alfa 04 tvrdí, že zastávka sa posunie asi o 50 metrov smerom do Štúrovej ulice a jej poloha ešte bude zasahovať do existujúcej električkovej zastávky.

"Celková dĺžka zastávky je odvodená od dĺžky vozidla tram-train, ktorá bude väčšia ako dĺžka súčasných električiek," vysvetlil pre TASR s tým, že dostupnosť teda ostane zhruba rovnaká. Ak by podľa neho zastávky umiestnili v priestore križovatky, vylúčili by sa riešenia odbočných pruhov, ktoré žiada mesto.

Spôsob, akým sú riešené električkové zastávky, podľa iniciatívy zužuje chodník a nástupné ostrovčeky, čím obmedzuje chodcov.

Maťaščík: Nie je možná zmena profilu ulice

"Súčasný priečny profil ulice Štúrovej je obmedzený a nie je možné ho zmeniť," argumentuje Maťaščík. Tak ako na Obchodnej ulici, aj tu chodník a nástupište podľa jeho slov tvoria jednotnú plochu. Iniciatíve sa nepáčia ani zábradlia, ktoré by mali byť na nástupišti smerom do Petržalky. "Je to štandardný bezpečnostný prvok. Zamedzuje náhodnému pádu alebo vkročeniu osôb do priestoru vozovky," reaguje projektant.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa iniciatívy je dopravný režim Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave a ponecháva jej tranzitnú funkciu.

Autá chce z priestoru čiastočne vylúčiť a ponechať len tie, ktoré slúžia na obsluhu centra. Maťaščík však oponuje. "Projekt predpokladá zjednosmernenie Štúrovej ulice len jedným jazdným pruhom, čím sa automobilová doprava výrazne obmedzí."

Iniciatíva chce viac priestoru pre cyklistov

Len ak by sa jazdný pruh zrušil, mohol by vzniknúť priestor na samostatnú komunikáciu pre cyklistov, čo iniciatíva požaduje. Mesto však chce automobilovú dopravu zachovať. Lepšia doprava si myslí, že chýba aj priame prepojenie pre chodcov a cyklistov medzi Starým mostom a Štúrovou ulicou. Keďže Dostojevského rad je frekventovaná komunikácia, nie je to možné, tvrdí projektant.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Maťaščíka môže každý občan aj občianska iniciatíva v rámci územného aj stavebného konania vysloviť k predloženému projektu svoje výhrady. "Je pre mňa udivujúce, že občianska iniciatíva toto nevyužila," dodal.

Ako pre TASR povedal Ivan Bútora z Lepšej dopravy, k stavebnému konaniu sa vyjadrovali.

"Predostreli sme tieto podmienky. Niektoré boli vyhodnotené, že na nich treba zmeniť územný plán a nedajú sa zapracovať. Iné sa dajú." K územnému rozhodnutiu sa iniciatíva nevyjadrovala. "Schvaľovanie prebiehalo za bývalého vedenia, vtedy na to nebola možnosť," podotkol Bútora.

Územie, ako je Šafárikovo námestie a Štúrova ulica, sa dá podľa Maťaščíka riešiť viacerými spôsobmi v závislosti od toho, ktorá funkcia priestoru sa uprednostní a ktorá potlačí.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 262
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 861
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 352
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 972
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 320
  6. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 2 972
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 597
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 318
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 370
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 216
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 984
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 080
  6. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 752
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 746
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 479
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu