SME

Iniciatíva Lepšia doprava chce inak riešiť Šafárikovo námestie

Lepšia doprava chce viac priestoru pre cyklistov a peších. Projektant Maťaščík má iný názor.

BRATISLAVA. Občianskej iniciatíve Lepšia doprava sa nepáči, ako by mala v rámci nosného systému mestskej hromadnej dopravy vyzerať Štúrova ulica a Šafárikovo námestie v Bratislave.

Oficiálny projekt je podľa nej myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, nevhodne rieši umiestnenie električkových zastávok, znemožňuje prestup na autobusové linky a nevyužíva mestotvorný potenciál ulice. Projekt spracovala firma Alfa 04.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stavbu nosného dopravného systému je vydané územné aj stavebné povolenie.

Majú vlastný návrh

Lepšia doprava spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia. Pôvodnému vyčíta, že električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice, čo je mimo cieľov ciest a zhoršuje to dostupnosť námestia či autobusových zastávok na Dostojevského rade.

SkryťVypnúť reklamu

Umiestnila by ich priamo pred park a univerzitu.

Hlavný inžinier projektu Miroslav Maťaščík z Alfa 04 tvrdí, že zastávka sa posunie asi o 50 metrov smerom do Štúrovej ulice a jej poloha ešte bude zasahovať do existujúcej električkovej zastávky.

"Celková dĺžka zastávky je odvodená od dĺžky vozidla tram-train, ktorá bude väčšia ako dĺžka súčasných električiek," vysvetlil pre TASR s tým, že dostupnosť teda ostane zhruba rovnaká. Ak by podľa neho zastávky umiestnili v priestore križovatky, vylúčili by sa riešenia odbočných pruhov, ktoré žiada mesto.

Spôsob, akým sú riešené električkové zastávky, podľa iniciatívy zužuje chodník a nástupné ostrovčeky, čím obmedzuje chodcov.

Maťaščík: Nie je možná zmena profilu ulice

"Súčasný priečny profil ulice Štúrovej je obmedzený a nie je možné ho zmeniť," argumentuje Maťaščík. Tak ako na Obchodnej ulici, aj tu chodník a nástupište podľa jeho slov tvoria jednotnú plochu. Iniciatíve sa nepáčia ani zábradlia, ktoré by mali byť na nástupišti smerom do Petržalky. "Je to štandardný bezpečnostný prvok. Zamedzuje náhodnému pádu alebo vkročeniu osôb do priestoru vozovky," reaguje projektant.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa iniciatívy je dopravný režim Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave a ponecháva jej tranzitnú funkciu.

Autá chce z priestoru čiastočne vylúčiť a ponechať len tie, ktoré slúžia na obsluhu centra. Maťaščík však oponuje. "Projekt predpokladá zjednosmernenie Štúrovej ulice len jedným jazdným pruhom, čím sa automobilová doprava výrazne obmedzí."

Iniciatíva chce viac priestoru pre cyklistov

Len ak by sa jazdný pruh zrušil, mohol by vzniknúť priestor na samostatnú komunikáciu pre cyklistov, čo iniciatíva požaduje. Mesto však chce automobilovú dopravu zachovať. Lepšia doprava si myslí, že chýba aj priame prepojenie pre chodcov a cyklistov medzi Starým mostom a Štúrovou ulicou. Keďže Dostojevského rad je frekventovaná komunikácia, nie je to možné, tvrdí projektant.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Maťaščíka môže každý občan aj občianska iniciatíva v rámci územného aj stavebného konania vysloviť k predloženému projektu svoje výhrady. "Je pre mňa udivujúce, že občianska iniciatíva toto nevyužila," dodal.

Ako pre TASR povedal Ivan Bútora z Lepšej dopravy, k stavebnému konaniu sa vyjadrovali.

"Predostreli sme tieto podmienky. Niektoré boli vyhodnotené, že na nich treba zmeniť územný plán a nedajú sa zapracovať. Iné sa dajú." K územnému rozhodnutiu sa iniciatíva nevyjadrovala. "Schvaľovanie prebiehalo za bývalého vedenia, vtedy na to nebola možnosť," podotkol Bútora.

Územie, ako je Šafárikovo námestie a Štúrova ulica, sa dá podľa Maťaščíka riešiť viacerými spôsobmi v závislosti od toho, ktorá funkcia priestoru sa uprednostní a ktorá potlačí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  1. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 143
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 469
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 6 628
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 3 967
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 718
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 643
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 016
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 875
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 191
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 104
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 349
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 031
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 957
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 201
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 002
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 985
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťZatvoriť reklamu