Iniciatíva Lepšia doprava chce inak riešiť Šafárikovo námestie

Lepšia doprava chce viac priestoru pre cyklistov a peších. Projektant Maťaščík má iný názor.

BRATISLAVA. Občianskej iniciatíve Lepšia doprava sa nepáči, ako by mala v rámci nosného systému mestskej hromadnej dopravy vyzerať Štúrova ulica a Šafárikovo námestie v Bratislave.

Oficiálny projekt je podľa nej myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, nevhodne rieši umiestnenie električkových zastávok, znemožňuje prestup na autobusové linky a nevyužíva mestotvorný potenciál ulice. Projekt spracovala firma Alfa 04.

Na stavbu nosného dopravného systému je vydané územné aj stavebné povolenie.

Majú vlastný návrh

Lepšia doprava spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia. Pôvodnému vyčíta, že električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice, čo je mimo cieľov ciest a zhoršuje to dostupnosť námestia či autobusových zastávok na Dostojevského rade.

Umiestnila by ich priamo pred park a univerzitu.

Hlavný inžinier projektu Miroslav Maťaščík z Alfa 04 tvrdí, že zastávka sa posunie asi o 50 metrov smerom do Štúrovej ulice a jej poloha ešte bude zasahovať do existujúcej električkovej zastávky.

"Celková dĺžka zastávky je odvodená od dĺžky vozidla tram-train, ktorá bude väčšia ako dĺžka súčasných električiek," vysvetlil pre TASR s tým, že dostupnosť teda ostane zhruba rovnaká. Ak by podľa neho zastávky umiestnili v priestore križovatky, vylúčili by sa riešenia odbočných pruhov, ktoré žiada mesto.

Spôsob, akým sú riešené električkové zastávky, podľa iniciatívy zužuje chodník a nástupné ostrovčeky, čím obmedzuje chodcov.

Maťaščík: Nie je možná zmena profilu ulice

"Súčasný priečny profil ulice Štúrovej je obmedzený a nie je možné ho zmeniť," argumentuje Maťaščík. Tak ako na Obchodnej ulici, aj tu chodník a nástupište podľa jeho slov tvoria jednotnú plochu. Iniciatíve sa nepáčia ani zábradlia, ktoré by mali byť na nástupišti smerom do Petržalky. "Je to štandardný bezpečnostný prvok. Zamedzuje náhodnému pádu alebo vkročeniu osôb do priestoru vozovky," reaguje projektant.

Podľa iniciatívy je dopravný režim Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave a ponecháva jej tranzitnú funkciu.

Autá chce z priestoru čiastočne vylúčiť a ponechať len tie, ktoré slúžia na obsluhu centra. Maťaščík však oponuje. "Projekt predpokladá zjednosmernenie Štúrovej ulice len jedným jazdným pruhom, čím sa automobilová doprava výrazne obmedzí."

Iniciatíva chce viac priestoru pre cyklistov

Len ak by sa jazdný pruh zrušil, mohol by vzniknúť priestor na samostatnú komunikáciu pre cyklistov, čo iniciatíva požaduje. Mesto však chce automobilovú dopravu zachovať. Lepšia doprava si myslí, že chýba aj priame prepojenie pre chodcov a cyklistov medzi Starým mostom a Štúrovou ulicou. Keďže Dostojevského rad je frekventovaná komunikácia, nie je to možné, tvrdí projektant.

Podľa Maťaščíka môže každý občan aj občianska iniciatíva v rámci územného aj stavebného konania vysloviť k predloženému projektu svoje výhrady. "Je pre mňa udivujúce, že občianska iniciatíva toto nevyužila," dodal.

Ako pre TASR povedal Ivan Bútora z Lepšej dopravy, k stavebnému konaniu sa vyjadrovali.

"Predostreli sme tieto podmienky. Niektoré boli vyhodnotené, že na nich treba zmeniť územný plán a nedajú sa zapracovať. Iné sa dajú." K územnému rozhodnutiu sa iniciatíva nevyjadrovala. "Schvaľovanie prebiehalo za bývalého vedenia, vtedy na to nebola možnosť," podotkol Bútora.

Územie, ako je Šafárikovo námestie a Štúrova ulica, sa dá podľa Maťaščíka riešiť viacerými spôsobmi v závislosti od toho, ktorá funkcia priestoru sa uprednostní a ktorá potlačí.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 868
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 431
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 188
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 383
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 082
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 000
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 770
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 578
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 412
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 283