Iniciatíva Lepšia doprava chce inak riešiť Šafárikovo námestie

Lepšia doprava chce viac priestoru pre cyklistov a peších. Projektant Maťaščík má iný názor.

BRATISLAVA. Občianskej iniciatíve Lepšia doprava sa nepáči, ako by mala v rámci nosného systému mestskej hromadnej dopravy vyzerať Štúrova ulica a Šafárikovo námestie v Bratislave.

Oficiálny projekt je podľa nej myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, nevhodne rieši umiestnenie električkových zastávok, znemožňuje prestup na autobusové linky a nevyužíva mestotvorný potenciál ulice. Projekt spracovala firma Alfa 04.

Na stavbu nosného dopravného systému je vydané územné aj stavebné povolenie.

Majú vlastný návrh

Lepšia doprava spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia. Pôvodnému vyčíta, že električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice, čo je mimo cieľov ciest a zhoršuje to dostupnosť námestia či autobusových zastávok na Dostojevského rade.

Umiestnila by ich priamo pred park a univerzitu.

Hlavný inžinier projektu Miroslav Maťaščík z Alfa 04 tvrdí, že zastávka sa posunie asi o 50 metrov smerom do Štúrovej ulice a jej poloha ešte bude zasahovať do existujúcej električkovej zastávky.

"Celková dĺžka zastávky je odvodená od dĺžky vozidla tram-train, ktorá bude väčšia ako dĺžka súčasných električiek," vysvetlil pre TASR s tým, že dostupnosť teda ostane zhruba rovnaká. Ak by podľa neho zastávky umiestnili v priestore križovatky, vylúčili by sa riešenia odbočných pruhov, ktoré žiada mesto.

Spôsob, akým sú riešené električkové zastávky, podľa iniciatívy zužuje chodník a nástupné ostrovčeky, čím obmedzuje chodcov.

Maťaščík: Nie je možná zmena profilu ulice

"Súčasný priečny profil ulice Štúrovej je obmedzený a nie je možné ho zmeniť," argumentuje Maťaščík. Tak ako na Obchodnej ulici, aj tu chodník a nástupište podľa jeho slov tvoria jednotnú plochu. Iniciatíve sa nepáčia ani zábradlia, ktoré by mali byť na nástupišti smerom do Petržalky. "Je to štandardný bezpečnostný prvok. Zamedzuje náhodnému pádu alebo vkročeniu osôb do priestoru vozovky," reaguje projektant.

Podľa iniciatívy je dopravný režim Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave a ponecháva jej tranzitnú funkciu.

Autá chce z priestoru čiastočne vylúčiť a ponechať len tie, ktoré slúžia na obsluhu centra. Maťaščík však oponuje. "Projekt predpokladá zjednosmernenie Štúrovej ulice len jedným jazdným pruhom, čím sa automobilová doprava výrazne obmedzí."

Iniciatíva chce viac priestoru pre cyklistov

Len ak by sa jazdný pruh zrušil, mohol by vzniknúť priestor na samostatnú komunikáciu pre cyklistov, čo iniciatíva požaduje. Mesto však chce automobilovú dopravu zachovať. Lepšia doprava si myslí, že chýba aj priame prepojenie pre chodcov a cyklistov medzi Starým mostom a Štúrovou ulicou. Keďže Dostojevského rad je frekventovaná komunikácia, nie je to možné, tvrdí projektant.

Podľa Maťaščíka môže každý občan aj občianska iniciatíva v rámci územného aj stavebného konania vysloviť k predloženému projektu svoje výhrady. "Je pre mňa udivujúce, že občianska iniciatíva toto nevyužila," dodal.

Ako pre TASR povedal Ivan Bútora z Lepšej dopravy, k stavebnému konaniu sa vyjadrovali.

"Predostreli sme tieto podmienky. Niektoré boli vyhodnotené, že na nich treba zmeniť územný plán a nedajú sa zapracovať. Iné sa dajú." K územnému rozhodnutiu sa iniciatíva nevyjadrovala. "Schvaľovanie prebiehalo za bývalého vedenia, vtedy na to nebola možnosť," podotkol Bútora.

Územie, ako je Šafárikovo námestie a Štúrova ulica, sa dá podľa Maťaščíka riešiť viacerými spôsobmi v závislosti od toho, ktorá funkcia priestoru sa uprednostní a ktorá potlačí.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  3. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 10 861
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 455
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 432
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 248
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 778
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 668
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 133
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 051
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 601
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 551