Iniciatíva Lepšia doprava chce inak riešiť Šafárikovo námestie

Lepšia doprava chce viac priestoru pre cyklistov a peších. Projektant Maťaščík má iný názor.

BRATISLAVA. Občianskej iniciatíve Lepšia doprava sa nepáči, ako by mala v rámci nosného systému mestskej hromadnej dopravy vyzerať Štúrova ulica a Šafárikovo námestie v Bratislave.

Oficiálny projekt je podľa nej myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, nevhodne rieši umiestnenie električkových zastávok, znemožňuje prestup na autobusové linky a nevyužíva mestotvorný potenciál ulice. Projekt spracovala firma Alfa 04.

Na stavbu nosného dopravného systému je vydané územné aj stavebné povolenie.

Majú vlastný návrh

Lepšia doprava spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia. Pôvodnému vyčíta, že električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice, čo je mimo cieľov ciest a zhoršuje to dostupnosť námestia či autobusových zastávok na Dostojevského rade.

Článok pokračuje pod video reklamou

Umiestnila by ich priamo pred park a univerzitu.

Hlavný inžinier projektu Miroslav Maťaščík z Alfa 04 tvrdí, že zastávka sa posunie asi o 50 metrov smerom do Štúrovej ulice a jej poloha ešte bude zasahovať do existujúcej električkovej zastávky.

"Celková dĺžka zastávky je odvodená od dĺžky vozidla tram-train, ktorá bude väčšia ako dĺžka súčasných električiek," vysvetlil pre TASR s tým, že dostupnosť teda ostane zhruba rovnaká. Ak by podľa neho zastávky umiestnili v priestore križovatky, vylúčili by sa riešenia odbočných pruhov, ktoré žiada mesto.

Spôsob, akým sú riešené električkové zastávky, podľa iniciatívy zužuje chodník a nástupné ostrovčeky, čím obmedzuje chodcov.

Maťaščík: Nie je možná zmena profilu ulice

"Súčasný priečny profil ulice Štúrovej je obmedzený a nie je možné ho zmeniť," argumentuje Maťaščík. Tak ako na Obchodnej ulici, aj tu chodník a nástupište podľa jeho slov tvoria jednotnú plochu. Iniciatíve sa nepáčia ani zábradlia, ktoré by mali byť na nástupišti smerom do Petržalky. "Je to štandardný bezpečnostný prvok. Zamedzuje náhodnému pádu alebo vkročeniu osôb do priestoru vozovky," reaguje projektant.

Podľa iniciatívy je dopravný režim Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave a ponecháva jej tranzitnú funkciu.

Autá chce z priestoru čiastočne vylúčiť a ponechať len tie, ktoré slúžia na obsluhu centra. Maťaščík však oponuje. "Projekt predpokladá zjednosmernenie Štúrovej ulice len jedným jazdným pruhom, čím sa automobilová doprava výrazne obmedzí."

Iniciatíva chce viac priestoru pre cyklistov

Len ak by sa jazdný pruh zrušil, mohol by vzniknúť priestor na samostatnú komunikáciu pre cyklistov, čo iniciatíva požaduje. Mesto však chce automobilovú dopravu zachovať. Lepšia doprava si myslí, že chýba aj priame prepojenie pre chodcov a cyklistov medzi Starým mostom a Štúrovou ulicou. Keďže Dostojevského rad je frekventovaná komunikácia, nie je to možné, tvrdí projektant.

Podľa Maťaščíka môže každý občan aj občianska iniciatíva v rámci územného aj stavebného konania vysloviť k predloženému projektu svoje výhrady. "Je pre mňa udivujúce, že občianska iniciatíva toto nevyužila," dodal.

Ako pre TASR povedal Ivan Bútora z Lepšej dopravy, k stavebnému konaniu sa vyjadrovali.

"Predostreli sme tieto podmienky. Niektoré boli vyhodnotené, že na nich treba zmeniť územný plán a nedajú sa zapracovať. Iné sa dajú." K územnému rozhodnutiu sa iniciatíva nevyjadrovala. "Schvaľovanie prebiehalo za bývalého vedenia, vtedy na to nebola možnosť," podotkol Bútora.

Územie, ako je Šafárikovo námestie a Štúrova ulica, sa dá podľa Maťaščíka riešiť viacerými spôsobmi v závislosti od toho, ktorá funkcia priestoru sa uprednostní a ktorá potlačí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  2. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  3. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  4. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  5. Kreditná karta – áno alebo nie
  6. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  7. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  8. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  9. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  10. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 341
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 245
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 655
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 11 579
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 11 027
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 040
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 4 650
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 452
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 387
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 065