Úrady nepomohli, prišiel Batman. V Bratislave ničí reklamy

Ľudia strácajú trpezlivosť a čistia mesto od vizuálneho smogu.

(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Čoraz viac aktivistov sa pokúša v Bratislave skrotiť bilbordy a vizuálny smog.

V pouličnom osvetlení pôsobí dosť nebezpečne, nehovoriac o efektoch, ktoré mu pre utajenie dali iný, robotický hlas a rozmazanú tvár.

„Ak náhodou pán, ktorý to tu osadil, pozerá tento dokument, tak ho pozdravujem!“ zastrája sa mohutný muž s holou hlavou nad reklamou osadenou nelegálne vedľa cesty, než ju celú zlikviduje, odkotúľa konštrukciu preč od krajnice a zvyšok si naukladá do auta.

A vyráža pokračovať v nočnej misii pomstiteľa: tu vytrhať reklamu na ceduliach na trávniku, odmontovať inzeráty pripevnené na plotoch, tam pováľať domácky sfušované treťotriedne bilbordy, tento mestský novodobý vizuálny mor.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prinajmenšom štyritisíc ľudí na YouTube, čo videli študentský film Dominika Jursu a vandala pokrstili Batman, svedčia o tom, že sa čosi v Bratislave deje.

Písať pred dvoma rokmi o vizuálnom smogu znamenalo vysvetľovať, že záplava reklamy je v našich mestách európskym unikátom a že je to neúnosné. Toto už dnes vysvetľovať netreba. Zlepšiť nevkus na uliciach má v agende čoraz viac aktivistov. Kto sú títo ľudia a s čím bojujú?

Batman chce mať výsledky

Musí to byť prekvapenie, keď čakáte na Batmana v kaviarni a dnu vchádza usmievavý tridsiatnik. Z vandalizmu nemá žiadne výčitky.

„Som mužom činu, vidím problém a musím ho okamžite riešiť,“ vysvetľuje pri laptope otec rodiny. Muž činu je podnikateľ so zmyslom pre poriadok a úhľadné tabuľky.

Každú z vyše päťsto reklám, ktoré zničil, má podrobne zaznačenú s časom akcie, výskytom a kategóriou: „tabuľa na drevenej palici“, „reklama ukotvená o inú reklamu“, „plachta na skle/strome/stĺpe“ a ešte mnohé iné.

Revírom je celé mesto, kde sa denne pohybuje, ciele má už, ako vraví, v oku. „Nechám si to na večer, keď vyrážam na bicykli, alebo zabrzdím, odstavím auto a idem na to za bieleho dňa,“ hovorí muž, ktorý nemá skúsenosti s ľuďmi, ktorí by ho pristihli či chceli mu nadávať. „Občania sú ľahostajní a okolie ignorujú, či reklamy osádzajú, alebo ich ničia.“

Jeho prerod na Batmana nemá jasný motív. Hnevali ho inzeráty zapichnuté po trávnikoch, čosi sa v ňom zlomilo, keď čítal o vizuálnom smogu článok v SME.

Ale prečo vandalizmus? Neskúšal to inou cestou? „Chodil som aj po úradoch, no s nulovým efektom. Občana len odbijú, ničoho sa nedomôže. Nemám čas a trpezlivosť prevádzkovať združenia a otravovať kompetentných. Výsledky chcem hneď,“ vysvetľuje podnikateľ.

Dobrý deň. Máte preč reklamu

Úspech podľa skúseností závisí od lokality. Pravidelne odstránené inzeráty niekde ľudí odradia od osádzania, inde, najmä vedľa križovatiek, rastú stále odznova. To je však len polovica stratégie.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3EH5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3EH5 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  2. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  3. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  4. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  5. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Ochrana pred tropickou horúčavou
  8. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  10. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 18 445
  2. Vizuálny smog je problém 8 458
  3. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 6 693
  4. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 055
  5. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 985
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 810
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 461
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 141
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 1 934
  10. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 1 727