SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Úrady nepomohli, prišiel Batman. V Bratislave ničí reklamy

Ľudia strácajú trpezlivosť a čistia mesto od vizuálneho smogu.

(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Čoraz viac aktivistov sa pokúša v Bratislave skrotiť bilbordy a vizuálny smog.

V pouličnom osvetlení pôsobí dosť nebezpečne, nehovoriac o efektoch, ktoré mu pre utajenie dali iný, robotický hlas a rozmazanú tvár.

„Ak náhodou pán, ktorý to tu osadil, pozerá tento dokument, tak ho pozdravujem!“ zastrája sa mohutný muž s holou hlavou nad reklamou osadenou nelegálne vedľa cesty, než ju celú zlikviduje, odkotúľa konštrukciu preč od krajnice a zvyšok si naukladá do auta.

A vyráža pokračovať v nočnej misii pomstiteľa: tu vytrhať reklamu na ceduliach na trávniku, odmontovať inzeráty pripevnené na plotoch, tam pováľať domácky sfušované treťotriedne bilbordy, tento mestský novodobý vizuálny mor.

SkryťVypnúť reklamu

Prinajmenšom štyritisíc ľudí na YouTube, čo videli študentský film Dominika Jursu a vandala pokrstili Batman, svedčia o tom, že sa čosi v Bratislave deje.

Písať pred dvoma rokmi o vizuálnom smogu znamenalo vysvetľovať, že záplava reklamy je v našich mestách európskym unikátom a že je to neúnosné. Toto už dnes vysvetľovať netreba. Zlepšiť nevkus na uliciach má v agende čoraz viac aktivistov. Kto sú títo ľudia a s čím bojujú?

Načítavam video...

Batman chce mať výsledky

Musí to byť prekvapenie, keď čakáte na Batmana v kaviarni a dnu vchádza usmievavý tridsiatnik. Z vandalizmu nemá žiadne výčitky.

„Som mužom činu, vidím problém a musím ho okamžite riešiť,“ vysvetľuje pri laptope otec rodiny. Muž činu je podnikateľ so zmyslom pre poriadok a úhľadné tabuľky.

SkryťVypnúť reklamu

Každú z vyše päťsto reklám, ktoré zničil, má podrobne zaznačenú s časom akcie, výskytom a kategóriou: „tabuľa na drevenej palici“, „reklama ukotvená o inú reklamu“, „plachta na skle/strome/stĺpe“ a ešte mnohé iné.

Revírom je celé mesto, kde sa denne pohybuje, ciele má už, ako vraví, v oku. „Nechám si to na večer, keď vyrážam na bicykli, alebo zabrzdím, odstavím auto a idem na to za bieleho dňa,“ hovorí muž, ktorý nemá skúsenosti s ľuďmi, ktorí by ho pristihli či chceli mu nadávať. „Občania sú ľahostajní a okolie ignorujú, či reklamy osádzajú, alebo ich ničia.“

Jeho prerod na Batmana nemá jasný motív. Hnevali ho inzeráty zapichnuté po trávnikoch, čosi sa v ňom zlomilo, keď čítal o vizuálnom smogu článok v SME.

Ale prečo vandalizmus? Neskúšal to inou cestou? „Chodil som aj po úradoch, no s nulovým efektom. Občana len odbijú, ničoho sa nedomôže. Nemám čas a trpezlivosť prevádzkovať združenia a otravovať kompetentných. Výsledky chcem hneď,“ vysvetľuje podnikateľ.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrý deň. Máte preč reklamu

Úspech podľa skúseností závisí od lokality. Pravidelne odstránené inzeráty niekde ľudí odradia od osádzania, inde, najmä vedľa križovatiek, rastú stále odznova. To je však len polovica stratégie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3EH5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3EH5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Hudbou proti holorubom.
  6. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Behind every successful business lies a set of skilled people
  2. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Hudbou proti holorubom.
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  6. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  7. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 18 893
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 264
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 122
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 569
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 427
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 393
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 284
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 100
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 672
  10. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 4 993
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu