Úrady nepomohli, prišiel Batman. V Bratislave ničí reklamy

Ľudia strácajú trpezlivosť a čistia mesto od vizuálneho smogu.

(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Čoraz viac aktivistov sa pokúša v Bratislave skrotiť bilbordy a vizuálny smog.

V pouličnom osvetlení pôsobí dosť nebezpečne, nehovoriac o efektoch, ktoré mu pre utajenie dali iný, robotický hlas a rozmazanú tvár.

„Ak náhodou pán, ktorý to tu osadil, pozerá tento dokument, tak ho pozdravujem!“ zastrája sa mohutný muž s holou hlavou nad reklamou osadenou nelegálne vedľa cesty, než ju celú zlikviduje, odkotúľa konštrukciu preč od krajnice a zvyšok si naukladá do auta.

A vyráža pokračovať v nočnej misii pomstiteľa: tu vytrhať reklamu na ceduliach na trávniku, odmontovať inzeráty pripevnené na plotoch, tam pováľať domácky sfušované treťotriedne bilbordy, tento mestský novodobý vizuálny mor.

Prinajmenšom štyritisíc ľudí na YouTube, čo videli študentský film Dominika Jursu a vandala pokrstili Batman, svedčia o tom, že sa čosi v Bratislave deje.

Písať pred dvoma rokmi o vizuálnom smogu znamenalo vysvetľovať, že záplava reklamy je v našich mestách európskym unikátom a že je to neúnosné. Toto už dnes vysvetľovať netreba. Zlepšiť nevkus na uliciach má v agende čoraz viac aktivistov. Kto sú títo ľudia a s čím bojujú?

Batman chce mať výsledky

Musí to byť prekvapenie, keď čakáte na Batmana v kaviarni a dnu vchádza usmievavý tridsiatnik. Z vandalizmu nemá žiadne výčitky.

„Som mužom činu, vidím problém a musím ho okamžite riešiť,“ vysvetľuje pri laptope otec rodiny. Muž činu je podnikateľ so zmyslom pre poriadok a úhľadné tabuľky.

Každú z vyše päťsto reklám, ktoré zničil, má podrobne zaznačenú s časom akcie, výskytom a kategóriou: „tabuľa na drevenej palici“, „reklama ukotvená o inú reklamu“, „plachta na skle/strome/stĺpe“ a ešte mnohé iné.

Revírom je celé mesto, kde sa denne pohybuje, ciele má už, ako vraví, v oku. „Nechám si to na večer, keď vyrážam na bicykli, alebo zabrzdím, odstavím auto a idem na to za bieleho dňa,“ hovorí muž, ktorý nemá skúsenosti s ľuďmi, ktorí by ho pristihli či chceli mu nadávať. „Občania sú ľahostajní a okolie ignorujú, či reklamy osádzajú, alebo ich ničia.“

Jeho prerod na Batmana nemá jasný motív. Hnevali ho inzeráty zapichnuté po trávnikoch, čosi sa v ňom zlomilo, keď čítal o vizuálnom smogu článok v SME.

Ale prečo vandalizmus? Neskúšal to inou cestou? „Chodil som aj po úradoch, no s nulovým efektom. Občana len odbijú, ničoho sa nedomôže. Nemám čas a trpezlivosť prevádzkovať združenia a otravovať kompetentných. Výsledky chcem hneď,“ vysvetľuje podnikateľ.

Dobrý deň. Máte preč reklamu

Úspech podľa skúseností závisí od lokality. Pravidelne odstránené inzeráty niekde ľudí odradia od osádzania, inde, najmä vedľa križovatiek, rastú stále odznova. To je však len polovica stratégie.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 522
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 594
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 289
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 371
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 335
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 838
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 531
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 4 889
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 557
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 262