SME

Úrady nepomohli, prišiel Batman. V Bratislave ničí reklamy

Ľudia strácajú trpezlivosť a čistia mesto od vizuálneho smogu.

(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Čoraz viac aktivistov sa pokúša v Bratislave skrotiť bilbordy a vizuálny smog.

V pouličnom osvetlení pôsobí dosť nebezpečne, nehovoriac o efektoch, ktoré mu pre utajenie dali iný, robotický hlas a rozmazanú tvár.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Ak náhodou pán, ktorý to tu osadil, pozerá tento dokument, tak ho pozdravujem!“ zastrája sa mohutný muž s holou hlavou nad reklamou osadenou nelegálne vedľa cesty, než ju celú zlikviduje, odkotúľa konštrukciu preč od krajnice a zvyšok si naukladá do auta.

A vyráža pokračovať v nočnej misii pomstiteľa: tu vytrhať reklamu na ceduliach na trávniku, odmontovať inzeráty pripevnené na plotoch, tam pováľať domácky sfušované treťotriedne bilbordy, tento mestský novodobý vizuálny mor.

SkryťVypnúť reklamu

Prinajmenšom štyritisíc ľudí na YouTube, čo videli študentský film Dominika Jursu a vandala pokrstili Batman, svedčia o tom, že sa čosi v Bratislave deje.

Písať pred dvoma rokmi o vizuálnom smogu znamenalo vysvetľovať, že záplava reklamy je v našich mestách európskym unikátom a že je to neúnosné. Toto už dnes vysvetľovať netreba. Zlepšiť nevkus na uliciach má v agende čoraz viac aktivistov. Kto sú títo ľudia a s čím bojujú?

Načítavam video...

Batman chce mať výsledky

Musí to byť prekvapenie, keď čakáte na Batmana v kaviarni a dnu vchádza usmievavý tridsiatnik. Z vandalizmu nemá žiadne výčitky.

„Som mužom činu, vidím problém a musím ho okamžite riešiť,“ vysvetľuje pri laptope otec rodiny. Muž činu je podnikateľ so zmyslom pre poriadok a úhľadné tabuľky.

SkryťVypnúť reklamu

Každú z vyše päťsto reklám, ktoré zničil, má podrobne zaznačenú s časom akcie, výskytom a kategóriou: „tabuľa na drevenej palici“, „reklama ukotvená o inú reklamu“, „plachta na skle/strome/stĺpe“ a ešte mnohé iné.

Revírom je celé mesto, kde sa denne pohybuje, ciele má už, ako vraví, v oku. „Nechám si to na večer, keď vyrážam na bicykli, alebo zabrzdím, odstavím auto a idem na to za bieleho dňa,“ hovorí muž, ktorý nemá skúsenosti s ľuďmi, ktorí by ho pristihli či chceli mu nadávať. „Občania sú ľahostajní a okolie ignorujú, či reklamy osádzajú, alebo ich ničia.“

Jeho prerod na Batmana nemá jasný motív. Hnevali ho inzeráty zapichnuté po trávnikoch, čosi sa v ňom zlomilo, keď čítal o vizuálnom smogu článok v SME.

Ale prečo vandalizmus? Neskúšal to inou cestou? „Chodil som aj po úradoch, no s nulovým efektom. Občana len odbijú, ničoho sa nedomôže. Nemám čas a trpezlivosť prevádzkovať združenia a otravovať kompetentných. Výsledky chcem hneď,“ vysvetľuje podnikateľ.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrý deň. Máte preč reklamu

Úspech podľa skúseností závisí od lokality. Pravidelne odstránené inzeráty niekde ľudí odradia od osádzania, inde, najmä vedľa križovatiek, rastú stále odznova. To je však len polovica stratégie.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3EH5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Víkend

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 262
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 904
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 388
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 326
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 095
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 671
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 641
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 916
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 966
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 772
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 878
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 550
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 324
  7. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 277
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 200
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu