AKTUALIZOVANÉ V SOBOTU 23:20

Bratislava už nebude čakať, začne opravovať električkovú trať na stanicu

Trať mal vybudovať investor, projekt sa však nehýbe. Mesto si chce pri jej oprave pomôcť eurofondami.

Spoločnosť Transprojekt má pri stanici vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať. Za plnej prevádzky má tiež postaviť novú stanicu.(Zdroj: ARCHÍV SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ)


BRATISLAVA. Pri obnove električkovej trate na Hlavnú stanicu v Bratislave mesto už nebude čakať na investora projektu Predstaničné námestie.

Ako povedal bratislavský primátor Milan Ftáčnik, mesto plánuje trať až na Hlavnú stanicu začať opravovať samo.

Električkovú trať na Hlavnú stanicu, ktorá už niekoľko rokov nefunguje, má v rámci projektu rekonštrukcie Predstaničného námestia zabezpečiť spoločnosť Transprojekt.

Do konca roku 2016 tu mal investor postaviť podzemnú električkovú trať.

Projekt sa však už vyše desať rokov nepohol a pozemnú trať na Hlavnú stanicu pred dvoma rokmi zastavil krajský dráhový úrad.

„Čakali sme na projekt investora, s ktorým má mesto zmluvu ešte z minulého obdobia,“ povedal primátor Ftáčnik.

Prvú časť trate od Radlinského po Ministerstvo financií chce mesto teraz zmodernizovať cez eurofondy.

Pri ministerstve by mala ísť električka pod zem a prejsť do projektu investora. Mesto však plánuje trať dočasne opraviť v pozemnom variante až po otočku pri Hlavnej stanici.

„Ak by sa projekt nerealizoval, zmodernizovali by sme za mestské peniaze definitívne aj trať s otočkou,“ dodal Ftáčnik.

st4_res.jpg

FOTO - ARCHÍV SME - GABRIEL KUCHTA

Investor neukázal garancie

Projekt rekonštrukcie električkovej trate na Hlavnú stanicu a prestavba predstaničného priestoru sa ťahá už dlhé roky.

Poslanci tento rok niekoľkokrát vyslovili pochybnosti o jeho reálnosti, žiadali od investora finančné garancie či podanie žiadostí o stavebné povolenia.

Finančné garancie investor mestu nedoložil. V minulosti však spoločnosť tvrdila, že financovanie zastrešuje renomovaná svetová spoločnosť Savills a na projekte sa chce podieľať aj Európska investičná banka.

V lete investor podal aj prvé tri z desiatok žiadostí o stavebné povolenie.

„Tri žiadosti o stavebné povolenie sú málo, keďže by tam malo byť okolo 40 stavebných objektov a k nim aj príslušné stavebné povolenia,“ povedal Ftáčnik.

st3_res.jpg

FOTO - ARCHÍV SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Môžu vypovedať zmluvu

Mestskí poslanci v novembri primátora požiadali, aby dal vypracovať posudok, ktorý určí, aký minimálny čas je potrebný na vybudovanie podzemnej električkovej trate.

Ak posudok podľa primátora ukáže, že investor projekt do určeného dátumu z objektívnych dôvodov nestihne dostavať, mohol by to byť aj dôvod na vypovedanie zmluvy.

„Ak to bude preukazné, tak si viem predstaviť, že to poslanci zoberú ako dôvod na vypovedanie zmluvy,“ hovorí Ftáčnik.

Zmluvu dnes podľa právnej analýzy mesto môže vypovedať len ak je zjavné, že investor nedodrží dohodnuté podmienky, teda dokončenie podzemnej trate do konca roku 2016.

Prvú časť kúpnej ceny však zaplatil a termín dokončenia projektu ešte stále nevypršal.

Dodatok stále nepodpísali

Mesto a investor projektu sa už niekoľko mesiacov dohadujú aj na znení dodatku k Zmluve o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010.

Dodatok má zmluvu doplniť o práva a záväzky pre investora, presný harmonogram prác i garancie pre mesto. Stále však nie je podpísaný.

„Dodatok nie je podpísaný najmä preto, že ho nechce podpísať investor,“ vysvetlili Ftáčnik.

Ako dodal, spoločnosť Transprojekt by rada do dodatku doplnila ešte ďalšie veci. Investor napríklad žiadal, aby mu mesto poskytlo pozemky okolo Hlavnej stanice ako garanciu na bankový úver. S tým však bratislavskí poslanci nesúhlasili.

Ako dodal Ftáčnik, odvtedy už pokusy o podpísanie dodatku zo strany investora nezaznamenal.

„Naším záujmom je zrealizovať revitalizáciu stanice, ale nevidíme dostatok pozitívnej odozvy na strane investora,“ priblížil Ftáčnik postoj mesta.

Podľa neho tým, že investor nepodpísal dodatok, mesto nemá možnosť kontrolovať či investor plní harmonogram prác, ktorý si sám stanovil.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 370
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 4 029
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 416
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 166
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 563
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 520
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 366
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 090
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 783
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 761