Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom rekaktorky SME.
BRATISLAVA. Po mesiacoch odkladania malo včera mestské zastupiteľstvo rozhodovať o novom spôsobe parkovania v hlavnom meste. Poslanci sa opäť nedohodli, schválili len zmenu rozdelenia kompetencií a financií.
Hlavné mesto už viac ako rok presadzuje jednotný systém parkovania pre všetky mestské časti, ich rezidentov a návštevníkov. Za ročnú parkovaciu kartu by rezidenti nemali zaplatiť viac ako 30 eur. S kartou budú môcť v mieste svojho bydliska parkovať zadarmo, v spoplatnených zónach iných mestských častí až s 50percentnou zľavou. Viac by platili cezpoľní.
Po novom by mesto podľa odporúčaní mestských častí vymedzilo úseky komunikácií prvej až štvrtej triedy na parkovanie, ako aj maximálnu výšku poplatkov.
Do mestskej kasy by z vyzbieranej sumy malo ísť 25 percent a do mestských častí 75 percent príjmov. V tomto modele sa magistrát inšpiroval v Amsterdame.
Zo získaných peňazí mesto plánuje financovať Mestskú políciu, evidenčnú databázu, ale aj budovanie nových parkovísk či zlepšovanie MHD.
Mestské časti by mali peniaze použiť na operátora parkovacieho systému, tlač rezidenčných kariet a kontrolu dodržiavania parkovania.
Jednotný parkovací systém má na začiatku platiť len v Starom a Novom Meste, v Ružinove a Petržalke.
„Mestské časti vypracujú vlastné všeobecnozáväzné nariadenia, chystajú už verejné súťaže, niektoré si založili vlastnú organizáciu, ktorá bude vykonávať parkovaciu politiku, iné súťažia o externého dodávateľa,“ povedal primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).
Kedy nový parkovací systém spustia, rozhodnú individuálne. Predbežný termín je podľa Ftáčnika na jar.
Ostatné mestské časti sa do systému budú môcť zapojiť podľa vlastného uváženia.
Ako bude fungovať parkovanie podľa nového systému? Čítajte tu.