SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Parkovanie v Bratislave rozdelí domácich a cezpoľných

Parkovací systém má zmeniť Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013.

V Bratislave majú zrušiť vyhradené parkovanie. Počas akcie Parking Day upozorňovali ľudia, ako sa dá parkovacie miesto využiť inak.V Bratislave majú zrušiť vyhradené parkovanie. Počas akcie Parking Day upozorňovali ľudia, ako sa dá parkovacie miesto využiť inak. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Parkovací systém zmení Bratislavu na štyri zóny. Platiť by mal od 1. apríla 2013. Poslanci prijali zásady parkovania. Pre obyvateľov zatiaľ nie sú záväzné. Poslanci majú hlasovať opäť v novembri.

info
Parkovacia politika
Zásady
  • zvýhodniť Bratislavčanov;
  • uprednostniť krátkodobé parkovanie;
  • zrušiť vyhradené parkovanie (okrem ZŤP, Taxi a diplomatov );
  • jednotné zúčtovacie stredisko s podúčtami pre mestské časti - toto magistrát plánoval, no nakoniec nebude;
  • poplatky za parkovanie budú rôzne podľa lokality a času;
  • z výnosov z parkovania má mesto platiť malé opravy ciest, údržbu parkovania či organizáciu dopravy...;
  • mesto má pripravovať záchytné parkoviská, zlepšiť MHD a alternatívne dopravy.

BRATISLAVA. Kto nemá v hlavnom meste trvalý pobyt, bude miesto na parkovanie hľadať ťažšie a platiť viac. To sú základné body, na ktorých sa dnes zhodli primátor a mestskí poslanci.

Mesto chce nové parkovanie, ktoré zruší vyhradené miesta a zvýhodní domácich, zaviesť od 1. apríla budúceho roka. Okrem centra mesta sa zmeny dotknú Ružinova, Nového Mesta a Petržalky. Termín sa možno ešte posunie.

Nový systém oddelí domácich a cezpoľných. Má totiž zaviesť systém rezidentského parkovania. Večer a v noci bude môcť na vyznačenom mieste zaparkovať len rezident, ktorý má auto a trvalý pobyt v parkovacej zóne.

Rezidentom majú mestské časti vydávať ročné rezidentské karty alebo nálepky. Za spracovanie a vydanie majú obyvatelia zaplatiť 20 eur.

Na cestách v jednej mestskej časti by mal po novom platiť jednotný systém, čiže rovnaký na cestách, ktoré spravuje mesto, a aj na cestách mestských častí.

Značka nerozhoduje

Rezident dostane kartu aj na auto, ktoré nemá bratislavskú značku, dôležitý je podľa predsedu dopravnej komisie Jozefa Uhlera (SDKÚ) jeho trvalý pobyt.

Zásady, ktoré poslanci vo štvrtok odhlasovali sú záväzné pre primátora, nie pre občanov, hovorí Uhler. „Podľa zásad má primátor pripraviť všeobecno-záväzné nariadenie, ktoré by mal predložiť v novembri.“

Až vtedy, keď to poslanci schvália, budú pravidlá záväzné aj pre obyvateľov.

Rozdelia Bratislavu

Parkovanie rozdelí nielen ľudí, ale aj celé mesto – na štyri zóny. Na centrum, širšie centrum, zónu atraktivity a ostatok.

V prvej a druhej zóne majú vzniknúť parkovacie miesta na krátkodobé státie, čiže od desiatich či pätnástich minút do dvoch hodín, a celodenné parkovanie. Mesto chce zabrániť, aby autá parkovali dlhodobo, cena má s časom státia rásť. Magistrát navrhoval jedno euro za hodinu, za dve by to už malo byť 2,75 eura.

Poslanci však na návrh Uhlera schválili, aby si ceny určovali mestské časti sami. Schvaľovať ich majú miestne zastupiteľstvá.

Parkoviská nestihnú

info
Zóny
Rozdelenie Bratislavy
  • Zóna 1 – centrum (Staré Mesto),
  • Zóna 2 – širšie centrum (Ružinov, Nové Mesto, Petržalka),
  • Zóna 3 – zóny atraktivity (Dúbravka, Karlova Ves),
  • Zóna 4 – ostatné mestské časti.

Mesto chcelo spustiť nový parkovací systém 1. apríla budúceho roka. Termín môžu posunúť ešte výhrady mestských častí a potreba vyznačovania parkovacích miest, ktorú komplikuje zima.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) presadzuje, aby systém spúšťali postupne.

Isté je, že do spustenia nového parkovania nestihnú vystavať záchytné parkoviská na okraji mesta. Magistrát len vyberá lokality. Ohrozený je aj zámer, v rámci ktorého malo mesto pustiť obsadené autá do buspruhov. Bratislava totiž na to potrebuje zmeniť zákon, Ftáčnik chce o tom s vládou rokovať až vtedy, keď mestskí poslanci odhlasujú pravidlá parkovacej politiky.

Aj na cyklistov

Výnosy z parkovania majú smerovať na zlepšenie dopravy. Z príjmov chce mesto financovať vytváranie nových parkovacích miest, opravy ciest i rozvoj MHD a ekologickej dopravy.

Sven Šovčík, predseda najsilnejšieho politického klubu v meste SDKÚ a Mosta-Hídu, pripomenul, že treba myslieť aj na cyklistov. „V rámci týždňa mobility som si vyskúšal jazdu v meste a bolo to život ohrozujúce.“


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  4. Tento rok turizmu neprial
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 813
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 780
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 152
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 927
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 685
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 161
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 740
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 081
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 753
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 966
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 989
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 626
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 580
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu