Bratislava má OLO, no čierne skládky likviduje firma

Čierne skládky v meste likviduje súkromná firma, hoci by to vedela urobiť aj mestská.

Na čierne skládky dá mesto tento rok menej peňazí.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

Dobrovoľník zo Zelenej hliadky spochybňuje súkromnú firmu, ktorá pre mesto likviduje čierne skládky.

BRATISLAVA. Hoci má mesto vlastnú spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu, čierne skládky v Bratislave likviduje súkromná firma. A.S.A. Slovensko má s mestom zmluvu na 126 900 eur s DPH.

Upozornil na to Matúš Čupka, zakladateľ Zelenej hliadky, ktorá čierne skládky v meste likviduje zadarmo.

Podotýka, že firma dostala zákazku napriek tomu, že mestská spoločnosť zamestnáva štyristo ľudí a vyprázdňuje 40-­tisíc nádob na zmiešaný odpad, 13-­tisíc nádob separovaného zberu a 250 veľkokapacitných kontajnerov.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Všetky peniaze tak pretečú do súkromných rúk namiesto toho, aby zostali v mestskom rozpočte,“ hovorí Čupka.

Mohlo by aj OLO

Magistrát však tvrdí, že OLO je na to, aby plnilo zákonné povinnosti mesta. Likviduje legálny odpad, pričom súkromnú firmu angažujú na nelegálny odpad.

„Predmetom zmlúv so spoločnosťou OLO, a. s., nie je zabezpečenie plnenia odstraňovania odpadu uloženého v rozpore so zákonom o odpadoch, z toho dôvodu hlavné mesto zabezpečuje výber dodávateľa tejto služby verejným obstarávaním,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán. Dodáva, že OLO platí z poplatku za odpad, firmu A.S.A. „z iných vlastných zdrojov“. A.S.A. podľa neho zákazku dostala, lebo v súťaži ešte v roku 2011 ponúkla najnižšiu cenu 126 900 eur.

Čupka si však myslí, že by OLO mohlo likvidovať aj skládky. „OLO má záujem o všetok odpad, aby sa čo najviac využila kapacita spaľovne,“ reagoval riaditeľ spoločnosti Roman Achimský. Podotýka však, že nie sú zameraní na čistenie ulíc, ale vyprázdňovanie smetných nádob a likvidáciu odpadu.

„Ak by sme mali našu činnosť rozšíriť aj o služby údržby a čistenia, museli by sme nabrať nových zamestnancov alebo si tieto služby objednať,“ vraví. Mestská firma by však podľa neho dokázala službu zabezpečiť v konkurenčne výhodných cenách.

Odvezú aj 22 ton

Matúš Čupka však spochybňuje aj to, či súkromná firma naozaj vyváža toľko odpadu, ako si vyfakturuje. Podľa faktúr z júna minulého roka ich vozidlo odviezlo spod Prístavného mosta 22,27 tony odpadu, čo je výrazne viac ako pri odvozoch predtým, keď za deň vozili od jednej do 2,5 tony. Na fotografii Čupka ukazuje, že jeden veľký plný kontajner má kapacitu 27 kubických metrov.

A.S.A. reagovala, že tony odpadu skutočne previezli. „V prípade veľkého množstva odpadu je zneškodnenie zabezpečené opakovaným zvozom.“ Odvoz podľa nich riadne zadokumentovali. Fotografie magistrátu „pred“ a „po“ však podľa Čupku skôr nedokazujú, že by zmizlo naozaj 22 ton odpadu. Magistrát je však presvedčený, že firma hovorí pravdu. „Faktúry boli uhradené na základe obhliadky a protokolu o preberaní prác,“ vraví Ščepán.

Mesto ročne plánuje vyzbierať 1500 ton nelegálneho odpadu. Vlani na to vyčlenili 45­tisíc eur, neskôr sumu znížili na 35­tisíc. Tento rok sa má rovnaký objem vyzbierať za menej ako polovicu. Magistrát odmieta, že by boli vlaňajšie čísla nadhodnotené, nižšie sumy podľa Ščepána súvisia s úspornými opatreniami. Koľko zaplatí, podľa neho závisí od jednotkových cien.

OLO médiám odkázalo, že by sa mali skôr zaujímať o vinníkov čiernych skládok. Aj na to však Zelená hliadka upozorňuje. Žiada napríklad magistrát, aby pri vchode do lesov osadzoval stĺpiky, ktoré by zabránili autám vojsť dnu a vykladať odpad.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 932
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 885
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 17 645
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 052
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 527
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 632
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 393
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 464
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 098
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 634