SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Bratislava má OLO, no čierne skládky likviduje firma

Čierne skládky v meste likviduje súkromná firma, hoci by to vedela urobiť aj mestská.

Na čierne skládky dá mesto tento rok menej peňazí.Na čierne skládky dá mesto tento rok menej peňazí. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Dobrovoľník zo Zelenej hliadky spochybňuje súkromnú firmu, ktorá pre mesto likviduje čierne skládky.

BRATISLAVA. Hoci má mesto vlastnú spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu, čierne skládky v Bratislave likviduje súkromná firma. A.S.A. Slovensko má s mestom zmluvu na 126 900 eur s DPH.

Upozornil na to Matúš Čupka, zakladateľ Zelenej hliadky, ktorá čierne skládky v meste likviduje zadarmo.

Podotýka, že firma dostala zákazku napriek tomu, že mestská spoločnosť zamestnáva štyristo ľudí a vyprázdňuje 40-­tisíc nádob na zmiešaný odpad, 13-­tisíc nádob separovaného zberu a 250 veľkokapacitných kontajnerov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Všetky peniaze tak pretečú do súkromných rúk namiesto toho, aby zostali v mestskom rozpočte,“ hovorí Čupka.

Mohlo by aj OLO

Magistrát však tvrdí, že OLO je na to, aby plnilo zákonné povinnosti mesta. Likviduje legálny odpad, pričom súkromnú firmu angažujú na nelegálny odpad.

„Predmetom zmlúv so spoločnosťou OLO, a. s., nie je zabezpečenie plnenia odstraňovania odpadu uloženého v rozpore so zákonom o odpadoch, z toho dôvodu hlavné mesto zabezpečuje výber dodávateľa tejto služby verejným obstarávaním,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán. Dodáva, že OLO platí z poplatku za odpad, firmu A.S.A. „z iných vlastných zdrojov“. A.S.A. podľa neho zákazku dostala, lebo v súťaži ešte v roku 2011 ponúkla najnižšiu cenu 126 900 eur.

Čupka si však myslí, že by OLO mohlo likvidovať aj skládky. „OLO má záujem o všetok odpad, aby sa čo najviac využila kapacita spaľovne,“ reagoval riaditeľ spoločnosti Roman Achimský. Podotýka však, že nie sú zameraní na čistenie ulíc, ale vyprázdňovanie smetných nádob a likvidáciu odpadu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak by sme mali našu činnosť rozšíriť aj o služby údržby a čistenia, museli by sme nabrať nových zamestnancov alebo si tieto služby objednať,“ vraví. Mestská firma by však podľa neho dokázala službu zabezpečiť v konkurenčne výhodných cenách.

Odvezú aj 22 ton

Matúš Čupka však spochybňuje aj to, či súkromná firma naozaj vyváža toľko odpadu, ako si vyfakturuje. Podľa faktúr z júna minulého roka ich vozidlo odviezlo spod Prístavného mosta 22,27 tony odpadu, čo je výrazne viac ako pri odvozoch predtým, keď za deň vozili od jednej do 2,5 tony. Na fotografii Čupka ukazuje, že jeden veľký plný kontajner má kapacitu 27 kubických metrov.

A.S.A. reagovala, že tony odpadu skutočne previezli. „V prípade veľkého množstva odpadu je zneškodnenie zabezpečené opakovaným zvozom.“ Odvoz podľa nich riadne zadokumentovali. Fotografie magistrátu „pred“ a „po“ však podľa Čupku skôr nedokazujú, že by zmizlo naozaj 22 ton odpadu. Magistrát je však presvedčený, že firma hovorí pravdu. „Faktúry boli uhradené na základe obhliadky a protokolu o preberaní prác,“ vraví Ščepán.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto ročne plánuje vyzbierať 1500 ton nelegálneho odpadu. Vlani na to vyčlenili 45­tisíc eur, neskôr sumu znížili na 35­tisíc. Tento rok sa má rovnaký objem vyzbierať za menej ako polovicu. Magistrát odmieta, že by boli vlaňajšie čísla nadhodnotené, nižšie sumy podľa Ščepána súvisia s úspornými opatreniami. Koľko zaplatí, podľa neho závisí od jednotkových cien.

OLO médiám odkázalo, že by sa mali skôr zaujímať o vinníkov čiernych skládok. Aj na to však Zelená hliadka upozorňuje. Žiada napríklad magistrát, aby pri vchode do lesov osadzoval stĺpiky, ktoré by zabránili autám vojsť dnu a vykladať odpad.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 024
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 376
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 395
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 014
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 931
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 427
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 184
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 786
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 518
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu