Bratislava vychádza z tieňa Viedne, prívetivosť v službách však stále chýba

Vlani do nej zavítalo vyše 823.000 turistov, z toho zhruba tretina domácich a dve tretiny zahraničných.

Oproti roku 2011 hlavné mesto navštívilo o vyše šesť percent turistov viac.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

Podľa primátora by Bratislava mohla mať do troch rokov milión návštevníkov.

BRATISLAVA. Bratislava postupne vychádza z tieňa Viedne či Prahy, viac sa o nej vie, prestáva byť destináciou na jedno popoludnie a počet jej návštevníkov rastie. Aj to na dnešnej tlačovej konferencii prezentoval primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Podľa rozprávania návštevníkov i hodnotenia zahraničných novinárov však Bratislave chýba prívetivosť. Nie však tá od ľudí na uliciach, ale od personálu pri poskytovaní služieb.

"Bratislava dosiahla v roku 2012 najvyššie číslo domácich a zahraničných návštevníkov, čo je najlepší rok za uplynulých 20 rokov," uviedol dnes Ftáčnik. Oproti roku 2011 hlavné mesto navštívilo o vyše šesť percent turistov viac a návštevnosť bola vyššia ako v roku 2008, čo sa považuje za jeden z najsilnejších rokov pre cestovný ruch pred začiatkom krízy. "Už sa dostávame na turistickú mapu Európy, dosiaľ som skôr počúval od veľvyslancov, že sa o nás nevie," zdôraznil Ftáčnik.

Chcú ich prilákať viac

Podľa primátora by Bratislava mohla mať do troch rokov milión návštevníkov. Ovplyvniť by to mala aj minulý rok vzniknutá Bratislavská organizácia cestovného ruchu (Bratislava Tourist Board - BTB), kde mesto spoločne so súkromným sektorom uvažuje o tom, ako zatraktívniť Bratislavu. Predseda predstavenstva BTB František Stano hovorí, že organizácia sa chce zamerať na tri veci. Všetok historicko-kultúrny turizmus plánuje skryť pod motív Korunovačná Bratislava. "To, čo potrebujeme, nie je mať jedno veľké podujatie za rok, ale produkt, ktorý je celoročný," vysvetlil.

Za najpozitívnejšiu vec v Bratislave je podľa Stana označovaná jej príjemná, menej hektická atmosféra. "Je daná aj menším rozmerom mesta, aj službami, kde sme označovaní ako jedna veľká kaviareň," priblížil. Všetky podujatia, ktoré sa v meste konajú, sú však podľa neho známe len domácim návštevníkom a ťažko sa dostávajú do pozornosti zahraničných. To je druhá vec, ktorú chce BTB zmeniť. "Potrebujeme tiež rozšíriť dĺžku prenocovania, a teda ponúknuť program aj mimo mesta," dodal s tým, že zatraktívniť chce organizácia Divokú vodu v Čunove, Malé Karpaty, Malokarpatskú vínnu cestu či všetko, čo spája Bratislavu s Dunajom. "Dunaj je silná značka vo svete a nemusíme hovoriť o tom, koľko ľudí vie, kde je Bratislava."

Výhodou Bratislavy je podľa Stana to, že je v polohe novej destinácie. "Ak idete do už známeho mesta, tak vás aj menší nedostatok vyruší a možno nabudúce odradí," vysvetľuje. Turistov podľa neho láka na našom hlavnom meste aj gastronómia či prívetivosť ľudí. "Na druhej strane ale s neprívetivosťou služieb," podotkol.

Nielen na jednu noc

Bratislava tiež už podľa primátora prestáva byť destináciou len na jedno popoludnie. Vlani počet prenocovaní prekročil 1,72 milióna, najviac v čase od mája do októbra. "Priemerná doba, ktorú u nás strávi turista, je viac ako dva dni," podotkol Ftáčnik s tým, že Slováci do hlavného mesta prídu aj na dlhšie.

V Bratislave sa dnes môžu turisti ubytovať v 136 zariadeniach, pričom najviac izieb im ponúkajú trojhviezdičkové hotely. Pred krízou mala Bratislava 59 hotelov, dnes ich je 81. Priemerná cena za ubytovanie v minulom roku klesla o takmer osem percent. Za noc sa priemerne platilo 36 eur. Prevádzkari tak utŕžili vyše 62.500 eur, hlavné mesto vybralo na dani za ubytovanie takmer 2,5 milióna eur, o tri percentá viac ako v roku 2011. Priemerne sú hotely počas roka obsadené na 30 percent.

Briti, Rakúšania, Číňania, Američania, Nemci, Nóri, Rusi i Ukrajinci. Týchto turistov bolo v hlavnom meste vlani viac ako po minulé roky. Do Bratislavy naopak prišlo menej Poliakov, Talianov, Španielov a Fínov. Tých ale v roku 2011 prilákali do hlavného mesta majstrovstvá sveta v hokeji. Na prvej priečke sa konštantne držia Česi. Tých bolo u nás menej len v prvý rok, keď Slovensko zaviedlo euro. "Z psychologického hľadiska sme sa pre nich zdali drahší," vysvetlila dnes Michaela Potočárová, výkonná riaditeľka Bratislavskej organizácie cestovného ruchu. Na druhom mieste sú Nemci a treťom Rakúšania. Celoeurópskym trendom je nárast čínskych turistov, v Bratislave sa ich počet zvýšil o viac než 40 percent.

Prečítajte si aj rozhovor s Michaelou Potočárovou: Nakoniec nás našli aj Rakúšania

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 14 573
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 9 030
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 872
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 826
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 549
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 970
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 729
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 586
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 554
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 004