SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Bratislava vychádza z tieňa Viedne, prívetivosť v službách však stále chýba

Vlani do nej zavítalo vyše 823.000 turistov, z toho zhruba tretina domácich a dve tretiny zahraničných.

Oproti roku 2011 hlavné mesto navštívilo o vyše šesť percent turistov viac.Oproti roku 2011 hlavné mesto navštívilo o vyše šesť percent turistov viac. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Podľa primátora by Bratislava mohla mať do troch rokov milión návštevníkov.

BRATISLAVA. Bratislava postupne vychádza z tieňa Viedne či Prahy, viac sa o nej vie, prestáva byť destináciou na jedno popoludnie a počet jej návštevníkov rastie. Aj to na dnešnej tlačovej konferencii prezentoval primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Podľa rozprávania návštevníkov i hodnotenia zahraničných novinárov však Bratislave chýba prívetivosť. Nie však tá od ľudí na uliciach, ale od personálu pri poskytovaní služieb.

"Bratislava dosiahla v roku 2012 najvyššie číslo domácich a zahraničných návštevníkov, čo je najlepší rok za uplynulých 20 rokov," uviedol dnes Ftáčnik. Oproti roku 2011 hlavné mesto navštívilo o vyše šesť percent turistov viac a návštevnosť bola vyššia ako v roku 2008, čo sa považuje za jeden z najsilnejších rokov pre cestovný ruch pred začiatkom krízy. "Už sa dostávame na turistickú mapu Európy, dosiaľ som skôr počúval od veľvyslancov, že sa o nás nevie," zdôraznil Ftáčnik.

Chcú ich prilákať viac

Podľa primátora by Bratislava mohla mať do troch rokov milión návštevníkov. Ovplyvniť by to mala aj minulý rok vzniknutá Bratislavská organizácia cestovného ruchu (Bratislava Tourist Board - BTB), kde mesto spoločne so súkromným sektorom uvažuje o tom, ako zatraktívniť Bratislavu. Predseda predstavenstva BTB František Stano hovorí, že organizácia sa chce zamerať na tri veci. Všetok historicko-kultúrny turizmus plánuje skryť pod motív Korunovačná Bratislava. "To, čo potrebujeme, nie je mať jedno veľké podujatie za rok, ale produkt, ktorý je celoročný," vysvetlil.

Za najpozitívnejšiu vec v Bratislave je podľa Stana označovaná jej príjemná, menej hektická atmosféra. "Je daná aj menším rozmerom mesta, aj službami, kde sme označovaní ako jedna veľká kaviareň," priblížil. Všetky podujatia, ktoré sa v meste konajú, sú však podľa neho známe len domácim návštevníkom a ťažko sa dostávajú do pozornosti zahraničných. To je druhá vec, ktorú chce BTB zmeniť. "Potrebujeme tiež rozšíriť dĺžku prenocovania, a teda ponúknuť program aj mimo mesta," dodal s tým, že zatraktívniť chce organizácia Divokú vodu v Čunove, Malé Karpaty, Malokarpatskú vínnu cestu či všetko, čo spája Bratislavu s Dunajom. "Dunaj je silná značka vo svete a nemusíme hovoriť o tom, koľko ľudí vie, kde je Bratislava."

Výhodou Bratislavy je podľa Stana to, že je v polohe novej destinácie. "Ak idete do už známeho mesta, tak vás aj menší nedostatok vyruší a možno nabudúce odradí," vysvetľuje. Turistov podľa neho láka na našom hlavnom meste aj gastronómia či prívetivosť ľudí. "Na druhej strane ale s neprívetivosťou služieb," podotkol.

Nielen na jednu noc

Bratislava tiež už podľa primátora prestáva byť destináciou len na jedno popoludnie. Vlani počet prenocovaní prekročil 1,72 milióna, najviac v čase od mája do októbra. "Priemerná doba, ktorú u nás strávi turista, je viac ako dva dni," podotkol Ftáčnik s tým, že Slováci do hlavného mesta prídu aj na dlhšie.

V Bratislave sa dnes môžu turisti ubytovať v 136 zariadeniach, pričom najviac izieb im ponúkajú trojhviezdičkové hotely. Pred krízou mala Bratislava 59 hotelov, dnes ich je 81. Priemerná cena za ubytovanie v minulom roku klesla o takmer osem percent. Za noc sa priemerne platilo 36 eur. Prevádzkari tak utŕžili vyše 62.500 eur, hlavné mesto vybralo na dani za ubytovanie takmer 2,5 milióna eur, o tri percentá viac ako v roku 2011. Priemerne sú hotely počas roka obsadené na 30 percent.

Briti, Rakúšania, Číňania, Američania, Nemci, Nóri, Rusi i Ukrajinci. Týchto turistov bolo v hlavnom meste vlani viac ako po minulé roky. Do Bratislavy naopak prišlo menej Poliakov, Talianov, Španielov a Fínov. Tých ale v roku 2011 prilákali do hlavného mesta majstrovstvá sveta v hokeji. Na prvej priečke sa konštantne držia Česi. Tých bolo u nás menej len v prvý rok, keď Slovensko zaviedlo euro. "Z psychologického hľadiska sme sa pre nich zdali drahší," vysvetlila dnes Michaela Potočárová, výkonná riaditeľka Bratislavskej organizácie cestovného ruchu. Na druhom mieste sú Nemci a treťom Rakúšania. Celoeurópskym trendom je nárast čínskych turistov, v Bratislave sa ich počet zvýšil o viac než 40 percent.

Prečítajte si aj rozhovor s Michaelou Potočárovou: Nakoniec nás našli aj Rakúšania
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 21 309
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 435
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 228
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 475
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 791
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 604
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 272
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 118
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 937
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 874
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu