BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) trvá na tom, že jeho rozhodnutie k tendrom na električky a trolejbusy v Bratislave bolo správne a zákonné.
Pre TASR to povedal jeho hovorca Ján Mažgút v reakcii na žaloby firmy Teknoplast. Tá sa obrátila na súd, lebo si myslí, že úrad mal iný meter pri vyhodnocovaní súťaže na nákup električiek, ktorá ďalej pokračuje a iný pri medializovanom tendri na trolejbusy. Ten totiž nariadil zrušiť.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) už v tomto prípade vyhlásil novú súťaž.
Podmienky vraj tiež diskriminujú
Všetky námietky Teknoplastu proti trom tendrom, ktoré DPB vyhlásil ešte vlani v novembri, ÚVO zamietol. Konateľ spoločnosti Miroslav Kondrlík však tvrdí, že v tendroch na električky sa nachádzajú rovnaké diskriminačné podmienky, ako v súťaži na trolejbusy, ktoré úrad viedli k tomu, že ju zrušil.
"Zrejme úrad pri rozhodovaní nesprávne posúdil skutkový a právny stav veci, ako aj dôkazový materiál námietok," nazdáva sa Kondrlík.
Dve žaloby v marci, dve v apríli
Firma preto podľa slov svojho konateľa podala na Krajský súd v Bratislave štyri žaloby, týkajúce sa tendrov na električky.
"Dve žaloby boli podané v marci a ďalšie dve 2. apríla," podotkol Kondrlík, ktorý žiada, aby súd pri električkách preskúmal zákonnosť rozhodnutí a postup ÚVO.
Hovorca úradu Mažgút tvrdí, že každé rozhodnutie bolo vydané po dôkladnom posúdení, kedy sa zisťovalo, či dopravný podnik postupoval v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a či by prípadné porušenie zákona mohlo mať zásadný vplyv na výsledok obstarávania alebo nie. Zatiaľ čo pri trolejbusoch bol uchádzač len jeden, pri električkách sa malo prihlásiť záujemcov viac.
Kondrlík si však myslí, že ÚVO mal buď nariadiť zrušiť všetky tri zákazky alebo rozhodnúť, že sú všetky tri súťaže v poriadku. "Nariadil zrušiť súťaž na nákup trolejbusov pre diskriminačne a netransparentne stanovené podmienky v súťaži a nie preto, že sa prihlásil len jeden záujemca," myslí si.
ÚVO: Pri električkách je voľná hospodárska súťaž zachovaná
Konateľ Teknoplastu poukázal na to, že v rámci tendra na trolejbusy úrad označil prideľovanie len nulového alebo maximálneho počtu bodov pri posudzovaní technických riešení za diskriminačné, no pri električkách to už netvrdil.
"Takto špecifikované kritériá s technickými riešeniami nie sú znevýhodňujúce a podmienky pre voľnú hospodársku súťaž sú zachované," uvádza ÚVO na margo prideľovania bodov pri nákupe električiek.
Kondrlíkovi sa tiež nepáči ani hodnotenie kritéria cena údržby.
Pri trolejbusoch úrad dopravnému podniku vytkol, že v súťažných podkladoch treba jasne popísať, za akých okolností by si DPB údržbu od úspešného uchádzača objednal či neobjednal a ako by pri vyhodnocovaní tohto kritéria postupoval, ak by víťaz za údržbu ponúkol neprimerane vysokú cenu.
Pri električkách kritérium lepšie špecifikovať ÚVO nežiada.
Súťaž na trolejbusy bola diskriminačná - viac čítaj tu