SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Petržalčania pri Chorvátskom ramene nechcú električku ani autá

Obyvatelia najväčšieho sídliska by uprednostnili pred traťou a štvorprúdovkou cyklotrasy a park.

Okolie Chorvátskeho ramena chcú obyvatelia  Petržalky ponechať zelené.Okolie Chorvátskeho ramena chcú obyvatelia Petržalky ponechať zelené. (Zdroj: ARCHÍV SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Takmer polovica opýtaných pri Chorvátskom ramene v Petržalke nechce električku ani štvorprúdovku. Prednosť by podľa nich mal dostať mestský park a cyklotrasy.

Vyplýva to z prieskumu, ktorý spravila o druhej etape projektu električky do Petržalky tamojšia poslankyňa Elena Pätoprstá (Zmena zdola). Ide o úsek Bosáková – Janíkov dvor.

Viac ako 38 percent respondentov sa vyjadrilo, že by im v parku neprekážala električka a tiež žiadajú nové cyklotrasy.

Precenený prieskum?

Dohromady takmer 15 percent opýtaných hlasovalo za električku aj štvorprúdovku alebo obslužnú komunikáciu, ktorá by nešla pozdĺž celého ramena. Z 963 hlasujúcich býva 82 percent v Petržalke.

Mestský poslanec Peter Pilinský (Strana zelených), ktorý je tiež starostom Rače, nedoporúča preceňovať anonymné prieskumy, „lebo v takom prípade by sme mali v Bratislave Most Chucka Norrisa“.

Štvorprúdovka je v súčasnosti v územnom pláne, čaká sa na architektonické posúdenie. Spolu s električkovou traťou pôjde o veľkú dopravnú tepnu.

„Tá cesta má mať 48 metrovú šírku, čo je dvojnásobok diaľnice D1, ktorá ide od Bratislavy po Trnavu,“ vraví predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ). „Táto stavba rozdelí Petržalku a nemyslím si, že je to úplne vhodné.“

Cestu žiadajú vytesniť

„Veľa zahraničných miest sa snaží vytesniť dopravu mimo mesta a my si dáme štvorprúdovku priamo do sídliska,“ vraví obyvateľka Ševčenkovej ulice. Najviac by podľa nej Peteržalke prospel park.

Obyvatelia žiadajú aj prieskum verejnej mienky. Primátor chápe, že ľudia, ktorým vezmú priestor na relaxovanie, budú proti. Petržalka však podľa neho potrebuje nové riešenie dopravy. "Ľudia si zvykli chodiť po vnútrosídliskových komunikáciách, kde je 15 tisíc áut denne," podotýka. Preto podľa neho treba odľahčiť dopravu pod oknami. "Bude verejná diskusia, potrebujeme s občanmi diskutovať," prisľúbil.

Pätoprstá zároveň vyjadrila obavy, aby Európska únia nezastavila financovanie druhej etapy projektu pre nespokojnosť občanov.

Peniaze z Únie by mali byť

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) reagoval, že Európska komisia sa vyjadrila, že plánuje financovať verejnú dopravu v Bratislave všeobecne. To podľa mesta znamená, že je šanca tento projekt s Úniou spolufinancovať.

Druhú etapu električky od Bosákovej po Janíkov dvor má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude náročnejšie, pretože mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

Hlavná architektka Ingrid Konrad sľubuje urbanisticko-architektonicko-dizajnérsku súťaž na dotvorenie okolia trate. Vyhlásiť ju chcú na celú trať do Petržalky, ktorá povedie od Hlavnej stanice cez Starý most až po Janíkov dvor.

Na koridore metra je stále stavebná uzávera. Prečítajte si aj: Trasa pre metro ešte nezarástla
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 9 598
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 669
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 260
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 1 201
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 045
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 645
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 575
  8. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 571
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 919
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 17 609
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 8 628
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 612
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 605
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 441
  7. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 2 586
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 502
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu