SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Trasa pre bratislavské metro ešte nezarástla

O podzemnom vlaku Bratislava sníva už 40 rokov. Po jeho stopách sa dá isť len pešo

V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy.V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy. (Zdroj: Staré Mesto)

Prechádzka krížom cez Petržalku, kadiaľ mala viesť rýchlodráha, trvá dva a pol hodiny.

BRATISLAVA. Koridor, ktorým malo ísť bratislavské metro, nájdete ľahko. Stále je naň vyhlásená stavebná uzávera.

A hoci sa dráha kedysi skutočne začala stavať, Bratislava na metro čaká už 40 rokov. Aj pre výstavbu Petržalky totiž vtedy vláda rozhodla, že nosným systémom v Bratislave bude rýchlodráha.

Namiesto metra chodník

Prechádzka koridorom od Starého mosta po Janíkov dvor trvá pešo 2,5 hodiny. Na mieste rýchlodráhy je vyšliapaný úzky chodníček.

Stretávame psičkárov, mamičky s kočíkmi i dve staršie panie v plavkách, ktoré sa opaľujú na deke. V tieni stromov, ktoré by padli pri výstavbe, sa zase pred poludňajším slnkom skrývajú bezdomovci. Nespia, zvuk fotoaparátu ich hneď vyprovokuje k nadávkam.

„Vlastivedná“ vychádzka na základe mapy kultových miest Bratislavy prilákala asi 30 ľudí. Počas nej zastavujeme na siedmich zastávkach, kde malo stáť metro.

metroplan_res.jpg

Už sme sa mohli voziť

info
Metro
História
  • 1974: schválili rozvoj MHD založený na rýchlodráhe;
  • 1988: metro začali stavať;
  • 1990: národný výbor
    rozhodol zastaviť práce;
  • 1997: mesto založilo
    spoločnosť Metro, zmluvu s vybraným konzorciom
    pre spory nepodpísali;
  • 2001: plánujú projekt metra,
    prepojeného na električky a železnicu. V roku 2003 projekt pre financie padol;
  • 2004: zámer vybudovať
    električku do Petržalky.

„Do roku 1989 sa projekt metra musel skrývať pod názov rýchlodráha, pretože v tom čase mohla mať metro iba metropola. Podľa ruských noriem metro mohlo mať len mesto s viac než miliónom obyvateľov,“ hovorí Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Metro, teda rýchlodráhu pre vozidlá ruského typu aj skutočne začali stavať. „Prvá etapa zo stanice Lúky – Juh po stanicu Dunaj mala byť otvorená v roku 1997,“ dodáva Martinko.

Vláda na to skutočne uvoľnila päť miliárd korún, po páde režimu sa však práce zastavili. Dôvodom bol podľa Martinka nielen odpor voči všetkému ruskému, ale aj otvorenie trhu pre firmy zo Západu aj ľahký typ metra bez vodiča.

400 miliónov

„Na projekty metra sa celkovo minulo asi 400 miliónov korún a dnes je už jasné, že z nich vyžila celá jedna generácia projektantov, pričom sa do konca 90. rokov nevybudovalo nič iné ako hrubá stavba depa v Janíkovom dvore a jama tiahnuca sa pozdĺž Chorvátskeho ramena a Jantárovej cesty od Janíkovho dvora až po Kutlíkovu ulicu,“ píše portál Imhd.sk.

V ruine depa sa prechádzka končí. „Garáž“ pre rýchle vozy je plná vody a odpadkov. A metro dnes podľa Martinka chýba, doprava sa zahusťuje. "Takýto výkonný dopravný systém chýba hlavne pre riešenie Petržalky, pretože toto 120-tisícové sídlisko bolo stavané s tým, že bude obsluhované metrom," hovorí Martinko.

sm-0807-006f-metro5.rw_res.jpg

Depo v Janíkovom dvore.

FOTO - SME

Metro nebude

O metre sa prestalo hovoriť pred desiatimi rokmi. Aspoň sčasti ho má nahradiť električka do Petržalky. Na vybudovanie trate dnes treba 250 miliónov eur, ktoré chce mesto získať z fondov Európskej únie. Obnoviť z eurofondov pre električku tak chcú i Starý most. Ministerstvo dopravy už podľa TASR poslalo magistrátu list, že naň nasmeruje 90 miliónov eur.

Prechádzka po stopách metra

metro1_res.jpg
Začína sa pri Starom Moste na petržalskej strane.

metrobeton_res.jpg

Ako prvé si obzrieme zvyšky stavby.

sm.0807-006f-metro3.rw_res.jpg

Koridor smeruje na Námestie Hraničiarov.

metromartinko_res.jpg

Dozvieme sa, ako to celé začalo. Peter Martinko vľavo.

sm-0807-006f-metrok.rw_res.jpg

Koridor pri Námestí Hraničiarov je ešte vidieť, rovnako ako aj sondy.

metro5bezd_res.jpg

Stretávame psíčkarov i bezdomovcov.

metro7_res.jpg

Aj tieto panely vraj ostali na Chorvátskom ramene po výstavbe metra.

metro8_res.jpg

Pri trase vyrástol aj kostol.

metro9_res.jpg

Zeleň pri Technopole nezastavali pre metro.

metro10_res.jpg

Trasa vedie pomedzi bytovky.

metro12_res.jpg

Pokračujeme na koniec Petržalky.

metro13_res.jpg

Tam sa nachádza obrovské depo.

metrodepo_res.jpg

Je plné vody a odpadkov.

Prečítajte si aj o prechádzke Podhradím.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 9 598
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 669
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 260
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 1 201
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 045
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 645
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 575
  8. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 571
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  3. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 919
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 17 609
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 8 628
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 612
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 605
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 441
  7. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 2 586
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 502
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu