SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Trasa pre bratislavské metro ešte nezarástla

O podzemnom vlaku Bratislava sníva už 40 rokov. Po jeho stopách sa dá isť len pešo

V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy.V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy. (Zdroj: Staré Mesto)

Prechádzka krížom cez Petržalku, kadiaľ mala viesť rýchlodráha, trvá dva a pol hodiny.

BRATISLAVA. Koridor, ktorým malo ísť bratislavské metro, nájdete ľahko. Stále je naň vyhlásená stavebná uzávera.

A hoci sa dráha kedysi skutočne začala stavať, Bratislava na metro čaká už 40 rokov. Aj pre výstavbu Petržalky totiž vtedy vláda rozhodla, že nosným systémom v Bratislave bude rýchlodráha.

Namiesto metra chodník

Prechádzka koridorom od Starého mosta po Janíkov dvor trvá pešo 2,5 hodiny. Na mieste rýchlodráhy je vyšliapaný úzky chodníček.

Stretávame psičkárov, mamičky s kočíkmi i dve staršie panie v plavkách, ktoré sa opaľujú na deke. V tieni stromov, ktoré by padli pri výstavbe, sa zase pred poludňajším slnkom skrývajú bezdomovci. Nespia, zvuk fotoaparátu ich hneď vyprovokuje k nadávkam.

„Vlastivedná“ vychádzka na základe mapy kultových miest Bratislavy prilákala asi 30 ľudí. Počas nej zastavujeme na siedmich zastávkach, kde malo stáť metro.

metroplan_res.jpg

Už sme sa mohli voziť

info
Metro
História
  • 1974: schválili rozvoj MHD založený na rýchlodráhe;
  • 1988: metro začali stavať;
  • 1990: národný výbor
    rozhodol zastaviť práce;
  • 1997: mesto založilo
    spoločnosť Metro, zmluvu s vybraným konzorciom
    pre spory nepodpísali;
  • 2001: plánujú projekt metra,
    prepojeného na električky a železnicu. V roku 2003 projekt pre financie padol;
  • 2004: zámer vybudovať
    električku do Petržalky.

„Do roku 1989 sa projekt metra musel skrývať pod názov rýchlodráha, pretože v tom čase mohla mať metro iba metropola. Podľa ruských noriem metro mohlo mať len mesto s viac než miliónom obyvateľov,“ hovorí Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Metro, teda rýchlodráhu pre vozidlá ruského typu aj skutočne začali stavať. „Prvá etapa zo stanice Lúky – Juh po stanicu Dunaj mala byť otvorená v roku 1997,“ dodáva Martinko.

Vláda na to skutočne uvoľnila päť miliárd korún, po páde režimu sa však práce zastavili. Dôvodom bol podľa Martinka nielen odpor voči všetkému ruskému, ale aj otvorenie trhu pre firmy zo Západu aj ľahký typ metra bez vodiča.

400 miliónov

„Na projekty metra sa celkovo minulo asi 400 miliónov korún a dnes je už jasné, že z nich vyžila celá jedna generácia projektantov, pričom sa do konca 90. rokov nevybudovalo nič iné ako hrubá stavba depa v Janíkovom dvore a jama tiahnuca sa pozdĺž Chorvátskeho ramena a Jantárovej cesty od Janíkovho dvora až po Kutlíkovu ulicu,“ píše portál Imhd.sk.

V ruine depa sa prechádzka končí. „Garáž“ pre rýchle vozy je plná vody a odpadkov. A metro dnes podľa Martinka chýba, doprava sa zahusťuje. "Takýto výkonný dopravný systém chýba hlavne pre riešenie Petržalky, pretože toto 120-tisícové sídlisko bolo stavané s tým, že bude obsluhované metrom," hovorí Martinko.

sm-0807-006f-metro5.rw_res.jpg

Depo v Janíkovom dvore.

FOTO - SME

Metro nebude

O metre sa prestalo hovoriť pred desiatimi rokmi. Aspoň sčasti ho má nahradiť električka do Petržalky. Na vybudovanie trate dnes treba 250 miliónov eur, ktoré chce mesto získať z fondov Európskej únie. Obnoviť z eurofondov pre električku tak chcú i Starý most. Ministerstvo dopravy už podľa TASR poslalo magistrátu list, že naň nasmeruje 90 miliónov eur.

Prechádzka po stopách metra

metro1_res.jpg
Začína sa pri Starom Moste na petržalskej strane.

metrobeton_res.jpg

Ako prvé si obzrieme zvyšky stavby.

sm.0807-006f-metro3.rw_res.jpg

Koridor smeruje na Námestie Hraničiarov.

metromartinko_res.jpg

Dozvieme sa, ako to celé začalo. Peter Martinko vľavo.

sm-0807-006f-metrok.rw_res.jpg

Koridor pri Námestí Hraničiarov je ešte vidieť, rovnako ako aj sondy.

metro5bezd_res.jpg

Stretávame psíčkarov i bezdomovcov.

metro7_res.jpg

Aj tieto panely vraj ostali na Chorvátskom ramene po výstavbe metra.

metro8_res.jpg

Pri trase vyrástol aj kostol.

metro9_res.jpg

Zeleň pri Technopole nezastavali pre metro.

metro10_res.jpg

Trasa vedie pomedzi bytovky.

metro12_res.jpg

Pokračujeme na koniec Petržalky.

metro13_res.jpg

Tam sa nachádza obrovské depo.

metrodepo_res.jpg

Je plné vody a odpadkov.

Prečítajte si aj o prechádzke Podhradím.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 343
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 954
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 320
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 706
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 959
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 386
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 440
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 294
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 216
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu