SME

Trasa pre bratislavské metro ešte nezarástla

O podzemnom vlaku Bratislava sníva už 40 rokov. Po jeho stopách sa dá isť len pešo

V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy.V Petržalke zostali po výstavbe metra len takéto stopy. (Zdroj: Staré Mesto)

Prechádzka krížom cez Petržalku, kadiaľ mala viesť rýchlodráha, trvá dva a pol hodiny.

BRATISLAVA. Koridor, ktorým malo ísť bratislavské metro, nájdete ľahko. Stále je naň vyhlásená stavebná uzávera.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A hoci sa dráha kedysi skutočne začala stavať, Bratislava na metro čaká už 40 rokov. Aj pre výstavbu Petržalky totiž vtedy vláda rozhodla, že nosným systémom v Bratislave bude rýchlodráha.

Namiesto metra chodník

Prechádzka koridorom od Starého mosta po Janíkov dvor trvá pešo 2,5 hodiny. Na mieste rýchlodráhy je vyšliapaný úzky chodníček.

SkryťVypnúť reklamu

Stretávame psičkárov, mamičky s kočíkmi i dve staršie panie v plavkách, ktoré sa opaľujú na deke. V tieni stromov, ktoré by padli pri výstavbe, sa zase pred poludňajším slnkom skrývajú bezdomovci. Nespia, zvuk fotoaparátu ich hneď vyprovokuje k nadávkam.

„Vlastivedná“ vychádzka na základe mapy kultových miest Bratislavy prilákala asi 30 ľudí. Počas nej zastavujeme na siedmich zastávkach, kde malo stáť metro.

metroplan_res.jpg

Už sme sa mohli voziť

info

Metro

História

  • 1974: schválili rozvoj MHD založený na rýchlodráhe;
  • 1988: metro začali stavať;
  • 1990: národný výbor
    rozhodol zastaviť práce;
  • 1997: mesto založilo
    spoločnosť Metro, zmluvu s vybraným konzorciom
    pre spory nepodpísali;
  • 2001: plánujú projekt metra,
    prepojeného na električky a železnicu. V roku 2003 projekt pre financie padol;
  • 2004: zámer vybudovať
    električku do Petržalky.

SkryťVypnúť reklamu

„Do roku 1989 sa projekt metra musel skrývať pod názov rýchlodráha, pretože v tom čase mohla mať metro iba metropola. Podľa ruských noriem metro mohlo mať len mesto s viac než miliónom obyvateľov,“ hovorí Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Metro, teda rýchlodráhu pre vozidlá ruského typu aj skutočne začali stavať. „Prvá etapa zo stanice Lúky – Juh po stanicu Dunaj mala byť otvorená v roku 1997,“ dodáva Martinko.

Vláda na to skutočne uvoľnila päť miliárd korún, po páde režimu sa však práce zastavili. Dôvodom bol podľa Martinka nielen odpor voči všetkému ruskému, ale aj otvorenie trhu pre firmy zo Západu aj ľahký typ metra bez vodiča.

400 miliónov

„Na projekty metra sa celkovo minulo asi 400 miliónov korún a dnes je už jasné, že z nich vyžila celá jedna generácia projektantov, pričom sa do konca 90. rokov nevybudovalo nič iné ako hrubá stavba depa v Janíkovom dvore a jama tiahnuca sa pozdĺž Chorvátskeho ramena a Jantárovej cesty od Janíkovho dvora až po Kutlíkovu ulicu,“ píše portál Imhd.sk.

SkryťVypnúť reklamu

V ruine depa sa prechádzka končí. „Garáž“ pre rýchle vozy je plná vody a odpadkov. A metro dnes podľa Martinka chýba, doprava sa zahusťuje. "Takýto výkonný dopravný systém chýba hlavne pre riešenie Petržalky, pretože toto 120-tisícové sídlisko bolo stavané s tým, že bude obsluhované metrom," hovorí Martinko.

sm-0807-006f-metro5.rw_res.jpg

Depo v Janíkovom dvore.

FOTO - SME

Metro nebude

O metre sa prestalo hovoriť pred desiatimi rokmi. Aspoň sčasti ho má nahradiť električka do Petržalky. Na vybudovanie trate dnes treba 250 miliónov eur, ktoré chce mesto získať z fondov Európskej únie. Obnoviť z eurofondov pre električku tak chcú i Starý most. Ministerstvo dopravy už podľa TASR poslalo magistrátu list, že naň nasmeruje 90 miliónov eur.

Prechádzka po stopách metra

metro1_res.jpg
Začína sa pri Starom Moste na petržalskej strane.

metrobeton_res.jpg

Ako prvé si obzrieme zvyšky stavby.

sm.0807-006f-metro3.rw_res.jpg

Koridor smeruje na Námestie Hraničiarov.

metromartinko_res.jpg

Dozvieme sa, ako to celé začalo. Peter Martinko vľavo.

sm-0807-006f-metrok.rw_res.jpg

Koridor pri Námestí Hraničiarov je ešte vidieť, rovnako ako aj sondy.

metro5bezd_res.jpg

Stretávame psíčkarov i bezdomovcov.

metro7_res.jpg

Aj tieto panely vraj ostali na Chorvátskom ramene po výstavbe metra.

metro8_res.jpg

Pri trase vyrástol aj kostol.

metro9_res.jpg

Zeleň pri Technopole nezastavali pre metro.

metro10_res.jpg

Trasa vedie pomedzi bytovky.

metro12_res.jpg

Pokračujeme na koniec Petržalky.

metro13_res.jpg

Tam sa nachádza obrovské depo.

metrodepo_res.jpg

Je plné vody a odpadkov.

Prečítajte si aj o prechádzke Podhradím.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 401
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 251
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 575
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 871
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 842
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 795
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 574
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 433
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 777
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 343
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 109
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 384
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 884
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 255
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 706
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 111
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu