Ftáčnik: Ak sa Únia nerozpadne, električka pôjde v Petržalke ďalej

Hlavné mesto hľadá v súťaži externý stavebný dozor pre Starý most, dôvodom je nehoda pri Iliašovciach.

Starým mostom prejdú len peší a cyklisti. Po obnove má ním jazdiť električka do Petržalky.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Hlavné mesto hľadá v súťaži externý stavebný dozor pre Starý most, dôvodom je nehoda pri Iliašovciach.

BRATISLAVA. Do stredy minulého týždňa sa mali hlásiť firmy, ktoré chcú prestavať Starý most na nový, v pondelok malo mesto ukázať, ako bude pokračovať električková trať v Petržalke. Termíny však vedenie mesta odkladá.

„Mesto vyhovelo žiadosti o posunutie termínu v súťaži na zhotoviteľa stavby na 27. marca,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán.

„Verejná prezentácia druhej etapy Nosného dopravného systému sa posúva na pondelok 8. apríla.“

Práve pokračovanie električky v Petržalke od Bosákovej ulice až po koniec Petržalky, čiže Janíkov dvor pobúrilo obyvateľov najväčšieho sídliska v strednej Európe. Nechcú, aby Petržalka prišla o zeleň a oddychovú zónu.

Nový Starý most aj s električkovou traťou má byť hotový do konca roku 2015. Ak má mesto svoj najväčší dopravný projekt stihnúť, so stavbou musí začať v júni. Terajšia konštrukcia pôjde dole, most príde o dva piliere, pribudne nový a aj nová konštrukciou.

Hľadajú dozor

Okrem stavebníka hľadá mesto v súťaži aj stavebný dozor. Verejné obstarávanie musela Bratislava vypísať nečakane. Mesto plánovalo, že dozor bude robiť firma Metro, ktorá pracovala aj na rekonštrukcii mosta. Ministerstvo dopravy však trvalo na externom stavebnom dozore.

Dôvodom bolo zrútenie nedostavaného mosta pri Iliašovciach, pri ktorom zahynuli štyria ľudia.

V prvej etape má električka do Petržalky prejsť len 4,5 kilometra od Šafárikovho námestia cez nový Starý most a končiť má na Bosákovej.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) vraví, že električka ďalej pôjde. „Nemáme plán B,“ priznáva. „Ak sa nerozpadne Európska únia, pokračovanie bude.“

Dopravný projekt majú platiť eurofondy, druhú etapu má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude ťažšie, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

Od stanice do Petržalky

Na debate k prvej etape električky Petržalčania mestu vyčítali, že nepoznajú plány pokračovania trate, hoci výrubové konanie v mestskej časti už prebieha.

Mesto argumentovalo úradníckymi postupmi a tým, že aj keď konanie prebieha, rúbať sa môže až po vydaní stavebného povolenia na projekt.

Generálny riaditeľ firmy Metro Peter Ivan pripomenul, že s traťou sa rátalo už pri projektovaní sídliska, malo tadiaľ viesť metro. „Chrbtica Petržalky bola určená už vtedy, všetko čo tam rastie, je len náletové.“

Hlavná architektka mesta Ingrid Konrad sľubuje urbanisticko-architektonicko-dizajnérsku súťaž na dotvorenie okolia trate. Vyhlásiť ju chcú na celý úsek od Hlavnej stanice až po Janíkov dvor.

Záväzné stanovisko k projektu mesto zatiaľ nevydalo. Je to jediné stanovisko, ktoré ešte chýba stavebnému úradu k územného rozhodnutie k druhej etape. O pokračovaní električky majú zajtra rokovať poslanci. Podľa materiálu musí mesto stanovisko vydať do konca júna, aby sa termíny stihli.

Prvú etapu nosného dopravného systému vyčíslila štátna expertíza na vyše 68 miliónov eur, pričom 35 miliónov z toho zhltne nová konštrukcia mosta.

starymost_res.jpg

Starý most dostane novú konštrukciu.

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Bayer posilňuje svoju značku
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 807
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 14 990
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 017
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 863
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 050
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 041
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 106
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 973