SME

Ftáčnik: Ak sa Únia nerozpadne, električka pôjde v Petržalke ďalej

Hlavné mesto hľadá v súťaži externý stavebný dozor pre Starý most, dôvodom je nehoda pri Iliašovciach.

Starým mostom prejdú len peší a cyklisti. Po obnove má ním jazdiť električka do Petržalky.Starým mostom prejdú len peší a cyklisti. Po obnove má ním jazdiť električka do Petržalky. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Hlavné mesto hľadá v súťaži externý stavebný dozor pre Starý most, dôvodom je nehoda pri Iliašovciach.

BRATISLAVA. Do stredy minulého týždňa sa mali hlásiť firmy, ktoré chcú prestavať Starý most na nový, v pondelok malo mesto ukázať, ako bude pokračovať električková trať v Petržalke. Termíny však vedenie mesta odkladá.

„Mesto vyhovelo žiadosti o posunutie termínu v súťaži na zhotoviteľa stavby na 27. marca,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán.

„Verejná prezentácia druhej etapy Nosného dopravného systému sa posúva na pondelok 8. apríla.“

Práve pokračovanie električky v Petržalke od Bosákovej ulice až po koniec Petržalky, čiže Janíkov dvor pobúrilo obyvateľov najväčšieho sídliska v strednej Európe. Nechcú, aby Petržalka prišla o zeleň a oddychovú zónu.

Nový Starý most aj s električkovou traťou má byť hotový do konca roku 2015. Ak má mesto svoj najväčší dopravný projekt stihnúť, so stavbou musí začať v júni. Terajšia konštrukcia pôjde dole, most príde o dva piliere, pribudne nový a aj nová konštrukciou.

Hľadajú dozor

Okrem stavebníka hľadá mesto v súťaži aj stavebný dozor. Verejné obstarávanie musela Bratislava vypísať nečakane. Mesto plánovalo, že dozor bude robiť firma Metro, ktorá pracovala aj na rekonštrukcii mosta. Ministerstvo dopravy však trvalo na externom stavebnom dozore.

Dôvodom bolo zrútenie nedostavaného mosta pri Iliašovciach, pri ktorom zahynuli štyria ľudia.

V prvej etape má električka do Petržalky prejsť len 4,5 kilometra od Šafárikovho námestia cez nový Starý most a končiť má na Bosákovej.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) vraví, že električka ďalej pôjde. „Nemáme plán B,“ priznáva. „Ak sa nerozpadne Európska únia, pokračovanie bude.“

Dopravný projekt majú platiť eurofondy, druhú etapu má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude ťažšie, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

Od stanice do Petržalky

Na debate k prvej etape električky Petržalčania mestu vyčítali, že nepoznajú plány pokračovania trate, hoci výrubové konanie v mestskej časti už prebieha.

Mesto argumentovalo úradníckymi postupmi a tým, že aj keď konanie prebieha, rúbať sa môže až po vydaní stavebného povolenia na projekt.

Generálny riaditeľ firmy Metro Peter Ivan pripomenul, že s traťou sa rátalo už pri projektovaní sídliska, malo tadiaľ viesť metro. „Chrbtica Petržalky bola určená už vtedy, všetko čo tam rastie, je len náletové.“

Hlavná architektka mesta Ingrid Konrad sľubuje urbanisticko-architektonicko-dizajnérsku súťaž na dotvorenie okolia trate. Vyhlásiť ju chcú na celý úsek od Hlavnej stanice až po Janíkov dvor.

Záväzné stanovisko k projektu mesto zatiaľ nevydalo. Je to jediné stanovisko, ktoré ešte chýba stavebnému úradu k územného rozhodnutie k druhej etape. O pokračovaní električky majú zajtra rokovať poslanci. Podľa materiálu musí mesto stanovisko vydať do konca júna, aby sa termíny stihli.

Prvú etapu nosného dopravného systému vyčíslila štátna expertíza na vyše 68 miliónov eur, pričom 35 miliónov z toho zhltne nová konštrukcia mosta.

starymost_res.jpg

Starý most dostane novú konštrukciu.

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  2. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  3. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  4. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  5. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  6. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  7. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  8. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 833
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 349
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 782
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 308
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 131
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 878
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 365
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 016
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 020
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 72 734
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 248
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 685
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 452
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 567
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 15 923
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 835
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu