Bratislavský Starý most nebude rovný, možno ani zelený

Bratislava môže s prestavbou mosta aj meškať, ale iba ak to spôsobí príroda. Most nemusí byť zelený.

Takto by mal vyzerať Starý most s novou konštrukciou. Zelená farba je len návrh.(Zdroj: VIZUALIZÁCIA MIROSLAV MAŤAŠČÍK)

Hlavný dopravný inžinier sa pomýlil, konštrukciu mosta nebudú odplavovať do prístavu.

Starý most a električka
Zmeny a plány
  • most príde o dva piliere, dostane jeden nový, terajšie navýšia a spevnia;
  • most sa zdvihne a dostane novú konštrukciu;
  • ostanú mýtne domčeky – sú pamiatky;
  • po prestavbe bude most mierne klenutý – v strede bude vyšší ako na okrajoch;
  • koľaje na moste budú zaliate do betónu, aby mohli na most policajti, sanitky a hasiči;
  • na oboch stranách koľají budú 4,5metrové priestory pre peších a cyklistov;
  • prvá etapa pôjde zo Šafárikovho námestia po Bosákovu, neskôr má električka pokračovať až na koniec Petržalky.

vizualn-r266.jpg

BRATISLAVA. Urobte ďalšiu zmenu stavby pred dokončením a zmeňte tento most, vyzvala aktivistka Katarína Šimončičová vedenie Bratislavy na pondelkovej diskusii, kde predstavili Bratislavčanom nový Starý most a prvú etapu električky do Petržalky.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) zmenu stavby pred dokončením totiž na debate viackrát spomenul. Menili tak už napríklad spôsob obnovy konštrukcie mosta - z čiastočnej obnovy na úplne novú konštrukciu. Podobne plánuje mesto doriešiť aj dnes nejasnú podobu Šafárikovho námestia v centre Bratislavy.

Nespokojní nazývali most škaredým a niektorí chceli dokonca „zastaviť toto nechutné dielo“. Ftáčnik im opäť vysvetľoval, prečo most vzniká bez architektonickej súťaže. Spomenul nielen termíny z Európskej únie, keďže najväčší dopravný projekt v meste majú platiť z eurofondov, ale aj rozpracovanosť zákazky, ktorú zdedili od minulého vedenia na čele s primátorom Andrejom Ďurkovským (vtedy KDH).

V debate však odzneli aj novinky. Terajšiu konštrukciu mosta nebudú odplavovať do prístavu.

Hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser priznáva, že sa minulý týždeň pomýlil. „Nebudeme ju odnášať do prístavu, ale demontujeme ju na petržalskej strane,“ vraví po novom Schlosser. „Je tam na to dosť miesta“.

O časti starej konštrukcie majú záujem obce na východnom Slovensku. "Starostovia prejavili záujem o krajné oceľové konštrukcie, zachránia tak možno niekoľko obcí pred budúcimi povodňami," dodal Schlosser.

Zelená je len návrh

Novinkou je aj výnimka z európskych termínov, na ktoré sa mesto stále odvoláva. Celý dopravný projekt, ktorý zahŕňa nový Starý most a fungujúcu električku na Bosákovu ulici v Petržalke, musí totiž mesto stihnúť do roku 2015. Inak by Bratislava musela európske milióny vrátiť.

Výnimku však podľa Schlossera dostala príroda. „Ak náhodou zažijeme tisícročnú alebo storočnú vodu, je možné predĺžiť výstavbu.“

Výška vodnej hladiny určí, kedy môžu starú konštrukciu rozoberať. Môžu to robiť buď túto jeseň alebo na jar 2014. Nový most chcú podľa Schlossera nasúvať z petržalskej strany, víťaz súťaže však môže prísť aj s iným riešením.

Isté je, že nová konštrukcia bude zváraná. Most nemusí vyzerať tak, ako na vizualizáciách projektanta Miroslava Maťaščíka. Most totiž nemusí byť zelený, o farbe ešte rozhodnú.

Klenutý

Na nový Starý most a električku do Petržalky musia pripraviť a dopravu v okolí. „Na križovatke Štúrova a Jesenského pribudne nová koľaj pre druhý smer, odbočovanie z Vajanského bude tak ako doteraz, čiže jednosmerka ostane, nové budú koľaje na Starý most,“ povedal Peter Ivan, generálny riaditeľ firmy Metro, ktorá pracovala na rekonštrukcii mosta.

Starý most príde o tretí a štvrtý pilier, z materiálu majú postaviť nový pilier. „Pôvodné piliere budú spevnené a navýšené.“

Podstatnou zmenou bude konštrukcia. Ivan vraví, že nový Starý most bude mierne klenutý, v strede bude vyšší ako na krajoch. „Nebude rovný ako lata.“

Po moste budú jazdiť električky na novej trati, koľaje však zalejú do betónu. Mimoriadne tak mostom budú môcť prejsť aj autá záchranárov, polície a hasičov.

Na oboch stranách trate bude 4,5-metra široký priestor pre peších a cyklistov. Cyklistom vyhradia na každej lávke 1,5 metra, jednou stranou mosta majú jazdiť do Petržalky a druhou späť. V ceste im budú prekážať len mýtne domčeky. Tie z pôvodného mosta ostatnú, sú pamiatkami.

Lávky pre peších budú mať aj vyhliadkové terasy, v tých miestach bude mať most šírku spolu cez 30 metrov.

Projekt tiež počíta s rozšírením estakády na Einsteinovej ulici a vybudovaním novej pri bývalom štadióne petržalskej Artmedie.

Nový Starý most a električka na Bosákovu patria k prvej etape nosného dopravného systému v Bratislave. Električka má ísť do Petržalky zo Šafárikovho námestia, pričom trať bude dlhá 4,5 kilometra.

Stavebné povolenia na dopravný projekt od troch stavebných úradov sú právoplatné. Obvodný úrad v Petržalke zamietol odvolanie Petržalčanov z Rovniankovej 14.

most_res.jpg

konstrukcia_res.jpg

Starý most stratí svoju terajšiu podobu, industriálny charakter má vraj ostať.

FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

debata_res.JPG

Pondelková debata v Primaciálnom paláci.

FOTO - SITA

schlosser_res.JPG

Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser priznáva, že sa s odplavovaním konštrukcie do prístavu pomýlil.

FOTO - SITA

mostnove_res.jpg

VIZUÁLY NOVÉ STARÉHO MOSTA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 810
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 540
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 006
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 486
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 912
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 662
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 500
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 310
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 869
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop