SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Parkovaciu politiku tento rok nestíhame, vyhlásili starostovia

Odmietajú však zriadenie spoločného mestského evidenčného systému.

Nový systém má zrušiť rezervácie boxov.Nový systém má zrušiť rezervácie boxov. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Zavedenie parkovacej politiky sa nikam nehýbe a mesto kladie dôraz na veci, ktoré nie sú podstatné. Aj takto sa dnes sťažovali štyria starostovia najväčších bratislavských mestských častí. Zatiaľ čo magistrát hovorí, že parkovaciu politiku by mohlo zaviesť od júla či septembra, starostovia to nevidia reálne. Hovoria o budúcom roku.

Mesto je vraj pomalé

Radní Starého a Nového Mesta, Petržalky a Ružinova si dnes pozvali novinárov na stretnutie, aby vyhlásili, že zaviesť spoločnú parkovaciu politiku skutočne chcú. Odmietli obvinenie, že nemajú záujem spolupracovať a označili ho len za spôsob, ako sa zahmlievajú skutočné dôvody pomalého postupu pri zavádzaní parkovacej politiky. "Mesto nemá schválený ani jeden dokument za dva roky, ktorý by oprávňoval zaviesť parkovaciu politiku," vytýkal magistrátu starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Skryť Vypnúť reklamu

Informácia o postupnosti prác na realizácii parkovacej politiky opakovane neprešla v mestskom zastupiteľstve a koncom februára dokonca padol aj návrh, aby sa zaviedlo 17 rôznych parkovacích politík. "Neprešiel, lebo sa v ňom nepremietali závery, ku ktorým prišli pracovné skupiny. Najprv sa rokovalo, niečo sa dohodlo a potom sme sa dočítali niečo iné," podotkla starostka Starého Mesta Tatiana Rosová.

Radní mestu vytýkajú, že sa stará hlavne o to, aby sa zriadila mestská parkovacia spoločnosť či obstaral centrálny evidenčný systém. To však podľa nich nie je podmienka k tomu, aby sa parkovacia politika mohla zaviesť. "Evidovať to, či niekto oprávnene využíva práva rezidenta, sa dá na základe ochranných a bezpečnostných prvkov, ktoré sú na nálepke. Ak sa dá zariadením zistiť, či je známka pravá, je to isto rýchlejšie a flexibilnejšie, než budovať za ťažké peniaze centrálny evidenčný systém," poznamenala Rosová.

Skryť Vypnúť reklamu

Chcú zmeny legislatívy

To, čo chcú starostovia riešiť prioritne, je zmena štatútu hlavného mesta aj návrh všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní. "S tým meškáme, hoci sme sa na tom dohodli minulý rok," podotkol Bajan. Štatút by mal umožniť samosprávam, aby mohli vyberať parkovné, VZN by zase určilo základné pravidlá, ktoré by si mestské časti regulovali ďalej. V otázke ceny by tak udalo napríklad len maximálnu cenu za parkovanie.

Na stretnutie dnes prišiel aj primátor Milan Ftáčnik. Ten tvrdí, že návrh na zmenu štatútu mesto spustilo približne pred mesiacom a pol, kedy prišlo na to, že parkovaciu politiku bez neho robiť nevie. Proces by sa mal podľa neho skončiť v priebehu prvého polroku. "Návrh VZN máme pripravený, posielame ho starostom," dodal. Rokoval o ňom už Lamač, ktorý sa k nemu postavil negatívne. Najťažšie bude podľa primátora uzavrieť dohodu o spolupráci, kde sa má určiť, čo bude robiť mesto a čo mestské časti.

Skryť Vypnúť reklamu

Ftáčnik si myslí, že mesto má šancu, aby k 1. júlu alebo najneskôr k 1. septembru spustilo celý systém. Už v lete chce začať napríklad značiť cesty. "Procedúra prijímania štatútu je ale taká zložitá, že prvý júl ani pri tej najoptimistickejšej verzii určite nie je možný a sotva aj september," reagovala starostka Rosová. Schvaľovanie štatútu musí totiž prejsť 17 zastupiteľstvami. Starostom sa preto nepáčilo, že z magistrátu zaznievajú informácie o tom, kedy sa politika spustí. "Pri neexistencii základných materiálov je veľmi ambiciózne hovoriť nejaké termíny," upozornil Bajan.

parkingpetrz-r203_res.jpg

Najväčšie problémy s parkovaním sú v Petržalke, ľudia musia autá odsúvať, aby sa dostali von.

FOTO - SME

Systém má zvýhodniť Bratislavčanov

Starostovia dnes poukázali aj na najväčšie problémy pri parkovaní v ich mestských častiach, tie by mali byť aj prioritou pri zavádzaní celomestskej parkovacej politiky. Spoločne s mestom sa zhodli na tom, že parkovacia politika má zvýhodniť Bratislavčanov s trvalým pobytom v meste a vytvoriť im také podmienky, aby večer po práci či cez víkendy mali kde parkovať.

Problém však starostovia vidia v označovaní parkovacích boxov, ktoré by znížili počet súčasných parkovacích miest. Mesto by im malo pri tom pomôcť, starostovia navrhujú vyznačiť úseky na parkovanie pre rezidentov bez toho, aby museli vyznačiť parkovacie boxy. Podľa Rosovej doriešiť treba tiež otázku pokút. Podľa nej pokuty za neoprávnené státie by sa mali zvyšovať podľa toho, ako dlho má parkujúce auto papuču. Starostovia tiež žiadajú, aby pokuty v každom prípade ostávali príjmom obce.

Celomestská parkovacia politika má zaviesť jasné a presné pravidlá pre rezidentov aj návštevníkov mesta. Jej cieľom je regulovať dopyt po parkovaní a zvýhodniť občanov s trvalým pobytom v meste, obmedziť tiež chce používanie individuálnej dopravy. Zásady parkovacej politiky bratislavskí poslanci schválili vlani v septembri a ďalej boli pravidelne informovaní o pokračovaní prác na zavedenie parkovacej politiky. Tie však podľa starostov opakovane neakceptovali práve preto, že predložené materiály neboli v súlade s výsledkami rokovaní medzi odborníkmi, vedením mesta a starostami. O reálne zavedenie parkovacej politiky sa preto obávajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 484
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 17 675
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 300
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 114
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 642
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 516
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 503
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 701
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 451
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu