Parkovaciu politiku tento rok nestíhame, vyhlásili starostovia

Odmietajú však zriadenie spoločného mestského evidenčného systému.

Nový systém má zrušiť rezervácie boxov.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Zavedenie parkovacej politiky sa nikam nehýbe a mesto kladie dôraz na veci, ktoré nie sú podstatné. Aj takto sa dnes sťažovali štyria starostovia najväčších bratislavských mestských častí. Zatiaľ čo magistrát hovorí, že parkovaciu politiku by mohlo zaviesť od júla či septembra, starostovia to nevidia reálne. Hovoria o budúcom roku.

Mesto je vraj pomalé

Radní Starého a Nového Mesta, Petržalky a Ružinova si dnes pozvali novinárov na stretnutie, aby vyhlásili, že zaviesť spoločnú parkovaciu politiku skutočne chcú. Odmietli obvinenie, že nemajú záujem spolupracovať a označili ho len za spôsob, ako sa zahmlievajú skutočné dôvody pomalého postupu pri zavádzaní parkovacej politiky. "Mesto nemá schválený ani jeden dokument za dva roky, ktorý by oprávňoval zaviesť parkovaciu politiku," vytýkal magistrátu starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Informácia o postupnosti prác na realizácii parkovacej politiky opakovane neprešla v mestskom zastupiteľstve a koncom februára dokonca padol aj návrh, aby sa zaviedlo 17 rôznych parkovacích politík. "Neprešiel, lebo sa v ňom nepremietali závery, ku ktorým prišli pracovné skupiny. Najprv sa rokovalo, niečo sa dohodlo a potom sme sa dočítali niečo iné," podotkla starostka Starého Mesta Tatiana Rosová.

Radní mestu vytýkajú, že sa stará hlavne o to, aby sa zriadila mestská parkovacia spoločnosť či obstaral centrálny evidenčný systém. To však podľa nich nie je podmienka k tomu, aby sa parkovacia politika mohla zaviesť. "Evidovať to, či niekto oprávnene využíva práva rezidenta, sa dá na základe ochranných a bezpečnostných prvkov, ktoré sú na nálepke. Ak sa dá zariadením zistiť, či je známka pravá, je to isto rýchlejšie a flexibilnejšie, než budovať za ťažké peniaze centrálny evidenčný systém," poznamenala Rosová.

Chcú zmeny legislatívy

To, čo chcú starostovia riešiť prioritne, je zmena štatútu hlavného mesta aj návrh všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní. "S tým meškáme, hoci sme sa na tom dohodli minulý rok," podotkol Bajan. Štatút by mal umožniť samosprávam, aby mohli vyberať parkovné, VZN by zase určilo základné pravidlá, ktoré by si mestské časti regulovali ďalej. V otázke ceny by tak udalo napríklad len maximálnu cenu za parkovanie.

Na stretnutie dnes prišiel aj primátor Milan Ftáčnik. Ten tvrdí, že návrh na zmenu štatútu mesto spustilo približne pred mesiacom a pol, kedy prišlo na to, že parkovaciu politiku bez neho robiť nevie. Proces by sa mal podľa neho skončiť v priebehu prvého polroku. "Návrh VZN máme pripravený, posielame ho starostom," dodal. Rokoval o ňom už Lamač, ktorý sa k nemu postavil negatívne. Najťažšie bude podľa primátora uzavrieť dohodu o spolupráci, kde sa má určiť, čo bude robiť mesto a čo mestské časti.

Ftáčnik si myslí, že mesto má šancu, aby k 1. júlu alebo najneskôr k 1. septembru spustilo celý systém. Už v lete chce začať napríklad značiť cesty. "Procedúra prijímania štatútu je ale taká zložitá, že prvý júl ani pri tej najoptimistickejšej verzii určite nie je možný a sotva aj september," reagovala starostka Rosová. Schvaľovanie štatútu musí totiž prejsť 17 zastupiteľstvami. Starostom sa preto nepáčilo, že z magistrátu zaznievajú informácie o tom, kedy sa politika spustí. "Pri neexistencii základných materiálov je veľmi ambiciózne hovoriť nejaké termíny," upozornil Bajan.

parkingpetrz-r203_res.jpg

Najväčšie problémy s parkovaním sú v Petržalke, ľudia musia autá odsúvať, aby sa dostali von.

FOTO - SME

Systém má zvýhodniť Bratislavčanov

Starostovia dnes poukázali aj na najväčšie problémy pri parkovaní v ich mestských častiach, tie by mali byť aj prioritou pri zavádzaní celomestskej parkovacej politiky. Spoločne s mestom sa zhodli na tom, že parkovacia politika má zvýhodniť Bratislavčanov s trvalým pobytom v meste a vytvoriť im také podmienky, aby večer po práci či cez víkendy mali kde parkovať.

Problém však starostovia vidia v označovaní parkovacích boxov, ktoré by znížili počet súčasných parkovacích miest. Mesto by im malo pri tom pomôcť, starostovia navrhujú vyznačiť úseky na parkovanie pre rezidentov bez toho, aby museli vyznačiť parkovacie boxy. Podľa Rosovej doriešiť treba tiež otázku pokút. Podľa nej pokuty za neoprávnené státie by sa mali zvyšovať podľa toho, ako dlho má parkujúce auto papuču. Starostovia tiež žiadajú, aby pokuty v každom prípade ostávali príjmom obce.

Celomestská parkovacia politika má zaviesť jasné a presné pravidlá pre rezidentov aj návštevníkov mesta. Jej cieľom je regulovať dopyt po parkovaní a zvýhodniť občanov s trvalým pobytom v meste, obmedziť tiež chce používanie individuálnej dopravy. Zásady parkovacej politiky bratislavskí poslanci schválili vlani v septembri a ďalej boli pravidelne informovaní o pokračovaní prác na zavedenie parkovacej politiky. Tie však podľa starostov opakovane neakceptovali práve preto, že predložené materiály neboli v súlade s výsledkami rokovaní medzi odborníkmi, vedením mesta a starostami. O reálne zavedenie parkovacej politiky sa preto obávajú.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 036
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 472
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 720
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 348
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 724
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 647
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 364
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 952
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 946
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 818