SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Parkovaciu politiku tento rok nestíhame, vyhlásili starostovia

Odmietajú však zriadenie spoločného mestského evidenčného systému.

Nový systém má zrušiť rezervácie boxov.Nový systém má zrušiť rezervácie boxov. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Zavedenie parkovacej politiky sa nikam nehýbe a mesto kladie dôraz na veci, ktoré nie sú podstatné. Aj takto sa dnes sťažovali štyria starostovia najväčších bratislavských mestských častí. Zatiaľ čo magistrát hovorí, že parkovaciu politiku by mohlo zaviesť od júla či septembra, starostovia to nevidia reálne. Hovoria o budúcom roku.

Mesto je vraj pomalé

Radní Starého a Nového Mesta, Petržalky a Ružinova si dnes pozvali novinárov na stretnutie, aby vyhlásili, že zaviesť spoločnú parkovaciu politiku skutočne chcú. Odmietli obvinenie, že nemajú záujem spolupracovať a označili ho len za spôsob, ako sa zahmlievajú skutočné dôvody pomalého postupu pri zavádzaní parkovacej politiky. "Mesto nemá schválený ani jeden dokument za dva roky, ktorý by oprávňoval zaviesť parkovaciu politiku," vytýkal magistrátu starosta Petržalky Vladimír Bajan.

SkryťVypnúť reklamu

Informácia o postupnosti prác na realizácii parkovacej politiky opakovane neprešla v mestskom zastupiteľstve a koncom februára dokonca padol aj návrh, aby sa zaviedlo 17 rôznych parkovacích politík. "Neprešiel, lebo sa v ňom nepremietali závery, ku ktorým prišli pracovné skupiny. Najprv sa rokovalo, niečo sa dohodlo a potom sme sa dočítali niečo iné," podotkla starostka Starého Mesta Tatiana Rosová.

Radní mestu vytýkajú, že sa stará hlavne o to, aby sa zriadila mestská parkovacia spoločnosť či obstaral centrálny evidenčný systém. To však podľa nich nie je podmienka k tomu, aby sa parkovacia politika mohla zaviesť. "Evidovať to, či niekto oprávnene využíva práva rezidenta, sa dá na základe ochranných a bezpečnostných prvkov, ktoré sú na nálepke. Ak sa dá zariadením zistiť, či je známka pravá, je to isto rýchlejšie a flexibilnejšie, než budovať za ťažké peniaze centrálny evidenčný systém," poznamenala Rosová.

SkryťVypnúť reklamu

Chcú zmeny legislatívy

To, čo chcú starostovia riešiť prioritne, je zmena štatútu hlavného mesta aj návrh všeobecne záväzného nariadenia o parkovaní. "S tým meškáme, hoci sme sa na tom dohodli minulý rok," podotkol Bajan. Štatút by mal umožniť samosprávam, aby mohli vyberať parkovné, VZN by zase určilo základné pravidlá, ktoré by si mestské časti regulovali ďalej. V otázke ceny by tak udalo napríklad len maximálnu cenu za parkovanie.

Na stretnutie dnes prišiel aj primátor Milan Ftáčnik. Ten tvrdí, že návrh na zmenu štatútu mesto spustilo približne pred mesiacom a pol, kedy prišlo na to, že parkovaciu politiku bez neho robiť nevie. Proces by sa mal podľa neho skončiť v priebehu prvého polroku. "Návrh VZN máme pripravený, posielame ho starostom," dodal. Rokoval o ňom už Lamač, ktorý sa k nemu postavil negatívne. Najťažšie bude podľa primátora uzavrieť dohodu o spolupráci, kde sa má určiť, čo bude robiť mesto a čo mestské časti.

SkryťVypnúť reklamu

Ftáčnik si myslí, že mesto má šancu, aby k 1. júlu alebo najneskôr k 1. septembru spustilo celý systém. Už v lete chce začať napríklad značiť cesty. "Procedúra prijímania štatútu je ale taká zložitá, že prvý júl ani pri tej najoptimistickejšej verzii určite nie je možný a sotva aj september," reagovala starostka Rosová. Schvaľovanie štatútu musí totiž prejsť 17 zastupiteľstvami. Starostom sa preto nepáčilo, že z magistrátu zaznievajú informácie o tom, kedy sa politika spustí. "Pri neexistencii základných materiálov je veľmi ambiciózne hovoriť nejaké termíny," upozornil Bajan.

parkingpetrz-r203_res.jpg

Najväčšie problémy s parkovaním sú v Petržalke, ľudia musia autá odsúvať, aby sa dostali von.

FOTO - SME

Systém má zvýhodniť Bratislavčanov

Starostovia dnes poukázali aj na najväčšie problémy pri parkovaní v ich mestských častiach, tie by mali byť aj prioritou pri zavádzaní celomestskej parkovacej politiky. Spoločne s mestom sa zhodli na tom, že parkovacia politika má zvýhodniť Bratislavčanov s trvalým pobytom v meste a vytvoriť im také podmienky, aby večer po práci či cez víkendy mali kde parkovať.

Problém však starostovia vidia v označovaní parkovacích boxov, ktoré by znížili počet súčasných parkovacích miest. Mesto by im malo pri tom pomôcť, starostovia navrhujú vyznačiť úseky na parkovanie pre rezidentov bez toho, aby museli vyznačiť parkovacie boxy. Podľa Rosovej doriešiť treba tiež otázku pokút. Podľa nej pokuty za neoprávnené státie by sa mali zvyšovať podľa toho, ako dlho má parkujúce auto papuču. Starostovia tiež žiadajú, aby pokuty v každom prípade ostávali príjmom obce.

Celomestská parkovacia politika má zaviesť jasné a presné pravidlá pre rezidentov aj návštevníkov mesta. Jej cieľom je regulovať dopyt po parkovaní a zvýhodniť občanov s trvalým pobytom v meste, obmedziť tiež chce používanie individuálnej dopravy. Zásady parkovacej politiky bratislavskí poslanci schválili vlani v septembri a ďalej boli pravidelne informovaní o pokračovaní prác na zavedenie parkovacej politiky. Tie však podľa starostov opakovane neakceptovali práve preto, že predložené materiály neboli v súlade s výsledkami rokovaní medzi odborníkmi, vedením mesta a starostami. O reálne zavedenie parkovacej politiky sa preto obávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 572
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 625
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 170
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 776
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 903
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 190
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 003
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 236
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 202
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 874
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 791
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 090
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 146
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu