Aktivisti žiadajú vyriešiť dopravu na nábreží

Podľa aktivistov sa v dôsledku plánovanej masívnej výstavby na Zuckermandeli a Vydrici veľmi zintenzívni automobilová doprava od mosta Lafranconi až po Šafárikovo námestie.

Pre výstavbu J&T Real Estate vyrúbu stromy na nábreží a v Podhradí.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

STARÉ MESTO. Občianski aktivisti združení v iniciatíve Bratislava otvorene (BAO) upozorňujú na nedoriešenú dopravnú situáciu na dunajskom nábreží. Podľa nich sa v dôsledku plánovanej masívnej výstavby na Zuckermandeli a Vydrici veľmi zintenzívni automobilová doprava od mosta Lafranconi až po Šafárikovo námestie.

"Mesto svojím nekoncepčným prístupom ignoruje realitu a z neznámych dôvodov podlieha tlaku investorov, ktorí chcú maximalizovať svoje zisky čo najhustejšou výstavbou v tejto lokalite," uviedol Matej Vagač z BAO.

Podľa aktivistov primátor podmienil svoj podpis k záväznému stanovisku vypracovaním dopravno-inžinierskej štúdie, ktorú ale vypracoval investor. Mesto na jej základe vydalo súhlasné záväzné stanovisko, podľa aktivistov bez verejnej diskusie a posúdenia širokej odbornej aj občianskej verejnosti.

"Taký postup vyvoláva množstvo otázok o dôveryhodnosti, objektivite a komplexnosti spracovania," dodal Vagač.

Aktivisti: Menej miesta pre peších

Negatívne svetlo na štúdiu i na prístup samotného mesta podľa aktivistov vrhá fakt, že štúdia predpokladá riešenia, ktoré zaberajú verejný priestor, verejnú zeleň a miesta intenzívneho pešieho pohybu pre potreby automobilovej dopravy.

„Prečo by sme mali prísť o verejné, teda naše priestory a verejnú, teda našu spoločnú zeleň kvôli niečiemu súkromnému zisku? Čo nám súkromník ponúkne namiesto toho? Iba prehustenú dopravu a zabetónované Podhradie... – čiže zničené miesto na prechádzky a oddych! V každom európskom meste je nábrežná promenáda ten najvzácnejší priestor, ktorý slúži všetkým občanom a ktorý si mesto chráni a starostlivo zveľaďuje. Len v Bratislave je to inak – tu zástupcovia mesta pokojne nechajú zničiť verejnú zeleň i verejný priestor na dunajskom nábreží kvôli súkromnej investícii!“ upozornila Ľubica Trubíniová.

Zeleň má mesto chrániť zo zákona

Povinnosť ochraňovať existujúcu verejnú zeleň má hlavné mesto SR zo zákona, upozornila ďalšia aktivistka Katarína Šimončičová. Podľa nej má mesto zo zákona aj oprávnenie uplatňovať v záväznom stanovisku svoje požiadavky. "Je preto namieste otázka, čie záujmy by malo mesto zastupovať, čo by malo chrániť a akú koncepciu presadzovať?," uviedla Šimončičová.

Aktivisti si myslia, že mesto by malo chrániť verejný záujem a vyžadovať súlad takýchto rozhodnutí so strategickými dokumentmi, napríklad s Programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja. "Zdravé životné prostredie, fungujúca infraštruktúra a kvalitné verejné priestory by mali byť pre spoločnosť a samosprávu dôležitejšie, než akýkoľvek ambiciózny projekt revitalizácie niektorého územia v Bratislave, ktorý sleduje v prvom rade maximalizáciu zisku súkromnej spoločnosti,“ vyhlásila Šimončičová.

Dopravno-inžinierska štúdia má podľa aktivistov mnoho slabých miest a veľkých nedostatkov. "Ak by sa dopravná kapacita posudzovala bez uvažovaného rozšírenia na úkor verejnej zelene, posúdenie by pravdepodobne vyšlo negatívne," tvrdia v svojom stanovisku. Zachovanie rozsahu verejnej zelene považujú za neoddiskutovateľný verejný záujem. Preto žiadajú najprv vyriešiť dopravu a až potom stanoviť podmienky pre developerov a tzv. rozvoj územia.

Chcú verejnú diskusiu

Iniciatíva Bratislava otvorene preto žiada, aby primátor Bratislavy zorganizoval verejnú diskusiu k dopravnej situácii na nábreží. Ďalej chcú, aby dal nezávislým odborníkom posúdiť štúdiu dopravy na nábreží vypracovanú investorom a aby zdôvodnil, prečo sa mesto pre súkromnú investíciu zbavuje stromov a verejných zelených plôch.

Od hlavného dopravného inžiniera mesta chcú počuť dôvody zvyšovania intenzity individuálnej automobilovej dopravy a prepravných kapacít na nábrežnej komunikácii. Podľa BAO je to presne opačný trend, ako verejne deklaruje. Hlavná architektka by zas mala vysvetliť dôvody takej vysokej intenzity zastavania podhradia, ktorá podľa BAO vyvoláva negatívne následky – ničenie pamiatkovej rezervácie, zvyšovanie parkovacích kapacít a prehustenie dopravy.

Bratislava požiadala o stanovisko aj bratislavský magistrát.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 769
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 245
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 665
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 958
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 763
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 088
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 498
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 111
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 344
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 185

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop