SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Ako má vyzerať námestie v centre Bratislavy? Vyhrali ružový maskáč a špendlík

O nové Kollárovo námestie v Bratislave súťažili architekti a dizajnéri. Ešte bez garáží.

Architekti a dizajnéri riešili Kollárovo námestie v centre Bratislavy.Architekti a dizajnéri riešili Kollárovo námestie v centre Bratislavy. (Zdroj: SCD)

Nový priestor Satelit v Hurbanovských kasárňach otvorili udeľovaním cien za dizajn susedného námestia.

BRATISLAVA. Šípka, cez ktorú sa dá chodiť, pripínačka, na ktorej sa dá sedieť či vojenské maskáče, ktoré nemaskujú, ale lákajú.

Súťaž mladých dizajnérov a architektov na verejný priestor Kollárovho námestia v centre Bratislavy má svojich víťazov. V pondelok im v Satelite, vo výstavnom a informačnom bode Slovenského centra dizajnu odovzdali ceny. Výstava súťažných prác sa tu dá pozrieť do 24. marca.

Satelit je prvým miestom, ktorý ožil v rámci Hurbanových kasární, lukratívneho areálu v centre. Vlastní ho ministerstvo kultúry a sľubuje, že má patriť kultúre.

Práve napojenie Kollárovho námestia na priľahlé kasárne riešili účastníci súťaže. Niektorí navrhovali netradičné lavičky či svetlá, iní vizuálnu značku a navigáciu nového kultúrne centra a námestia, ďalší sa priestoru venovali komplexne. Do súťaže sa zapojilo 54 autorov s 39 prácami.

Bariéry parkov

Plány
Kollárovo námestie
  • Podzemné garáže – pre asi 300 áut pod tretinou parku, projekt je na súde, mesto overuje zdravie stromov;

  • Hurbanove kasárne – areál vlastní Ministerstvo kultúry, počas rekonštrukcie sa sem má presťahovať SNG, depozity tu má aj Slovenské centrum dizajnu, začal fungovať informačný bod Satelit.

hurbanove_res.jpg

Práve za hĺbkové analyzovanie priestoru získal cenu magistrátu hlavného mesta študent architektúry a urbanizmu Slovenskej technickej univerzity Ondrej Kövér. Skúmal stav bratislavských parkov i bariéry.

Urobil dotazník medzi ľuďmi a námestie riešil podľa ich potrieb.

„Dobrá architektúra je bezbariérová, hlavne vtedy, keď v nej nie je cítiť nič obmedzujúce, skôr to, čo architekt dokázal využiť v prospech idey,“ hovorí Kövér.

Autor myslel na protihlukovú bariéru pri sedení v parku, priestory na odloženie vozíka či kočíka, navrhol ihrisko i pavilón na výstavy či koncerty.

Architektúra a dizajn pre všetkých, taký bol aj cieľ samotnej súťaže. Ide o iniciatívu Slovenského centra dizajnu v rámci medzinárodného projektu IDeALL, čiže integrácie dizajnu, vysvetľuje Nina de Gelder, koordinátorka projektu.

Budovy a projekty majú byť bezbariérové a nemajú sa debariérizovať až dodatočne. „Európa starne, situácia sa mení a dizajn na to musí reagovať, súťažiaci sa preto zamýšľali, akí ľudia dnes prejdú námestím a ako tam ľudí dostať,“ dodáva de Gelder.

Pripínačik ako lákadlo

Kollárovo námestie v centre je dnes zanedbané. Ľudia sem do parku nechodia, na lavičkách zväčša odpočívajú len bezdomovci.

Centrum dizajnu udelilo tri ceny. Lenka Czéreová, študentka z fakulty architektúry STU, zmenila obrovské pripínačky či špendlíky na lavičky a slnečníky do parku. „Pripínačik označuje miesto stretnutia, miesto akcie, miesto na mape,“ opisuje návrh autorka.

Prilákať ľudí na námestie a nového kultúrneho centra sa snažia aj ďalší dvaja ocenení.

Veronika Kořínková z VŠVU riešila grafický dizajn a dizajn exteriérových prvkov. Inšpiráciou boli kasárne, niekdajší priestor armády. Zeleň na námestí preto premenila na akýsi lákavý maskáč, pričom vďaka tomuto vojenskému, no farebnému prvku vytvorila jednotnú komunikáciu celého projektu – na plagátoch, logu či tričkách.

Lukáš Škulec, študent vizuálnej komunikácie VŠVU, chce ľudí dostať čo najjednoduchšie na námestie a nového centra. Vybral si na to šípku, z ktorej vytvoril akýsi nadchod z námestia do kultúrneho centra. Šípku nenavrhol len ako terasu, ale aj ako priestorový navigačný systém po meste.

Kollárko vo Francúzsku

Prezentácia zo súťaže a workshopu sa dostala už aj za hranice, momentálne sa dá pozrieť bienále dizajnu vo Francúzsku. Či sa námestie zmení alebo aspoň upraví podľa súťažných návrhov, je zatiaľ nejasné.

Pod tretinou parku chce firma Parking house vyhĺbiť garáž pre asi tristo áut. Súťaž s týmto zámerom ani nerátala.

Projekt zdedilo mesto ešte po primátorovi Andrejovi Ďurkovskom (vtedy KDH). Momentálne sa však nehýbe, pre spor, či sú garáže v súlade s územným plánom.

Kollárovo námestie je v územnom pláne definované ako zeleň – parky, sadovnícke a lesoparkové úpravy. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) vydal stanovisko, podľa ktorého sú garáže v poriadku. Mesto tak preto nevyhovelo protestu prokurátora, ktorý tvrdí, že ide o nesúlad s územným plánom. Prípad tak skončil žalobou na krajskom súde.

Hovorca Starého Mesta Tomáš Halán vraví, že stavebný úrad už eviduje žiadosť o umiestnenie stavby, konanie však zastavili. „Stavebník nepredložil všetky potrebné doklady pre vydanie stavebného rozhodnutia.

Cena Slovenského centra dizajnu, Lenka Czéreová, Pinpoint, Dizajn exteriérového prvku, FA STU

pripinacik_res.JPG

Mobiliár do exteriéru parku.

Cena Slovenského centra dizajnu, Veronika Kořínková, HURBA NOVÉ KASÁRNE, Grafický dizajn a dizajn exteriérových prvkov, VŠVU

maskac_res.JPG

maskaceplagat_res.JPG

maskaceplagaty_res.JPG

tricko.JPG

Autorka sa inšpirovala minulosťou budovy Hurbanových kasární - použila maskáčový vzor

Cena Slovenského centra dizajnu, Lukáš Škulec, ARTWAY MUSEUM, Informačný a orientačný systém, Vizuálna komunikácia, VŠVU

sipka_res.JPG

sipkaplagat_res.JPG

Budovu nového kultúrneho centra sprístupnil autor pre všetkých nadchodom.

Cena Hlavného mesta SR Bratislava, Ondrej Kövér, Architektúra a urbanizmus, FA STU

vyskum_res.JPG

koverplagat_res.JPG

Študent architektúry STU urobil výskum, dotazník, priestor námestia riešil komplexne.

Hurbanove kasárne majú byť kultúrnym centrom, dočasne sa tam sťahuje SNG:

hurbanove_res.jpg

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 681
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 601
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 854
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 494
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 258
  6. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 181
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 380
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 209
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 059
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 330
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 163
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 939
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 548
  7. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 2 977
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 909
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu