SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Znížiť počet áut v meste má projekt Zvez suseda

Bratislava chce zaviesť online a mobilné riešenie na zdieľanie jazdy viacerými ľuďmi.

Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť.Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. V jednom aute na bratislavských cestách v súčasnosti cestuje 1,2 ľudí. Vychádza to zo štatistiky, ktorú robili v Bratislave počas akcie Týždeň mobility. Podľa bratislavského primátora Milana Ftáčnika ide o nelichotivé číslo. Zmeniť to má projekt ZvezSuseda, ktorý nabáda vodičov, aby do práce či za inými povinnosťami necestovali v aute sami, ale aby v ňom odviezli aj svojich známych či susedov. Ako na dnešnej tlačovej konferencii informoval bratislavský primátor, cieľom projektu je nielen skvalitnenie ovzdušia v hlavnom meste, ale aj zníženie počtu áut na cestách a teda aj menej kolón. Dohodnúť sa so svojím známym možno na internetovej stránke zvezsuseda.sk alebo greenriders.sk.

Do hlavného mesta prináša takúto službu fínska firma Green Riders, ktorá s ňou už má skúsenosti aj zo svojej krajiny. Tam sa do projektu zapojilo približne 5 000 užívateľov. Ako uviedol zástupca fínskej spoločnosti Oskari Räisänen, z vlastných skúseností z miest, kde sa projekt realizoval, vedia, že ak sa o päť percent zníži počet áut, môže sa až o dvadsať percent zlepšiť plynulosť cestnej premávky. Verí, že projekt bude v Bratislave ešte úspešnejší, keďže ide o také veľké mesto, v akom takúto službu zatiaľ nespúšťali.

Finančné prostriedky mesto Bratislava do projektu nevkladá, všetko ide na náklady súkromnej spoločnosti. V budúcnosti by spoločnosť chcela spustiť túto službu aj pre firmy.

Spoločná cesta na spoločnej trase

Riešenie ponúka projekt Zvez suseda, ktorý nabáda, aby spoločnú trasu využívali viacerí ľudia jedným autom. "Ide o online a mobilné riešenie, ktoré umožňuje jednoduché a ľahké zdieľanie jazdy viacerými ľuďmi," uviedol zástupca spoločnosti GreenRiders Peter Števčať. "Po nalogovaní na stránke zvezsuseda.sk si môžete zvoliť, odkiaľ a kam sa chcete odviezť a dohodnúť si spoločnú cestu autom," vysvetlil Števčať.

Služba už v súčasnosti funguje na internetovej stránke zvezsuseda.sk alebo greenriders.sk. Služba je pre fyzické osoby bezplatná a na Slovensku už tento systém má približne 350 využívateľov.

Podľa predstáv magistrátu by sa o autá delili ľudia, ktorí sa poznajú susedia z ulice či domu. "Takýmto spôsobom budeme mať menej áut, bude menej zápch, budeme šetriť životné prostredie a zároveň budeme šetriť aj prostriedky ľudí, keďže náklady na cestovanie klesnú," uviedol Ftáčnik.

„Keď máte susedov, ktorých poznáte desať, dvadsať rokov, myslím, že by sa to mohlo ujať. Myslím si, že sa ľudia dohodnú, lebo je to ekonomické,“ vraví primátor.

Ako uviedol zástupca fínskej firmy na Slovensku Peter Števčať, majú už informácie o tom, že niekoľko desiatok jázd sa už aj uskutočnilo.

Memorandum podpísali dnes

Bratislava dnes podpísala memorandum o spolupráci s GreenRiders.

"Je to prvýkrát v histórii, čo sa také veľké mesto zapája do tohto projektu," uviedol zástupca spoločnosti Oskari Räisänen. Dodal, že spoločnosť vychádza zo skúseností v domovskom Fínsku i Holandsku, kde má systém už viac ako 5000 užívateľov. "Tam, kde sa realizoval projekt, klesol počet áut o päť percent a objem dopravných zápch o 20 percent," dodal Räisänen.

Primátor Bratislavy vyjadril nádej, že projekt sa v hlavnom meste ujme. Priznal, že sa stretol už aj so skeptickými úvahami o fungovaní tohto systému, avšak pripomenul, že ide o mestskú podobu už existujúcej komunikácie, keď sa ľudia prostredníctvom sociálnej siete dohadujú na spoločnej ceste autom na väčšie, medzimestské vzdialenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 729
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 083
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 572
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 970
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 726
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  6. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 835
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 608
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 529
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 811
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 886
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 800
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu