SME

Bratislava uvažuje o požičiavaní áut

Funguje to už v Brne, v Brémach či v Bruseli. Najprv však chcú vyskúšať požičovňu bicyklov. Tá zatiaľ nefunguje.

Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť.Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť. (Zdroj: ARCHÍV)

BRATISLAVA. Nekupujte si auto. Ak ho budete naozaj potrebovať, požičajte si ho! Teda až keď Bratislava pristúpi na projekt požičiavania áut.

Inšpirovať sa chce nemeckými Brémami, kde si autá požičiava 7500 z pol milióna obyvateľov. „Dodnes sme tak nahradili 1500 áut, ktoré zmizli z ulíc,“ tvrdí senátor Brém Michael Glotz – Richter.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myšlienka „car sharingu“, teda požičiavania áut, sa ujala aj v Belgicku. „Začali sme s tým pred desiatimi rokmi a dnes máme 40 500 zákazníkov, hlavne v Bruseli,“ vraví Angelo Meuleman z neziskovej organizácie Taxi stop.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava o požičiavaní áut uvažuje nielen preto, aby znížila ich počet v meste, ale aj v súvislosti so spoplatnením parkovacích miest v širšom centre, ktoré pripravuje. „Ak chceme ľudí obmedziť v parkovaní tam, kde pracujú, musíme im ponúknuť alternatívu,“ hovorí primátor Milan Ftáčnik (blízky Smeru).

Na jedno auto je napríklad v Brémach 40 používateľov.

Pár eur

Systém funguje tak, že klienti musia byť vopred prihlásení a spoločnosti, ktorá autá požičiava, platia mesačný poplatok. V Brémach je to od troch do desiatich eur, v Brne sto korún. Ak si tam niekto požičia Škodu Fabiu, zaplatí aj rezervačný poplatok 2 koruny za hodinu a 5,80 koruny za každý kilometer.

„Určite to nenahradí dennodennú jazdu, ale môže to pomôcť malej časti obyvateľstva,“ priznáva hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser.

SkryťVypnúť reklamu

V Brne projekt funguje deväť rokov, využíva ho päťdesiat klientov. „Sú medzi nimi hlavne rodiny s deťmi, ktoré sú schopné väčšinu svojich ciest zabezpečiť inak, ako autom, ale aj neziskové organizácie,“ hovorí Michal Šimoník zo združenia Autonapůl, ktoré autá požičiava.

V Brne však zatiaľ nemajú podporu mesta. „Brno o tomto projekte diskutovalo viac ako dva roky, ale odvtedy sa ďalej nešlo,“ povedal hovorca mesta Pavel Žára. Združenie totiž potrebuje, aby im mesto vyhradilo parkovacie miesta, kde budú požičiavané autá čakať.

Bicykle nik nenúka

Urobiť by to musela i Bratislava. Najskôr však podľa Ftáčnika musia zvládnuť požičiavanie bicyklov. Súťaž na prevádzkovateľa požičovne sa práve skončila neúspechom, nikto sa do nej neprihlásil. Mesto pritom tvrdilo, že sú dvaja záujemcovia. Oboch i viedenskú požičovňu chcú teraz osloviť priamo.

SkryťVypnúť reklamu

Viac o neúspechu súťaže si prečítajte tu.

Brno: Sme tu pre tých, čo potrebujú auto raz za čas

MICHAL ŠIMONÍK zo združenia Autonapůl hovorí, aký je rozdiel medzi car sharingom a autopožičovňou.

Brno v máji 2010 zorganizovalo tlačovú konferenciu o car sharingu. Projekt však podľa vás nepodporuje. Prečo?

"V Brne neexistuje oficiálna podpora car sharingu, asi nie sme dostatočne veľký partner. Okrem toho sa stretávame s veľkou neznalosťou tohto konceptu. Veľa úradníkov na magistráte nevie, čo to je a nechápu rozdiely medzi car sharingom a autopožičovňou."

Tie sú aké?

"Car sharing funguje ako doplnok k bežnej doprave. Je určený klientom, ktorí nepoužívajú auto pre bežné cesty. Umožňuje tiež požičať si to auto na velmi krátke časové úseky, už od hodiny. Napríklad na krátky veľký nákup, alebo na jednodňovú cestu. Je tiež k dispozícii nonstop - vy si to auto môžete požičať samoobslužne kedykoľvek na vyhradenom parkovacom mieste. Potom ho vraciate na to isté miesto, aby tam bolo k dispozícii ďalšiemu človeku. V požičovni si musíte vziať auto minimálne na deň."

Vy ste však zatiaľ tieto parkovacie miesta od mesta nedostali?

"Nemáme žiadne vyhradené, ani zadarmo poskytnuté miesta. K dohode nedošlo a my rokujeme aspoň s dvoma starostkami mestských častí, ktoré by nám tieto miesta v budúcnosti vyhradili. Problém je i technologický, keďže potrebujete mať bezkontaktný prístup, nemusíte sa osobne stretnúť s tými používateľmi. To v súčasnosti vyvíjame a v priebehu pol roka sa k tejto technológii dostaneme."

Zatiaľ si teda ľudia autá požičiavajú priamo?

"Funguje to tak, že si tie autá ľudia odovzdávajú medzi sebou. Väčšinou bývajú a pracujú v centre, takže je to pre nich otázka piatich - desiatich minút chôdze."

Kto konkrétne sú vaši klienti?

"Väčšina užívateľov je z radov vysokoškolsky vzdelaných a aspoň trochu nadpriemerne zarábajúcich ľudí. Často sú to rodiny s deťmi, ktoré sú schopné väčšinu zo svojich ciest zabezpečiť inak ako autom a ako doplnkovú službu používajú car sharing. Tí ostatní sú menší živnostníci, firmy, pre ktoré by bol nákup auta veľkým zásahom do ich financovania, ale auto raz za čas potrebujú."

Máte nízke ceny a 50 klientov. Dokážete z toho vyžiť?

"V posledných rokoch už nakupujeme nové autá a v túto chvíľu sme schopní zabezpečiť prevádzku tohto systému. Trochu sú problémom tie investície do budúcna, predovšetkým technológia, ktorú vyvíjame s niekoľkými firmami v Brne i zahraničí, odkiaľ si nemôžeme dovoliť ju nakúpiť.

Na požičanie auta by mala stačiť karta.

FOTO - ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 022
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 895
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 094
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 845
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 141
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 742
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 482
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 324
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 433
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 677
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 120
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 049
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 577
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu