SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Bratislava uvažuje o požičiavaní áut

Funguje to už v Brne, v Brémach či v Bruseli. Najprv však chcú vyskúšať požičovňu bicyklov. Tá zatiaľ nefunguje.

Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť.Autá v Brémach či Bruseli majú vyhradené parkovacie miesta, kde si ich ľudia môžu vyzdvihnúť. (Zdroj: ARCHÍV)

BRATISLAVA. Nekupujte si auto. Ak ho budete naozaj potrebovať, požičajte si ho! Teda až keď Bratislava pristúpi na projekt požičiavania áut.

Inšpirovať sa chce nemeckými Brémami, kde si autá požičiava 7500 z pol milióna obyvateľov. „Dodnes sme tak nahradili 1500 áut, ktoré zmizli z ulíc,“ tvrdí senátor Brém Michael Glotz – Richter.

Myšlienka „car sharingu“, teda požičiavania áut, sa ujala aj v Belgicku. „Začali sme s tým pred desiatimi rokmi a dnes máme 40 500 zákazníkov, hlavne v Bruseli,“ vraví Angelo Meuleman z neziskovej organizácie Taxi stop.

Bratislava o požičiavaní áut uvažuje nielen preto, aby znížila ich počet v meste, ale aj v súvislosti so spoplatnením parkovacích miest v širšom centre, ktoré pripravuje. „Ak chceme ľudí obmedziť v parkovaní tam, kde pracujú, musíme im ponúknuť alternatívu,“ hovorí primátor Milan Ftáčnik (blízky Smeru).

example1-r922.jpg

Na jedno auto je napríklad v Brémach 40 používateľov.

Pár eur

Systém funguje tak, že klienti musia byť vopred prihlásení a spoločnosti, ktorá autá požičiava, platia mesačný poplatok. V Brémach je to od troch do desiatich eur, v Brne sto korún. Ak si tam niekto požičia Škodu Fabiu, zaplatí aj rezervačný poplatok 2 koruny za hodinu a 5,80 koruny za každý kilometer.

„Určite to nenahradí dennodennú jazdu, ale môže to pomôcť malej časti obyvateľstva,“ priznáva hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser.

V Brne projekt funguje deväť rokov, využíva ho päťdesiat klientov. „Sú medzi nimi hlavne rodiny s deťmi, ktoré sú schopné väčšinu svojich ciest zabezpečiť inak, ako autom, ale aj neziskové organizácie,“ hovorí Michal Šimoník zo združenia Autonapůl, ktoré autá požičiava.

V Brne však zatiaľ nemajú podporu mesta. „Brno o tomto projekte diskutovalo viac ako dva roky, ale odvtedy sa ďalej nešlo,“ povedal hovorca mesta Pavel Žára. Združenie totiž potrebuje, aby im mesto vyhradilo parkovacie miesta, kde budú požičiavané autá čakať.

Bicykle nik nenúka

Urobiť by to musela i Bratislava. Najskôr však podľa Ftáčnika musia zvládnuť požičiavanie bicyklov. Súťaž na prevádzkovateľa požičovne sa práve skončila neúspechom, nikto sa do nej neprihlásil. Mesto pritom tvrdilo, že sú dvaja záujemcovia. Oboch i viedenskú požičovňu chcú teraz osloviť priamo.

Viac o neúspechu súťaže si prečítajte tu.
ico

Brno: Sme tu pre tých, čo potrebujú auto raz za čas

MICHAL ŠIMONÍK zo združenia Autonapůl hovorí, aký je rozdiel medzi car sharingom a autopožičovňou.

Brno v máji 2010 zorganizovalo tlačovú konferenciu o car sharingu. Projekt však podľa vás nepodporuje. Prečo?

"V Brne neexistuje oficiálna podpora car sharingu, asi nie sme dostatočne veľký partner. Okrem toho sa stretávame s veľkou neznalosťou tohto konceptu. Veľa úradníkov na magistráte nevie, čo to je a nechápu rozdiely medzi car sharingom a autopožičovňou."

Tie sú aké?

"Car sharing funguje ako doplnok k bežnej doprave. Je určený klientom, ktorí nepoužívajú auto pre bežné cesty. Umožňuje tiež požičať si to auto na velmi krátke časové úseky, už od hodiny. Napríklad na krátky veľký nákup, alebo na jednodňovú cestu. Je tiež k dispozícii nonstop - vy si to auto môžete požičať samoobslužne kedykoľvek na vyhradenom parkovacom mieste. Potom ho vraciate na to isté miesto, aby tam bolo k dispozícii ďalšiemu človeku. V požičovni si musíte vziať auto minimálne na deň."

Vy ste však zatiaľ tieto parkovacie miesta od mesta nedostali?

"Nemáme žiadne vyhradené, ani zadarmo poskytnuté miesta. K dohode nedošlo a my rokujeme aspoň s dvoma starostkami mestských častí, ktoré by nám tieto miesta v budúcnosti vyhradili. Problém je i technologický, keďže potrebujete mať bezkontaktný prístup, nemusíte sa osobne stretnúť s tými používateľmi. To v súčasnosti vyvíjame a v priebehu pol roka sa k tejto technológii dostaneme."

Zatiaľ si teda ľudia autá požičiavajú priamo?

"Funguje to tak, že si tie autá ľudia odovzdávajú medzi sebou. Väčšinou bývajú a pracujú v centre, takže je to pre nich otázka piatich - desiatich minút chôdze."

Kto konkrétne sú vaši klienti?

"Väčšina užívateľov je z radov vysokoškolsky vzdelaných a aspoň trochu nadpriemerne zarábajúcich ľudí. Často sú to rodiny s deťmi, ktoré sú schopné väčšinu zo svojich ciest zabezpečiť inak ako autom a ako doplnkovú službu používajú car sharing. Tí ostatní sú menší živnostníci, firmy, pre ktoré by bol nákup auta veľkým zásahom do ich financovania, ale auto raz za čas potrebujú."

Máte nízke ceny a 50 klientov. Dokážete z toho vyžiť?

"V posledných rokoch už nakupujeme nové autá a v túto chvíľu sme schopní zabezpečiť prevádzku tohto systému. Trochu sú problémom tie investície do budúcna, predovšetkým technológia, ktorú vyvíjame s niekoľkými firmami v Brne i zahraničí, odkiaľ si nemôžeme dovoliť ju nakúpiť.

example20.jpg

Na požičanie auta by mala stačiť karta.

FOTO - ARCHÍV

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  3. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  4. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  5. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  2. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  3. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  4. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  5. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  8. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  9. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  10. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  1. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 879
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 602
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 406
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 428
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 359
  6. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 5 114
  7. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 924
  8. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 623
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 2 813
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie 2 050
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  1. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený 2 730
  2. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť 2 694
  3. Marcel Škvarka: Útoky na novinárov - Robert Fico 2 680
  4. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 568
  5. Ján Magušin: Decembrové zamyslenie jedného občana 2 322
  6. Miroslav Galovič: Na Igora mi nesiahajte! (Dnes bez servítky). 2 110
  7. Jozef Sitko: Pred zlým koncom ma zachránili tri vakcíny 2 110
  8. Jana Hanuliaková: Ku komu sa prihovárate pán Mazurek? 2 032
  1. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  2. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  6. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  7. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  8. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
Skryť Zatvoriť reklamu