SME
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Brusel: Tender na bratislavské trolejbusy nebol v poriadku

Zrušili ho po tom, čo Európska komisia napísala, že by súťaž nebola transparentná a spravodlivá. Nákup by tak nemusela preplatiť.

Ftáčnik svojho nominanta Belfiho (vľavo) podržal. Poslanci by ho mohli odvolať.Ftáčnik svojho nominanta Belfiho (vľavo) podržal. Poslanci by ho mohli odvolať. (Zdroj: TASR)

Nová súťaž už bude podľa rýchlych pravidiel Roberta Kaliňáka.

BRATISLAVA. Európska komisia si myslí, že súťaž Dopravného podniku na trolejbusy nebola v poriadku. Napísala to v liste ministerstvu dopravy.

Po prečítaní listu sa ministerstvo spolu s primátorom Bratislavy Milanom Ftáčnikom rozhodlo tender Dopravného podniku za 70 miliónov eur zrušiť.

„Komisia v liste uviedla, že nie je presvedčená o tom, že by podmienky tendra boli nastavené tak, aby umožňovali spravodlivú, transparentnú a nediskriminačnú súťaž,“ povedal SME hovorca zastúpenia komisie na Slovensku Andrej Králik. V takom prípade by komisia nákup trolejbusov nemusela preplatiť.

Zrušenie tendra žiadal už v januári predseda dozornej rady podniku a miestny poslanec SDKÚ. Tvrdili mu však, že by nestihli čerpať eurofondy.

„Ak by sme mali informáciu, že zopakovanie súťaže neohrozí časový harmonogram čerpania eurofondov, určite by sme odporučili primátorovi, aby ako jediný akcionár zabezpečil zrušenie tendra a vypísanie nového s kritériami pre širšiu hospodársku súťaž,“ tvrdia teraz vo vyhlásení Uhler a podpredsedníčka dozornej rady Katarína Augustinič (SaS).

Zrazu to stihnú

Tender
Trolejbusy
  • tender za 70 miliónov eur vyhlásili v novembri;
  • výraznú výhodu má mať kĺbový trolejbus s piatimi dverami – taký ponúka firma SOR, ktorú vlastní aj J&T;
  • dopravný podnik tvrdil, že päť dverí vie dodať viac firiem, tie to však popreli;
  • 22. februára 2013 poslala Európska komisia ministerstvu dopravy list;
  • 25. februára primátor oznámil, že súťaží jediná firma a tender tak zopakujú

Primátor Milan Ftáčnik (za Smer) rozhodol o zrušení až o mesiac neskôr. V pondelok oznámil, že v súťaži je jediný uchádzač, a tak ju radšej zopakujú.

O výhradách Európskej komisie sa nezmienil, dôvodom podľa neho boli pochybnosti okolo tendra.

Primátor pritom nemal oficiálne ako vedieť, koľko firiem súťaží. Dopravný podnik túto informáciu odmietal sprístupniť s tým, že by to mohlo ovplyvniť súťaž.

Primátorov hovorca Ľubomír Andrassy povedal, že sa to dozvedel od riaditeľa magistrátu Rastislava Gajarského, ktorý je členom výberovej komisie v tendri.

Ftáčnik ešte začiatkom februára pred poslancami tender obhajoval. „Považujem akékoľvek kroky, ktoré by mali viesť k opakovaniu súťaže, za predčasné,“ hovoril.

Tvrdil aj, že pri opakovaní súťaže by už nemuseli stihnúť čerpať eurofondy. Odvolával sa na neoficiálne zdroje z ministerstva dopravy. To isté ministerstvo mu v pondelok po prijatí listu Európskej komisie povedalo, že by to do konca roku 2015 bolo možné.

„Poslanci mestského zastupiteľstva boli zavedení informáciou o časovej tiesni,“ myslí si Katarína Augustinič, ktorá je aj predsedníčkou klubu SaS v zastupiteľstve.

Poslanci chcú viac kontroly

Novú súťaž vypíšu po tom, ako o námietkach rozhodne Úrad pre verejné obstarávanie. Kontrola súťaž pozastavila. Nový tender chcú mať poslanci viac pod kontrolou.

KDH žiada možnosť, aby boli pri výberovom konaní. Primátor poslancom podľa Kataríny Augustinič sľúbil, že dostanú vopred súťažné podmienky, ktoré teraz videli až po vyhlásení súťaže.

Aj člen predstavenstva Ivan Bútora by chcel súťažné podmienky vidieť pred vyhlásením súťaže. „Aby neboli použité také kritériá na vyhodnotenie technického riešenia, ktoré výrazne uprednostnia konkrétneho dodávateľa,“ hovorí.

Nový tender však už pôjde podľa pravidiel, ktoré tento mesiac narýchlo pretlačil minister vnútra Robert Kaliňák (Smer).

Ak napríklad vopred požiadajú Úrad pre verejné obstarávanie o odobrenie podmienok súťaže, žiadne námietky už tender nepribrzdia.

Keby sa aj sťažovali viacerí, súťaž bude pokračovať a o námietkach rozhodnú až na záver.

V takom prípade môže ÚVO aj napriek pochybeniam povoliť podpis zmluvy s víťazom súťaže, ktorý by bol „vo verejnom záujme“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 909
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 734
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 058
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 493
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 152
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 388
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 217
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 595
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 7 995
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 318
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 279
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 092
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 978
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 595
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 961
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu