SME
Pondelok, 2. október, 2023 | Meniny má Levoslav

Tender na trolejbusy zopakujú

Do súťaže prišla len jedna ponuka. Mesto chce, aby najväčšia súťaž Bratislavy bola urobená bez pochybností.

Do súťaže sa prihlásila len Škoda s karosériou SOR.Do súťaže sa prihlásila len Škoda s karosériou SOR. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Primátor žiada zmeniť podmienky tak, aby sa prihlásili aspoň dve firmy.

BRATISLAVA. Potom, ako sa o nákup trolejbusov za 70 miliónov eur zaujímala už aj Európska komisia, ho Bratislava radšej zastaví. Primátor Milan Ftáčnik (blízky Smeru) a minister dopravy Ján Počiatek (Smer) dnes oznámili, že tender zopakujú.

Denník SME už v januári upozornil, že súťažné podmienky zvýhodňujú trolejbus firmy SOR, ktorú vlastní J&T. Kto by ponúkol päťdverový trolejbus, mohol by dať vyššiu cenu.

Jediným výrobcom, ktorý potvrdil účasť v súťaži, je česká Škoda Electric. Prihlásila sa s karosériou od SOR.

Ftáčnik tvrdí, že súťaž chcú zopakovať, pretože sa prihlásil jediný výrobca. „Nevidím to na stínanie hláv,“ odpovedal na to, či potrestá šéfa dopravného podniku.

„Dospeli sme k dohode a zhode, že by bolo lepšie, keby sa súťaž na trolejbusy opakovala,“ povedal Ftáčnik po včerajšom stretnutí s ministrom dopravy Jánom Počiatkom (Smer). Na ministerstve sa bol pýtať, či by stihli čerpať prostriedky z eurofondov aj v prípade, že by súťaž opakovali.

Zistil, že je to možné. „Keby sme súťaž do pár týždňov znovu vyhlásili, tak to dokážeme stihnúť do augusta 2015.“

Varovanie z Bruselu

Tender na trolejbusy
Sporné body
  • certifikát o schválení trolejbusu na Slovensku mal byť v prihláške, majú ho dvaja;
  • výraznú výhodu má mať kĺbový trolejbus s piatimi dverami – taký ponúka firma SOR, ktorú vlastní aj J&T;
  • dopravný podnik tvrdil, že päť dverí má viac firiem, tie to však popreli;
  • výhodu dverí mohol iný
    výrobca v aukcii prebiť iba tak, že by pýtal cenu nižšiu o 44 %, vypočítalo združenie Lepšia doprava.

Oznámenie o opakovaní súťaže pritom prišlo po stretnutí s predstaviteľmi Európskej komisie, ktorí boli kvôli tendru minulý týždeň na Slovensku. Pýtali si vysvetlenie, lebo na trolejbusy majú ísť peniaze z eurofondov.

„Ak by sa preukázalo, že boli závažným spôsobom porušené pravidlá verejného obstarávania, Európska komisia môže rozhodnúť, že náklady na daný projekt nepreplatí,“ povedal hovorca jej zastúpenia na Slovensku Andrej Králik.
Bruselu nemusí podľa Králika prekážať, že je len jediný uchádzač. Súťažné podmienky však musia byť transparentné a umožniť súťaž čo najširšieho okruhu dodávateľov.

Dopravný podnik nechcel dlhšie odpovedať, koľko firiem o trolejbusy súťaží. Tvrdil, že mu to zákon neumožňuje. Viacerí výrobcovia postupne denníku SME potvrdili, že sa do tendra neprihlásili, aj pre „neobvykle vysoký počet dverí“.

Výhodu totiž mali získať napríklad dlhé kĺbové trolejbusy s piatimi dverami, za ktoré bolo možné získať výrazný bodový náskok.

Riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi potom tvrdil, že ide o trend budúcnosti, ktorý vyplýva zo štúdie Európskej komisie. Mediálny zástupca autora štúdie Andrew Canning však pre TASR uviedol, že výsledky sa dajú najlepšie použiť na autobusy. "Na trolejbusy sa dajú aplikovať niektoré riešenia ako IT platforma, posuvné sedačky alebo zrýchlenie nastupovania," podotkol.

Záujemcom prekážal aj krátky čas – mesiac na vypracovanie ponuky. Pritom aj pre zahraničných záujemcov platilo, že mala byť v slovenčine. Problémom tiež bola podmienka, aby bol typ trolejbusu schválený na Slovensku. Dnes ju spĺňajú len dvaja výrobcovia.

Podmienkou tiež bolo, aby bol typ trolejbusu schválený na Slovensku, čo takisto Škoda so SOR spĺňajú, keďže už dodali trolejbusy Žiline, Banskej Bystrici a Prešovu.

Ftáčnik riaditeľa drží

Belfi pred poslancami mestského zastupiteľstva priznal, že nečakali veľký počet uchádzačov.

Ftáčnik Belfiho, svojho nominanta, za spochybnený tender trestať nechce. „Mestské zastupiteľstvo zobralo vysvetlenia riaditeľa DPB. Nevidím to na stínanie hláv,“ odpovedal primátor Ftáčnik na otázky, či vyvodí za tender zodpovednosť. Belfi je jeho nominantom.

Belfi však poslancom opakoval argumenty, ktoré už boli vyvrátené. Menoval napríklad firmy, ktoré podľa neho môžu dodať päťdverové trolejbusy. Jedna z nich pritom vyrába iba autobusy, ďalšia od piatich dverí upustila už pred rokmi a tretia má päť dverí iba na voze, ktorý by bol pridlhý.

„Označovanie tendra za netransparentný je skôr politický postoj,“ tvrdí Ftáčnik. Priznal však, že nie je „dobrý výsledok, keď súťaž vygenerovala jedného uchádzača.“

Podmienky nového tendra aj podľa ministra Počiatka závisia od dopravného podniku a od toho, aký bude verdikt Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Dopravný podnik podľa Ftáčnika musí nastaviť nové podmienky tak, „aby budúca súťaž mala minimálne dvoch uchádzačov“. Podnik nepovedal, či podmienky zmení. „K tejto téme povedal všetko, čo považoval za potrebné a vyjadrí sa až po rozhodnutí ÚVO,“ povedala hovorkyňa podniku Agáta Staneková.

Kontrolóri ešte nerozhodli

Zrušiť súťaž totiž môžu až po rozhodnutí ÚVO. Úrad o námietkach zatiaľ nerozhodol, hoci ich dostal už koncom minulého roka. Jeho hovorca Ján Mažgút tvrdí, že sa lehota 30 dní sa môže predĺžiť o ďalších 30 dní pre odborné stanovisko.

Ftáčnik si myslí, že to už dlho nepotrvá. Nákup do roku 2015 na čerpanie fondov podľa neho stihnú „aj keby to bolo o dva týždne či o mesiac“.

Problém majú aj električky

Aj väčší z tendrov napadli. Sťažuje sa aj nemecký Siemens.

BRATISLAVA. Bratislava má práve v hre aj väčší tender ako ten na trolejbusy. Dopravný podnik chce nakúpiť jednosmerné a obojsmerné električky spolu za vyše 200 miliónov eur takisto z eurofondov. Aj tieto súťaže už podľa informácií SME preveruje Úrad pre verejné obstarávanie.

Námietky podal aj nemecký Siemens. „Týkali sa súťažných podmienok,“ povedal Martin Noskovič, hovorca Siemensu, nechcel spresniť podrobnosti.

Riaditeľ Dopravného podniku Ľubomír Belfi námietky označil za obštrukčné, pretože podľa neho žiadali dlhší čas na vypracovanie ponuky. Siemens to nechce komentovať.

Štvortýždňovú lehotu žiadala predĺžiť aj ďalšia firma – slovenský Teknoplast, ktorý namietal aj súťaž na trolejbusy. Majiteľ firmy Miroslav Kondrlík tvrdí, že pre krátky termín sa odmietol prihlásiť ďalší záujemca, španielska spoločnosť CAF.

„Podľa tejto spoločnosti je čas na štúdium, prípravu, zvolenie najlepšieho riešenia a prekladu všetkej rozsiahlej dokumentácie príliš krátky,“ povedal Kondrlík. Belfi o ňom tvrdí, že sa mu len mstí za zrušené zákazky.

Primátor Milan Ftáčnik nevidí na zrušenie nákupu električiek dôvod, prihlásili sa totiž podľa neho viacerí záujemcovia.

Pri električkách pritom podmienky nie sú také prísne, ako pri trolejbusoch. Vozidlu napríklad stačí schválenie v EÚ a až neskôr na Slovensku. Pri technických kritériách sa boduje aj kapacita, nízka podlaha, šírka uličky a ďalšie.

him

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  2. Ako zvládnuť prechod?
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  4. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  5. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  6. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  7. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  8. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  1. Ako zvládnuť prechod?
  2. MSV v Brne predstaví inovatívne priemyselné technológie
  3. Zubár rovná sa neznesiteľné utrpenie? Nemusí to tak byť
  4. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  5. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  6. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  7. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  8. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 23 663
  2. Všetkým lepí pred voľbami 13 516
  3. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 9 689
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 5 596
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa? 5 140
  6. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne 4 792
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy 4 555
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 3 564
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico nemá víziu, ktorá by zjednocovala značnú časť spoločnosti.

Ide najmä o zachovanie liberálnej demokracie.


1. okt
Peter Tkačenko

Ak to má byť inak, Šimečka s Pellegrinim musia predviesť naozajstnú politiku.


1 h
Víťaz volieb Robert Fico dostáva poverenie na zostavenie vlády od prezidentky Zuzany Čaputovej.

Stretne sa aj s lídrami iných strán.


TASR 2 h
Nobelova cena za fyziológiu alebo medicínu.

Ocenenie získali Katalin Karikó a Andrew Weissman.


52m

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 84 406
  2. Soňa Bulbeck: Umieráčik za Slovensko 43 362
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 32 605
  4. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 595
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 21 911
  6. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 18 339
  7. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 14 195
  8. Ján Valchár: Načo je Rusku Sevastopol? 7 815
  1. Jiří Ščobák: V parlamentě jsou mimochodem také dva poslanci Za ľudí
  2. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  6. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  7. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
SkryťZatvoriť reklamu