Primátor žiada zmeniť podmienky tak, aby sa prihlásili aspoň dve firmy.
BRATISLAVA. Potom, ako sa o nákup trolejbusov za 70 miliónov eur zaujímala už aj Európska komisia, ho Bratislava radšej zastaví. Primátor Milan Ftáčnik (blízky Smeru) a minister dopravy Ján Počiatek (Smer) dnes oznámili, že tender zopakujú.
Denník SME už v januári upozornil, že súťažné podmienky zvýhodňujú trolejbus firmy SOR, ktorú vlastní J&T. Kto by ponúkol päťdverový trolejbus, mohol by dať vyššiu cenu.
Jediným výrobcom, ktorý potvrdil účasť v súťaži, je česká Škoda Electric. Prihlásila sa s karosériou od SOR.
Ftáčnik tvrdí, že súťaž chcú zopakovať, pretože sa prihlásil jediný výrobca. „Nevidím to na stínanie hláv,“ odpovedal na to, či potrestá šéfa dopravného podniku.
„Dospeli sme k dohode a zhode, že by bolo lepšie, keby sa súťaž na trolejbusy opakovala,“ povedal Ftáčnik po včerajšom stretnutí s ministrom dopravy Jánom Počiatkom (Smer). Na ministerstve sa bol pýtať, či by stihli čerpať prostriedky z eurofondov aj v prípade, že by súťaž opakovali.
Zistil, že je to možné. „Keby sme súťaž do pár týždňov znovu vyhlásili, tak to dokážeme stihnúť do augusta 2015.“
Varovanie z Bruselu
Tender na trolejbusy
Sporné body
certifikát o schválení trolejbusu na Slovensku mal byť v prihláške, majú ho dvaja;
výraznú výhodu má mať kĺbový trolejbus s piatimi dverami – taký ponúka firma SOR, ktorú vlastní aj J&T;
dopravný podnik tvrdil, že päť dverí má viac firiem, tie to však popreli;
výhodu dverí mohol iný
výrobca v aukcii prebiť iba tak, že by pýtal cenu nižšiu o 44 %, vypočítalo združenie Lepšia doprava.
Oznámenie o opakovaní súťaže pritom prišlo po stretnutí s predstaviteľmi Európskej komisie, ktorí boli kvôli tendru minulý týždeň na Slovensku. Pýtali si vysvetlenie, lebo na trolejbusy majú ísť peniaze z eurofondov.
„Ak by sa preukázalo, že boli závažným spôsobom porušené pravidlá verejného obstarávania, Európska komisia môže rozhodnúť, že náklady na daný projekt nepreplatí,“ povedal hovorca jej zastúpenia na Slovensku Andrej Králik.
Bruselu nemusí podľa Králika prekážať, že je len jediný uchádzač. Súťažné podmienky však musia byť transparentné a umožniť súťaž čo najširšieho okruhu dodávateľov.
Dopravný podnik nechcel dlhšie odpovedať, koľko firiem o trolejbusy súťaží. Tvrdil, že mu to zákon neumožňuje. Viacerí výrobcovia postupne denníku SME potvrdili, že sa do tendra neprihlásili, aj pre „neobvykle vysoký počet dverí“.
Výhodu totiž mali získať napríklad dlhé kĺbové trolejbusy s piatimi dverami, za ktoré bolo možné získať výrazný bodový náskok.
Riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi potom tvrdil, že ide o trend budúcnosti, ktorý vyplýva zo štúdie Európskej komisie. Mediálny zástupca autora štúdie Andrew Canning však pre TASR uviedol, že výsledky sa dajú najlepšie použiť na autobusy. "Na trolejbusy sa dajú aplikovať niektoré riešenia ako IT platforma, posuvné sedačky alebo zrýchlenie nastupovania," podotkol.
Záujemcom prekážal aj krátky čas – mesiac na vypracovanie ponuky. Pritom aj pre zahraničných záujemcov platilo, že mala byť v slovenčine. Problémom tiež bola podmienka, aby bol typ trolejbusu schválený na Slovensku. Dnes ju spĺňajú len dvaja výrobcovia.
Podmienkou tiež bolo, aby bol typ trolejbusu schválený na Slovensku, čo takisto Škoda so SOR spĺňajú, keďže už dodali trolejbusy Žiline, Banskej Bystrici a Prešovu.
Ftáčnik riaditeľa drží
Belfi pred poslancami mestského zastupiteľstva priznal, že nečakali veľký počet uchádzačov.
Ftáčnik Belfiho, svojho nominanta, za spochybnený tender trestať nechce. „Mestské zastupiteľstvo zobralo vysvetlenia riaditeľa DPB. Nevidím to na stínanie hláv,“ odpovedal primátor Ftáčnik na otázky, či vyvodí za tender zodpovednosť. Belfi je jeho nominantom.
Belfi však poslancom opakoval argumenty, ktoré už boli vyvrátené. Menoval napríklad firmy, ktoré podľa neho môžu dodať päťdverové trolejbusy. Jedna z nich pritom vyrába iba autobusy, ďalšia od piatich dverí upustila už pred rokmi a tretia má päť dverí iba na voze, ktorý by bol pridlhý.
„Označovanie tendra za netransparentný je skôr politický postoj,“ tvrdí Ftáčnik. Priznal však, že nie je „dobrý výsledok, keď súťaž vygenerovala jedného uchádzača.“
Podmienky nového tendra aj podľa ministra Počiatka závisia od dopravného podniku a od toho, aký bude verdikt Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Dopravný podnik podľa Ftáčnika musí nastaviť nové podmienky tak, „aby budúca súťaž mala minimálne dvoch uchádzačov“. Podnik nepovedal, či podmienky zmení. „K tejto téme povedal všetko, čo považoval za potrebné a vyjadrí sa až po rozhodnutí ÚVO,“ povedala hovorkyňa podniku Agáta Staneková.
Kontrolóri ešte nerozhodli
Zrušiť súťaž totiž môžu až po rozhodnutí ÚVO. Úrad o námietkach zatiaľ nerozhodol, hoci ich dostal už koncom minulého roka. Jeho hovorca Ján Mažgút tvrdí, že sa lehota 30 dní sa môže predĺžiť o ďalších 30 dní pre odborné stanovisko.
Ftáčnik si myslí, že to už dlho nepotrvá. Nákup do roku 2015 na čerpanie fondov podľa neho stihnú „aj keby to bolo o dva týždne či o mesiac“.
Viac o tendri si prečítajte tu: Bratislava zvýhodnila v tendri na trolejbusy firmu, blízku J&T
Problém majú aj električky
Aj väčší z tendrov napadli. Sťažuje sa aj nemecký Siemens.
BRATISLAVA. Bratislava má práve v hre aj väčší tender ako ten na trolejbusy. Dopravný podnik chce nakúpiť jednosmerné a obojsmerné električky spolu za vyše 200 miliónov eur takisto z eurofondov. Aj tieto súťaže už podľa informácií SME preveruje Úrad pre verejné obstarávanie.
Námietky podal aj nemecký Siemens. „Týkali sa súťažných podmienok,“ povedal Martin Noskovič, hovorca Siemensu, nechcel spresniť podrobnosti.
Riaditeľ Dopravného podniku Ľubomír Belfi námietky označil za obštrukčné, pretože podľa neho žiadali dlhší čas na vypracovanie ponuky. Siemens to nechce komentovať.
Štvortýždňovú lehotu žiadala predĺžiť aj ďalšia firma – slovenský Teknoplast, ktorý namietal aj súťaž na trolejbusy. Majiteľ firmy Miroslav Kondrlík tvrdí, že pre krátky termín sa odmietol prihlásiť ďalší záujemca, španielska spoločnosť CAF.
„Podľa tejto spoločnosti je čas na štúdium, prípravu, zvolenie najlepšieho riešenia a prekladu všetkej rozsiahlej dokumentácie príliš krátky,“ povedal Kondrlík. Belfi o ňom tvrdí, že sa mu len mstí za zrušené zákazky.
Primátor Milan Ftáčnik nevidí na zrušenie nákupu električiek dôvod, prihlásili sa totiž podľa neho viacerí záujemcovia.
Pri električkách pritom podmienky nie sú také prísne, ako pri trolejbusoch. Vozidlu napríklad stačí schválenie v EÚ a až neskôr na Slovensku. Pri technických kritériách sa boduje aj kapacita, nízka podlaha, šírka uličky a ďalšie.
him