Projekt električky na Štefánikovej ulici odobrila dopravná komisia

Električka by mohla jazdiť od Hurbanovho námestia po Hlavnú stanicu.

Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.(Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Návrhom, ktorý vypracovalo neformálne združenie Tram Štefánikova, sa v stredu (13. 2.) zaoberala dopravná komisia mesta.

Primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru) odporučila, aby návrh do konca mája posúdili odborné útvary magistrátu. Električka by mala centrum a Hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Komisia: Dobré a prepracované riešenie

"Je to zatiaľ najlepšie a najprepracovanejšie riešenie verejnej dopravy v priestore Štefánikovej ulice. Z priestoru by sa stal nový mestský bulvár a malo by zmysel prejsť sa tam aj pešo. Dnes je len šedou dopravnou tepnou," povedal Jozef Uhler (SDKÚ), predseda Komisie dopravy a informačných systémov Hlavného mesta Bratislavy.

Tá podľa jeho slov uznesenie posúdiť realizovateľnosť návrhu jednohlasne odobrila a ocenila kvalitu projektu.

"Megalomanské vízie s metrom v Bratislave stroskotali, ale budúcnosť verejnej prepravy v tomto meste môže byť aj v kvalitných koľajových projektoch na povrchu. Toto je jeden z nich," podotkol Uhler s tým, že ak by sa na to mesto dalo, na financovanie električky by mohli získať peniaze z eurofondov z nasledujúceho programovacieho obdobia 2014 až 2020.

Z Hurbanovho námestia na Hlavnú stanicu

Električková trať by sa mala podľa štúdie obnoviť z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu. "Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," vysvetlil Erik Žiak, predseda združenia Tram Štefánikova.

Ak by projekt prešiel, mesto by nemuselo uvažovať nad zriadením bus pruhu, ktorý chce na Štefánikovej ulici. Cestnej doprave by sa podľa štúdie ubral v každom smere jeden pruh a autobusy by premávali po električkovej trati. "Je to elegantné riešenie vyhradeného pruhu pre autobusy bez výraznejšieho obmedzenia individuálnej automobilovej dopravy," myslí si Uhler.

Vo svete je takáto premávka bežná.

Myslia aj na peších a cyklistov

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," priblížil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na Hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

Veľkú prestavbu predstaničného priestoru dnes plánuje firma Transprojekt. Tej však stále mesto nedalo pozemky, aby mohla začať stavať. Koncom mesiaca by mali mestskí poslanci rozhodnúť, či pozemky Transprojektu magistrát prenajme, zatiaľ do roku 2016, alebo predá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  2. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  3. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  7. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  10. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 25 819
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 948
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 14 529
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 14 374
  5. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 14 003
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 747
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 9 817
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 993
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 071
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 330