Projekt električky na Štefánikovej ulici odobrila dopravná komisia

Električka by mohla jazdiť od Hurbanovho námestia po Hlavnú stanicu.

Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.(Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Návrhom, ktorý vypracovalo neformálne združenie Tram Štefánikova, sa v stredu (13. 2.) zaoberala dopravná komisia mesta.

Primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru) odporučila, aby návrh do konca mája posúdili odborné útvary magistrátu. Električka by mala centrum a Hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Komisia: Dobré a prepracované riešenie

"Je to zatiaľ najlepšie a najprepracovanejšie riešenie verejnej dopravy v priestore Štefánikovej ulice. Z priestoru by sa stal nový mestský bulvár a malo by zmysel prejsť sa tam aj pešo. Dnes je len šedou dopravnou tepnou," povedal Jozef Uhler (SDKÚ), predseda Komisie dopravy a informačných systémov Hlavného mesta Bratislavy.

Tá podľa jeho slov uznesenie posúdiť realizovateľnosť návrhu jednohlasne odobrila a ocenila kvalitu projektu.

"Megalomanské vízie s metrom v Bratislave stroskotali, ale budúcnosť verejnej prepravy v tomto meste môže byť aj v kvalitných koľajových projektoch na povrchu. Toto je jeden z nich," podotkol Uhler s tým, že ak by sa na to mesto dalo, na financovanie električky by mohli získať peniaze z eurofondov z nasledujúceho programovacieho obdobia 2014 až 2020.

Z Hurbanovho námestia na Hlavnú stanicu

Električková trať by sa mala podľa štúdie obnoviť z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu. "Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," vysvetlil Erik Žiak, predseda združenia Tram Štefánikova.

Ak by projekt prešiel, mesto by nemuselo uvažovať nad zriadením bus pruhu, ktorý chce na Štefánikovej ulici. Cestnej doprave by sa podľa štúdie ubral v každom smere jeden pruh a autobusy by premávali po električkovej trati. "Je to elegantné riešenie vyhradeného pruhu pre autobusy bez výraznejšieho obmedzenia individuálnej automobilovej dopravy," myslí si Uhler.

Vo svete je takáto premávka bežná.

Myslia aj na peších a cyklistov

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," priblížil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na Hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

Veľkú prestavbu predstaničného priestoru dnes plánuje firma Transprojekt. Tej však stále mesto nedalo pozemky, aby mohla začať stavať. Koncom mesiaca by mali mestskí poslanci rozhodnúť, či pozemky Transprojektu magistrát prenajme, zatiaľ do roku 2016, alebo predá.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 057
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 981
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 484
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 733
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 816
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 599
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 242
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 135
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 6 079
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 956