Projekt električky na Štefánikovej ulici odobrila dopravná komisia

Električka by mohla jazdiť od Hurbanovho námestia po Hlavnú stanicu.

Električka jazdila okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.(Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Návrhom, ktorý vypracovalo neformálne združenie Tram Štefánikova, sa v stredu (13. 2.) zaoberala dopravná komisia mesta.

Primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru) odporučila, aby návrh do konca mája posúdili odborné útvary magistrátu. Električka by mala centrum a Hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Komisia: Dobré a prepracované riešenie

"Je to zatiaľ najlepšie a najprepracovanejšie riešenie verejnej dopravy v priestore Štefánikovej ulice. Z priestoru by sa stal nový mestský bulvár a malo by zmysel prejsť sa tam aj pešo. Dnes je len šedou dopravnou tepnou," povedal Jozef Uhler (SDKÚ), predseda Komisie dopravy a informačných systémov Hlavného mesta Bratislavy.

Tá podľa jeho slov uznesenie posúdiť realizovateľnosť návrhu jednohlasne odobrila a ocenila kvalitu projektu.

"Megalomanské vízie s metrom v Bratislave stroskotali, ale budúcnosť verejnej prepravy v tomto meste môže byť aj v kvalitných koľajových projektoch na povrchu. Toto je jeden z nich," podotkol Uhler s tým, že ak by sa na to mesto dalo, na financovanie električky by mohli získať peniaze z eurofondov z nasledujúceho programovacieho obdobia 2014 až 2020.

Z Hurbanovho námestia na Hlavnú stanicu

Električková trať by sa mala podľa štúdie obnoviť z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu. "Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," vysvetlil Erik Žiak, predseda združenia Tram Štefánikova.

Ak by projekt prešiel, mesto by nemuselo uvažovať nad zriadením bus pruhu, ktorý chce na Štefánikovej ulici. Cestnej doprave by sa podľa štúdie ubral v každom smere jeden pruh a autobusy by premávali po električkovej trati. "Je to elegantné riešenie vyhradeného pruhu pre autobusy bez výraznejšieho obmedzenia individuálnej automobilovej dopravy," myslí si Uhler.

Vo svete je takáto premávka bežná.

Myslia aj na peších a cyklistov

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," priblížil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na Hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

Veľkú prestavbu predstaničného priestoru dnes plánuje firma Transprojekt. Tej však stále mesto nedalo pozemky, aby mohla začať stavať. Koncom mesiaca by mali mestskí poslanci rozhodnúť, či pozemky Transprojektu magistrát prenajme, zatiaľ do roku 2016, alebo predá.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 732
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 742
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 201
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 040
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 838
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 673
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 525
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 462
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 360
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 241