SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Projekt električky na Štefánikovej ulici odobrila dopravná komisia

Električka by mohla jazdiť od Hurbanovho námestia po Hlavnú stanicu.

Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia. (Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Návrhom, ktorý vypracovalo neformálne združenie Tram Štefánikova, sa v stredu (13. 2.) zaoberala dopravná komisia mesta.

Primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru) odporučila, aby návrh do konca mája posúdili odborné útvary magistrátu. Električka by mala centrum a Hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Komisia: Dobré a prepracované riešenie

"Je to zatiaľ najlepšie a najprepracovanejšie riešenie verejnej dopravy v priestore Štefánikovej ulice. Z priestoru by sa stal nový mestský bulvár a malo by zmysel prejsť sa tam aj pešo. Dnes je len šedou dopravnou tepnou," povedal Jozef Uhler (SDKÚ), predseda Komisie dopravy a informačných systémov Hlavného mesta Bratislavy.

Tá podľa jeho slov uznesenie posúdiť realizovateľnosť návrhu jednohlasne odobrila a ocenila kvalitu projektu.

"Megalomanské vízie s metrom v Bratislave stroskotali, ale budúcnosť verejnej prepravy v tomto meste môže byť aj v kvalitných koľajových projektoch na povrchu. Toto je jeden z nich," podotkol Uhler s tým, že ak by sa na to mesto dalo, na financovanie električky by mohli získať peniaze z eurofondov z nasledujúceho programovacieho obdobia 2014 až 2020.

Z Hurbanovho námestia na Hlavnú stanicu

Električková trať by sa mala podľa štúdie obnoviť z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu. "Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," vysvetlil Erik Žiak, predseda združenia Tram Štefánikova.

Ak by projekt prešiel, mesto by nemuselo uvažovať nad zriadením bus pruhu, ktorý chce na Štefánikovej ulici. Cestnej doprave by sa podľa štúdie ubral v každom smere jeden pruh a autobusy by premávali po električkovej trati. "Je to elegantné riešenie vyhradeného pruhu pre autobusy bez výraznejšieho obmedzenia individuálnej automobilovej dopravy," myslí si Uhler.

Vo svete je takáto premávka bežná.

Myslia aj na peších a cyklistov

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," priblížil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na Hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

Veľkú prestavbu predstaničného priestoru dnes plánuje firma Transprojekt. Tej však stále mesto nedalo pozemky, aby mohla začať stavať. Koncom mesiaca by mali mestskí poslanci rozhodnúť, či pozemky Transprojektu magistrát prenajme, zatiaľ do roku 2016, alebo predá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 18 207
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 16 735
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 009
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 643
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 413
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 8 124
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 7 071
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 889
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 786
  10. Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti 4 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu