Projekt električky na Štefánikovej ulici odobrila dopravná komisia

Električka by mohla jazdiť od Hurbanovho námestia po Hlavnú stanicu.

Električka jazdila okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.(Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

BRATISLAVA. Na Štefánikovu ulicu v Bratislave by sa mohli vrátiť električky. Návrhom, ktorý vypracovalo neformálne združenie Tram Štefánikova, sa v stredu (13. 2.) zaoberala dopravná komisia mesta.

Primátorovi Milanovi Ftáčnikovi (nezávislý s podporou Smeru) odporučila, aby návrh do konca mája posúdili odborné útvary magistrátu. Električka by mala centrum a Hlavnú stanicu prepojiť rýchlejšou a kratšou trasou.

Komisia: Dobré a prepracované riešenie

"Je to zatiaľ najlepšie a najprepracovanejšie riešenie verejnej dopravy v priestore Štefánikovej ulice. Z priestoru by sa stal nový mestský bulvár a malo by zmysel prejsť sa tam aj pešo. Dnes je len šedou dopravnou tepnou," povedal Jozef Uhler (SDKÚ), predseda Komisie dopravy a informačných systémov Hlavného mesta Bratislavy.

Tá podľa jeho slov uznesenie posúdiť realizovateľnosť návrhu jednohlasne odobrila a ocenila kvalitu projektu.

"Megalomanské vízie s metrom v Bratislave stroskotali, ale budúcnosť verejnej prepravy v tomto meste môže byť aj v kvalitných koľajových projektoch na povrchu. Toto je jeden z nich," podotkol Uhler s tým, že ak by sa na to mesto dalo, na financovanie električky by mohli získať peniaze z eurofondov z nasledujúceho programovacieho obdobia 2014 až 2020.

Z Hurbanovho námestia na Hlavnú stanicu

Električková trať by sa mala podľa štúdie obnoviť z Hurbanovho námestia cez Suché mýto, Hodžovo námestie, Štefánikovu ulicu až na Hlavnú stanicu. "Táto trať zanikla v roku 1979 z viacerých dôvodov a nahradiť ju malo metro. Podzemná rýchlodráha sa nezrealizovala, no električková trať zostala zrušená," vysvetlil Erik Žiak, predseda združenia Tram Štefánikova.

Ak by projekt prešiel, mesto by nemuselo uvažovať nad zriadením bus pruhu, ktorý chce na Štefánikovej ulici. Cestnej doprave by sa podľa štúdie ubral v každom smere jeden pruh a autobusy by premávali po električkovej trati. "Je to elegantné riešenie vyhradeného pruhu pre autobusy bez výraznejšieho obmedzenia individuálnej automobilovej dopravy," myslí si Uhler.

Vo svete je takáto premávka bežná.

Myslia aj na peších a cyklistov

Štúdia berie do úvahy aj peších a cyklistov. "Pešie koridory sú navrhované čo najpriamejšie a vzniká viacero nových cyklociest na Námestí Franza Liszta na oboch stranách, na Štefanovičovej ulici a Hodžovom námestí s napojením na historické centrum," priblížil Žiak.

Na niektorých miestach má zaniknúť časť parkovacích miest a štúdia na simuláciách križovatiek na Hodžovom námestí a pri Slovenskej akadémii vied ukazuje, že vybudovaním električkovej trate nedôjde ani pri 20-percentnom zvýšení dopravnej záťaže ku kolapsu dopravy.

"Nakoľko mesto uvažuje o budovaní tram-trainu, teda električky schopnej jazdiť aj po železničných tratiach, štúdia je kompatibilná aj s týmto hybridným dopravným systémom," tvrdí Žiak. Ak by sa mesto rozhodlo pre vybudovanie tram-trainovej trate napríklad do Devínskej Novej Vsi, na Hlavnej stanici by ju bolo možné pripojiť k električkovej sieti. V projekte je taktiež rezerva, ak by v budúcnosti došlo k rozhodnutiu budovať električkovú trať do Dúbravky cez Patrónku.

Veľkú prestavbu predstaničného priestoru dnes plánuje firma Transprojekt. Tej však stále mesto nedalo pozemky, aby mohla začať stavať. Koncom mesiaca by mali mestskí poslanci rozhodnúť, či pozemky Transprojektu magistrát prenajme, zatiaľ do roku 2016, alebo predá.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 574
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 685
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 256
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 038
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 006
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 868
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 724
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 571
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 251
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 236