SME

Chcú oživiť zabudnutú električku na stanicu

Skupina nadšencov navrhla návrat koľají na Štefánikovu spred roka 1979. Mesto to zváži.

Električka jazdila okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.Električka jazdila okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia. (Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

BRATISLAVA. Električka na Štefánikovej by zrýchlila spojenie centra s Hlavnou stanicou, tvrdí skupina nadšencov.

Navrhli projekt električkovej dopravy, ktorá by prepojila stanicu s Kamenným námestím. Niekoľkostranovým dokumentom a videovizualizáciami sa bude zaoberať aj magistrát.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Projekt nadväzuje na stav spred roka 1979, dokedy električky pri prezidentskom paláci premávali.

Vtedy chceli v Bratislave vybudovať metro, jeho stavba sa však nikdy poriadne ani nerozbehla a električku už na tomto mieste neobnovili.

SkryťVypnúť reklamu

„Územný plán vtedy tvrdil, že v roku 2000 bude mať Bratislava milión obyvateľov, na čo by električka nestačila,“ pripomína iniciátor projektu Erik Žiak.

Chcú zúžiť pruhy

Električka

Štefánikova

  • električku nakreslili na trase, kde mesto skúšalo pruh pre autobusy;
  • koľajnice by mohli podľa aktivistov slúžiť aj ako pruh pre autobusy
  • autám by pri SAV ostali dva pruhy v každom smere;
  • trať by mala pokračovať zo stanice až po Suché mýto,
  • chcú spojiť Hlavnú stanicu so Šafárikovým námestím a potom ďalej s Petržalkou;
  • mali by sa čiastočne odbremeniť autobusy.

sm-1112-006f-elek3a.rw_tab.jpg

FOTO z knihy Tramvaje Tatra T2

Plán počíta so zúžením šírky cestných pruhov z tri a pol metra na trojmetrovú šírku.

„Štefánikova je diaľnica v centre mesta. Táto šírka tam bola pre kamióny, ktoré tadiaľ mali jazdiť,“ vraví Žiak.

SkryťVypnúť reklamu

Od postavenia mosta Lafranconi a zavedenia D2 takáto šírka cesty podľa neho stratila opodstatnenie.

Zúžením a posunutím zastávky SAV v smere do Petržalky by získali priestor na šesť pruhov.

Trať by mala zastávky na Suchom mýte, pri SAV a na stanici pred staničnou budovou. Zápchy podľa modelu vznikať nemajú.

Podobné už riešili

Na magistráte sa s podobnými návrhmi už stretli.

„Každý mesiac to niekto spomenie. Treba však vyriešiť viaceré prekážky,“ vraví predseda dopravnej komisie Jozef Uhler (SDKÚ).

„Z vizualizácie vyzerá, že ide o schodné riešenie, ak sú správne určené kapacity Štefánikovej.“

Bližšie sa vyjadrí, až keď si návrh naštuduje. Električky na stanicu už rok nepremávajú pre zlú trať.

Prestavbu stanice už roky plánuje firma. Mesto však ešte rieši podmienky spolupráce. Viac tu:

SkryťVypnúť reklamu

Pozrite si aj vizualizácie dvoch hlavných dopravných uzlov na navrhovanej trase električky:

Načítavam video...
Načítavam video...
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  6. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  8. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  1. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  2. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Ako znížiť vysoký tlak a cholesterol
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  8. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 10 420
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 10 165
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 878
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 031
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 240
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 863
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 786
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 573
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 21 914
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 126
  3. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 980
  4. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 377
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 5 985
  6. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 5 852
  7. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 650
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 646
  1. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  2. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  3. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  4. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  5. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  6. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  7. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  8. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
SkryťZatvoriť reklamu