BRATISLAVA. Situácia okolo bratislavskej Hlavnej stanice, ktorú má spolu s námestím prestavať spoločnosť Transprojekt, by sa mohla posunúť ďalej. Mestskí poslanci budú na štvrtkovom (7.2.) rokovaní zastupiteľstva rozhodovať o vyše 22.000 štvorcových metroch pozemkov. Na tie investor čaká, aby mohol začať stavať.
O železničnej stanici už poslanci diskutovali niekoľkokrát, na rokovanie každého zastupiteľstva dostávajú informáciu o súčasnom stave. Vo štvrtok možno problém posunú ďalej. Na výber majú dve alternatívy. Buď pozemky investorovi prenajmú do konca roku 2016 alebo predajú. Mesto sa skôr prikláňa k prvej možnosti, investor chce kupovať.
Nájomná zmluva do konca roka 2016
"V prípade nájmu pozemkov môže hlavné mesto vstupovať do procesu územného a stavebného konania, môže premietať do rozhodnutí verejný záujem," vraví o prvej možnosti hovorca primátora Ľubomír Andrassy. Nájomná zmluva by platila do konca roku 2016, keď sa má uzatvoriť riadna kúpna zmluva, za účelom realizácie projektu "Predstaničné námestie" a až po ukončení nájomnej zmluvy so spoločnosťou Intermont.
Transprojekt by tiež do konca septembra tohto roku musel predložiť právoplatné stavebné povolenie, inak by malo mesto možnosť od zmluvy odstúpiť a musel by sa zaviazať, že začne stavať najneskôr v januári budúceho roku. Prílohou zmluvy by bol tiež napríklad harmonogram prác, ktorý by deklaroval ukončenie projektu najneskôr do konca roku 2016. Ak by sa oneskoril o viac ako 45 dní, mesto by mohlo od zmluvy odstúpiť, pričom splatné nájomné by si ponechalo.
Za prenájom pozemkov by investor zaplatil 2.566.175 eur. Prvú splátku 766.175 eur by mal pritom uhradiť mestu do 30 dní od podpisu zmluvy a zvyšných 1,8 milióna eur v štvrťročných splátkach do konca roku 2016. Mesto tvrdí, že ak investor zaplatí prvú splátku, ustúpi od vymáhania dlhov spoločnosti Intermont, ktoré sú dnes v reštrukturalizačnom konaní.
Mesto si chce udržať kontrolu
Druhou alternatívou je predaj. Bývalé vedenie mesta s Transprojektom podpísalo ešte koncom roka 2010 Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve. Investor už v januári 2011 zaplatil prvú časť kúpnej ceny, a to 365.000 eur. Zvyšok, čiže 23,4 milióna eur, by vložil do priestoru, teda vybudovanej infraštruktúry, či električkovej trate. Mesto by však získalo ešte o 1,8 milióna eur viac.
"Ide o ponuku, ktorá predstavuje pre mesto pôvodne neplánovanú hotovostnú platbu. Považujeme to za prejav dobrej vôle, aj vzhľadom na finančné problémy mesta," myslí si Mária Adamová, mediálna zástupkyňa spoločnosti Transprojekt. Pri podpise zmluvy by samospráva dostala 500.000 eur, ďalších 400.000 eur po odovzdaní pozemkov do vlastníctva investora, 300.000 eur by získala v čase, keď by prvé zo stavebných povolení nadobudlo právoplatnosť, a 600.000 eur, keď by ho nadobudlo posledné.
"Uzatvorenie kúpnej zmluvy možno považovať za jediný spôsob, ktorý je možné použiť bez toho, aby bolo súčasne potrebné riešiť existenciu či neexistenciu právneho vzťahu s Intermontom," tvrdí mesto. Podľa neho ide však o absolútne krajný spôsob riešenia. "Nie je možné vylúčiť, že by v prípade nesplnenia podmienok zmluvy bolo získanie opätovnej kontroly nad územím problematické," pripomenulo.
Spor
Rekonštrukciu stanice podľa mesta dosiaľ brzdil jeho spor s Intermontom. Firma je totiž personálne prepojená na Transprojekt a bratislavskej samospráve podľa jej slov dlží viac ako 800.000 eur. Ešte v roku 2001 jej totiž na 50 rokov prenajala pozemky pri stanici, za ktoré od polovice roku 2008 firma riadne neplatila.
Spoločnosť argumentovala tým, že medzitým zastupiteľstvo schválilo uzavretie zmluvy o budúcej kúpnej zmluve so spoločnosťou Transprojekt. "Medzi pozemkami, ktoré mali byť predmetom budúceho prevodu, boli aj pozemky prenajaté nájomcovi," priznáva bratislavská samospráva. Podľa Adamovej však ide o dve samostatné právnické osoby a uvedené spoločnosti nemajú rovnakého majiteľa.