SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Frešo a Ftáčnik: Treba ďalej rokovať o spojení Paríž-Viedeň-Bratislava

Ftáčnik a Frešo chcú ďalej rokovať o moste cez Dunaj. Projekt Filiálky sa podľa Freša posúva, no nekončí.

BRUSEL. BRATISLAVA. Peniaze z programovacieho obdobia 2007-2013 určené pre dopravné projekty v Bratislavskom kraji v súvislosti s napojením na trať Paríž-Viedeň-Bratislava sa nestratili, uviedol dnes bratislavský župan Pavol Frešo a bratislavský primátor Milan Ftáčnik, ktorí boli na zasadaní Výboru regiónov v Bruseli.

O tunelovom alebo mostnom variante severo-južného prepojenia Bratislavy cez Dunaj bude musieť naďalej rokovať s Európskou komisiou (EK).

Filiálka sa posúva

Frešo v rozhovore pre TASR zdôraznil, že projekt, ktorý predvídal napojenie železničnej stanice Filiálka na európsky dopravný koridor, pričom následne sa uvažovalo aj o tuneli popod Dunaj, sa posúva do ďalšieho programovacieho obdobia, čiže bude napojený na rozpočet EÚ na roky 2014-2020.

Peniaze, ktoré boli vyčlenené pre súčasné programovacie obdobie, sa našťastie nestratili, lebo sa ich podarilo presunúť na nákupy koľajovej a pohyblivej infraštruktúry (autobusy, trolejbusy, električky) a na ďalšiu modernizáciu mestskej hromadnej dopravy v Bratislavskom kraji.

"Čiže neprišli sme o peniaze, ale musíme sa zmieriť s tým, že sa to presúva, tá priorita, do budúceho programovacieho obdobia," konštatoval Frešo. A dodal, že ďalej to bude vecou diplomatov, ale aj mestskej a regionálnej samosprávy, aby ďalšími rokovaniami s Bruselom vec dotiahli do úspešného konca. Lebo ide o projekt, ktorý je už 30 rokov na pracovnom stole a ktorá by mal pre Bratislavu a okolie bezprostredné benefity.

Ftáčnik: Filiálka aj tunel pod Dunaj boli drahšie

Bratislavský primátor v tejto súvislosti zdôraznil, že severo-južné prepojenie Bratislavy je pre mesto veľmi dôležité. Takéto prepojenie mestu chýba a odpoveďou mal byť práve európsky dopravný projekt TEN-T 17, ktorý mal napojiť mesto na medzinárodnú železničnú dopravu s tým, slovenská strana chcela využiť tunel popod Dunaj aj na vnútromestskú prepravu.

"Pôvodne sa rátalo, že na projekt bude 550 miliónov eur v tomto programovacom období. Keď sa veci naprojektovali, zistilo sa, že tie náklady sú podstatne vyššie," uviedol Ftáčnik.

Primátor zdôraznil, že v jednom programovacom období nie je možné zrealizovať všetky časti stavby, aj projekt stanice Filiálka, aj spojenie popod Dunaj, ktoré projektovo vychádzalo až na 900 miliónov eur.

Ftáčnik upozornil, že do tohto procesu zasiahol aj medzinárodný lobing, lebo spojenie v poslednom úseku železničnej trate medzi Viedňou a Bratislavou je vnímané v dvoch alternatívach. Rakúsko chce využiť existujúci most v Marcheggu, čo by vylúčilo projekt tunela popod Dunaj a odsunulo ho až na obdobie po roku 2030.

Slovensko podľa Ftáčnika však trvá na riešení, či už popod alebo ponad Dunaj, ale aby sa mohlo zrealizovať spomínané severo-južné prepojenie Bratislavy s napojením na stanicu Filiálka.

"Tieto dva návrhy sú na stole, ale nebolo rozhodnuté, ktorý variant sa zvolí. Budeme o tom rokovať vzhľadom k novému programovaciemu obdobiu 2014-2020. Je to téma, o ktorej budeme hovoriť v prvom rade s vládou SR, ale aj s Bruselom," upozornil Ftáčnik. A pripomenul, že EK mala od začiatku výhrady voči spôsobu prepojenia popod Dunaj, ktoré sa jej expertom zdalo príliš neefektívne a drahé.

"Musíme ich presvedčiť, že to naše riešenie má opodstatnenie," konštatoval Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 666
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 594
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 841
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 494
  5. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 295
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 269
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 380
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 198
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 080
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 338
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 159
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 937
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 547
  7. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 2 933
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu