SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Bratislava hovorí: odvezte do práce aj suseda

Bratislava rozbieha projekt, ktorý má znížiť počet áut v meste i na parkoviskách.

Len niektorí ľudia dnes vezmú do auta cudzieho človeka – stopára.Len niektorí ľudia dnes vezmú do auta cudzieho človeka – stopára. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Bratislavský magistrát chce, aby bolo na uliciach menej áut a v autách viac ľudí.

Vo viac ako dvoch tretinách áut sa totiž vezie len jeden pasažier a priemerne je v aute 1,4 človeka. Údaj priniesli vlani dvaja študenti, ktorí niekoľko mesiacov počítali autá.

Mesto prieskum len chystá, jeho odhady sú však podobné. Autá chce dostať z ulíc nielen posilnením MHD, napríklad novou električkou do Petržalky.

„Chceme, aby ľudia, ktorí cestujú tým istým smerom a bývajú v tej istej lokalite, cestovali jedným autom,“ vraví hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Ľudia by tak podľa neho ušetrili nielen peniaze, ale aj životné prostredie.

Dohoda na webe

Mesto sa tak spojilo so spoločnosťou Greenriders, ktorá tento nápad priniesla z Fínska.

Zástupca firmy na Slovensku Peter Števčať hovorí, že vo Fínsku a Holandsku majú vyše 5000 používateľov, na Slovensku ich je zatiaľ 60.

Záujemcom stačí zaregistrovať sa na webovej stránke a pozrieť si ponuku. „Služba je bezplatná pre verejnosť, pre firmy je to spoplatnené podľa veľkosti,“ hovorí Števčať. Systém podľa neho vie aj vyhodnotiť, koľko emisií sa ušetrilo.

Aktuálne ponúkajú rannú jazdu z Podunajských Biskupíc na Nobelovu. Niekto zasa hľadá auto na každé ráno z Karlovej Vsi na Štefánikovu ulicu.

Iba susedia?

Dopravný analytik Jozef Drahovský vraví, že tento systém funguje vo viacerých mestách. Má však háčik.

„Musí to byť medzi známymi, lebo keď niekoho vezmete do auta, tak za neho zodpovedáte,“ tvrdí. „Toho sme si vedomí,“ reaguje Andrassy.

O autá by podľa neho delili ľudia, ktorí sa aj tak trochu poznajú – susedia z ulice či domu.

Andrassy pripomína, že nejde o úplnú novinku. Ľudia sa totiž dohadujú na spoločnej ceste autom na dlhšie trasy už dávno.

Na webe tak organizujú napríklad cesty z Bratislavy do Banskej Bystrice či do Košíc.

Bratislava chce zaviesť aj požičiavanie áut, najprv však musí zvládnuť projekt s bicyklami. Viac tu:
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Gestačný diabetes mellitus
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  5. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  6. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 206
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 187
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 695
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 607
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 180
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 159
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 987
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  7. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 16 863
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 956
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 725
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 185
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 093
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 973
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 134
  8. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 2 812
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu