SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Dopravný podnik odmieta odkryť detaily o súťaži

Ani oficiálna žiadosť podľa infozákona nie je pre mestskú firmu dôvodom odpovedať na otázky o súťaži na trolejbusy.

Trolejbusy Škoda SOR.Trolejbusy Škoda SOR. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Viaceré otázky o bratislavskom tendri na trolejbusy za sedemdesiat miliónov eur zostávajú aj po vyše týždni nezodpovedané. Dopravný podnik otázky odbil a namiesto odpovedí poslal citácie zo zákona, podľa ktorých

Na čo DPB neodpovedá
  • koľko firiem si vyzdvihlo podmienky;
  • zoznam uchádzačov;
  • z koľkých kôl sa bude skladať elektronická aukcia;
  • prečo museli aj zahraničné spoločnosti doručiť dokumenty v slovenskom jazyku;
  • prečo bola lehota na predkladanie ponúk iba mesiac;
  • koľkokrát firmy žiadali o vysvetlenie podmienok tendra.

informovať musí ten, čo hospodári s verejnými peniazmi.

Ako ďalší dôvod uvádza mlčanlivosť, ktorú káže zákon. Výrobcovia aj odborníci upozornili, že dopravný podnik v súťaži zvýhodňuje trolejbusy českej firmy SOR Libchavy, v ktorej má podiel aj J&T.

Výhodu majú päťdverové trolejbusy, ktoré vyrába len SOR. Hodnotenie technických parametrov má mať takú váhu ako cena.

Viaceré okolnosti tendra dopravný podnik odmieta vysvetliť už od minulého týždňa. Odpovedať teraz odmietol aj na oficiálnu infožiadosť.

Aj zdroje firiem sú verejné

Podobné stanovisko o hospodárení s mestskými peniazmi podnik poskytol už vlani, keď sa ho SME pýtalo napríklad na to, koľko stojí výroba cestovných lístkov.

Ústavný súd pritom pred šiestimi rokmi rozhodol, že akékoľvek zdroje štátnych a mestských firiem sú verejnými peniazmi, keďže tieto firmy samotné sú majetkom štátu alebo obce.

Ako druhý dôvod uviedol dopravný podnik, že zákon o verejnom obstarávaní mu zakazuje počas prebiehajúceho tendra informovať o jeho podrobnostiach.

Zákon takýto paragraf obsahuje, aby sa predčasným zverejným informácií nezmaril výsledok tendra. S tým čiastočne súhlasí aj právnik Transparency International Pavel Nechala.

Mlčanie

Denník SME sa však pýta aj na vopred stanovené podmienky tendra, ktoré by mal podľa Nechalu podnik kedykoľvek vedieť vysvetliť.

„Ich argumentácia o možnom ohrození akcie síce môže mať určitú logiku, ale predmet vašej žiadosti nemá potenciál ju ohroziť,“ myslí si advokát Vladimír Šárnik, ktorý rieši žaloby o zverejňovanie informácií.

Magistrát, ktorý má v mene dopravného podniku vydať rozhodnutie o nesprístupnení informácií, neodpovedal.

O podmienkach tendra najprv Dopravný podnik mlčal, vraj mu to káže zákon. O týždeň sa niektorým vyjadril na tlačovej konferencii. Otázky SME však odbil s tým, že to nie je tlačová konferencia pre SME. Viac tu:
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 671
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 299
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 292
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 3 175
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 023
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 355
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 013
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 229
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 771
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 420
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 259
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 820
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 746
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 066
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 074
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu