BRATISLAVA. Viaceré otázky o bratislavskom tendri na trolejbusy za sedemdesiat miliónov eur zostávajú aj po vyše týždni nezodpovedané. Dopravný podnik otázky odbil a namiesto odpovedí poslal citácie zo zákona, podľa ktorých
Na čo DPB neodpovedá
- koľko firiem si vyzdvihlo podmienky;
- zoznam uchádzačov;
- z koľkých kôl sa bude skladať elektronická aukcia;
- prečo museli aj zahraničné spoločnosti doručiť dokumenty v slovenskom jazyku;
- prečo bola lehota na predkladanie ponúk iba mesiac;
- koľkokrát firmy žiadali o vysvetlenie podmienok tendra.
informovať musí ten, čo hospodári s verejnými peniazmi.
Ako ďalší dôvod uvádza mlčanlivosť, ktorú káže zákon. Výrobcovia aj odborníci upozornili, že dopravný podnik v súťaži zvýhodňuje trolejbusy českej firmy SOR Libchavy, v ktorej má podiel aj J&T.
Výhodu majú päťdverové trolejbusy, ktoré vyrába len SOR. Hodnotenie technických parametrov má mať takú váhu ako cena.
Viaceré okolnosti tendra dopravný podnik odmieta vysvetliť už od minulého týždňa. Odpovedať teraz odmietol aj na oficiálnu infožiadosť.
Aj zdroje firiem sú verejné
Podobné stanovisko o hospodárení s mestskými peniazmi podnik poskytol už vlani, keď sa ho SME pýtalo napríklad na to, koľko stojí výroba cestovných lístkov.
Ústavný súd pritom pred šiestimi rokmi rozhodol, že akékoľvek zdroje štátnych a mestských firiem sú verejnými peniazmi, keďže tieto firmy samotné sú majetkom štátu alebo obce.
Ako druhý dôvod uviedol dopravný podnik, že zákon o verejnom obstarávaní mu zakazuje počas prebiehajúceho tendra informovať o jeho podrobnostiach.
Zákon takýto paragraf obsahuje, aby sa predčasným zverejným informácií nezmaril výsledok tendra. S tým čiastočne súhlasí aj právnik Transparency International Pavel Nechala.
Mlčanie
Denník SME sa však pýta aj na vopred stanovené podmienky tendra, ktoré by mal podľa Nechalu podnik kedykoľvek vedieť vysvetliť.
„Ich argumentácia o možnom ohrození akcie síce môže mať určitú logiku, ale predmet vašej žiadosti nemá potenciál ju ohroziť,“ myslí si advokát Vladimír Šárnik, ktorý rieši žaloby o zverejňovanie informácií.
Magistrát, ktorý má v mene dopravného podniku vydať rozhodnutie o nesprístupnení informácií, neodpovedal.
O podmienkach tendra najprv Dopravný podnik mlčal, vraj mu to káže zákon. O týždeň sa niektorým vyjadril na tlačovej konferencii. Otázky SME však odbil s tým, že to nie je tlačová konferencia pre SME. Viac tu: