SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Bratislava začne testovať nové parkovanie

Za parkovanie v inej mestskej časti Bratislavčan asi nebude platiť. No len dve hodiny a mimo centra.

Nové parkovanie má platiť v Starom a Novom Meste, Petržalke a Ružinove.Nové parkovanie má platiť v Starom a Novom Meste, Petržalke a Ružinove. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Ľudia bez trvalého pobytu v Bratislave budú miesto pre auto hľadať dlhšie a parkovať budú drahšie. Nová parkovacia politika, ktorá má zvýhodniť domácich pred cezpoľnými, má začať platiť už na jar tohto roku, tvrdí Daniela Rodinová, hovorkyňa magistrátu.

Veľká tohtoročná zmena, ktorá sa dotkne väčšiny šoférov v meste, zruší vyhradené miesta.

Systém vraj začne mesto najskôr testovať, pilotný projekt chcú spustiť na jar v lokalite Zimného štadióna Ondreja Nepelu.

Nový systém by mal postupne začať platiť v Starom a Novom Meste, Ružinove aj Petržalke. Dotknuté mestské časti však majú výhrady.

„Prikláňame sa k tomu, aby v celej Bratislave platil jednotný prehľadný systém,“ vraví Miroslava Štrosová, hovorkyňa Ružinova. Dodala však, že mestská časť nechce, aby Ružinovčan, keď ide na návštevu k rodičom napríklad do Petržalky, platil.

Staré Mesto zadarmo nebude

Práve takéto prípady pravidlá parkovacej politiky upravili, nie však všade.

„V rezidentskej oblasti by mali byť vytvorené aj neregulované miesta pre návštevy a ľudí bez trvalého pobytu,“ hovorí Jozef Uhler (SDKÚ), predseda mestskej dopravnej komisie. Tieto oblasti by mali byť podľa neho zadarmo.

Rodinová dodáva, že mesto zvažuje zavedenie systému prvých dvoch hodín parkovania rezidenta bezplatne. „Rezident však bude musieť mať vydanú rezidenčnú kartu na svoje auto a bude sa musieť pri zaparkovaní zaregistrovať do systému s tým, že parkovné sa mu začne odpočítavať uplynutím dvoch hodín.“

Výnimkou však má byť takzvaná zóna atraktivity, ktorou je Staré Mesto, kde sa má platiť.

Rezidentom majú ročné rezidentské karty alebo nálepky vydávať mestské časti. Za spracovanie a vydanie majú obyvatelia zaplatiť 20 eur.

Mestské časti majú podľa hovorkyne v rukách aj cenovú politiku, určujú druhy parkovacích zón na svojom území. Minimálnu cenu však určí mesto a poslanci schválením všeobecno-záväzného nariadenia. Zastupiteľstvo má o ňom hlasovať 7. februára.

Koľko bude teda kto platiť za parkovanie, je ešte nejasné. „Cenová politika je v štádiu príprav pre zavedenie parkovacieho systému,“ dodáva Rodinová. Pripomína však, že podľa schválenej stratégie parkovania majú držitelia rezidenčnej karty 50-percent zľavu z parkovného.

Modrá čiara chýba

Nové parkovanie však potrebuje aj nové zvislé aj vodorovné značenia, čo mesto do jari nestihne. V Bratislave totiž chýba takzvaná modrá čiara, ktorá je napríklad vo Viedni či Prahe, a mesto by ňou vyhradilo miesta pre rezidentov.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) pre agentúru Sita povedal, že pre zmenu predpisov sa obrátili na ministerstvo dopravy.

„Zmena legislatívy by pomohla, ale to je zdĺhavý proces,“ upozorňuje Uhler. „Odborníci na legislatívu preverujú možnosti, ktoré nám umožnia dosiahnuť cieľ aj pri súčasnom stave predpisov.“

Cieľom podľa neho je, aby sa nemusel vyznačovať každý jeden parkovací box, ale aby vyznačovali len líniu parkovania, čo umožní parkovanie pre viac vozidiel.

Nový systém oddelí domácich a cezpoľných. Večer a v noci bude môcť na vyznačenom mieste zaparkovať len rezident, ktorý má auto a trvalý pobyt v parkovacej zóne.

parking_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 27 485
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 458
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 821
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 760
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 880
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 546
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 404
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 537
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 410
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 130
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 780
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 287
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 974
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 903
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 798
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 758
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu