SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Parkovať po novom by sa malo od jari

Nová parkovacia politika zvýhodní obyvateľov s trvalým pobytom v hlavnom meste, pre cezpoľných chcú vybudovať záchytné parkoviská.

Parkovanie v Petržalke.Parkovanie v Petržalke. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Pravidlá novej parkovacej politiky v Bratislave by mali začať platiť v apríli alebo v máji budúceho roka. Cieľom nových pravidiel regulovaného parkovania je v prvom rade zvýhodniť rezidentov, teda obyvateľov, ktorí majú v hlavnom meste trvalý pobyt. Informoval o tom bratislavský primátor Milan Ftáčnik. Podľa neho má parkovacia politika viesť obyvateľov k využívaniu alternatívnej dopravy.

Mesto čaká na modrú

Zavedenie nových pravidiel parkovania však ešte vyžaduje vyznačiť zvislé i vodorovné značenia. „Zatiaľ v zákone nemáme tzv. modrú čiaru, ktorú stretnete vo Viedni či v Prahe, my by sme ju tam chceli dostať, a preto sa obraciame na Ministerstvo dopravy SR so žiadosťou o úpravu v príslušných predpisov tak, aby bolo zrozumiteľné, kde je parkovanie vyhradené pre rezidentov,“ vysvetľuje Ftáčnik.

Viac o parkovacej politike si prečítajte tu.

Podľa pravidiel parkovacej politiky, ktoré bratislavskí poslanci schválili ešte v septembri 2012 sa vodiči rozdelia na domácich a cezpoľných. Rezidenti si tak budú môcť za 20 eur kúpiť ročnú rezidentskú kartu, vďaka ktorej budú môcť vo večerných a skorých ranných hodinách parkovať v mieste svojho bydliska bez poplatkov. „S tým, že oni tam budú môcť stáť aj cez deň, to znamená, ak nezvolia auto ako prostriedok dopravy do práce, auto môžu nechať v obvode, v ktorom bývajú, pretože na to majú oprávnenie cez rezidentskú nálepku,“ vysvetľuje Ftáčnik. Karta im tiež umožní zľavu v spoplatnených zónach mimo svojho obvodu.

Pravidlo jedna karta na jednu domácnosť však je ešte predmetom rozhodnutia, ktoré chcú poslanci spraviť v rámci Všeobecne záväzného nariadenia. Za ďalšie rezidentské karty s rovnakými výhodami by si teda obyvatelia museli priplatiť viac.

Záchytné parkoviská v Ružinove a na Zlatých pieskoch

Cezpoľným vodičom mesto ponúkne alternatívu na záchytných parkoviskách. Podľa Ftáčnika plánujú v roku 2013 začať s prípravou a vybudovaním dvoch záchytných parkovísk v hlavnom meste – jedno v Ružinove a druhé na Zlatých pieskoch. Ako dodáva, obslúžiť budú musieť aj ďalšie časti mesta. „Tá idea je taká, že oplatí sa im tam nechať auto, lebo ďalej sa dostanú verejnú dopravou,“ hovorí Ftáčnik.

Súčasťou regulovaného parkovania budú aj zóny vyhradené pre krátkodobé parkovanie. Mesto teda v najcitlivejších zónach, kde chcú zvýšiť obrátkovosť parkovania, zavedie dvojhodinové parkovanie tak, aby ľudia vybavili, čo potrebujú a preparkovali svoje autá inde. Zabrániť by sa tak malo tomu, aby v zónach, kde sa najviac parkuje, neparkovali vodiči, keď sú v práci.

Výnosy z parkovania si bude mesto deliť s mestskými časťami. Poplatky z parkovania na cestách I. a II. triedy pôjdu mestu, ktoré ich spravuje a z ciest III. a IV. triedy si nechá mestská časť. Poplatky bude vyberať jeden poverený operátor, s tým, že obe strany sa budú podieľať na nákladoch. Výnosy z parkovania chce mesto následne investovať do rozširovania možností parkovania, zlepšenia kvality ciest a verejnej dopravy.

Primátor: najprv veľké mestské časti

Celá parkovacia politika podľa bratislavského primátora súvisí tiež s tým, že chcú poplatkami regulovať parkovanie v širšom centre mesta, nielen v Starom Meste, ktoré je ako jediné v súčasnosti spoplatnené. Ako dodal, okolité mestské časti – Petržalka, Nové Mesto, Ružinov, už avizovali, že sa chcú do parkovacej politiky zapojiť ako prvé. Bratislavský primátor si však myslí, že postupne sa do regulovaného parkovania zapoja aj ostatné mestské časti, ktoré v súčasnosti nepovažujú rezidentské parkovanie za až tak dôležité. „To znamená, že aj regulácia sa rozšíri ďalej, s tým, že asi najväčšie poplatky sa budú platiť v Starom Meste, pretože je to tá najvzácnejšia časť mesta aj z hľadiska parkovania a postupne budú nižšie v tých ďalších zónach,“ dodal Ftáčnik. Bratislavský primátor túto myšlienku regulovaného parkovania odpozeral z iných miest, kde práve takýmto spôsobom regulujú parkovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  1. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 428
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 708
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 9 639
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 757
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 121
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 179
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 687
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 433
  9. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 189
  10. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 107
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 068
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 383
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 628
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 001
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 218
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 906
  7. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 583
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 095
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu