SME

Parkovať po novom by sa malo od jari

Nová parkovacia politika zvýhodní obyvateľov s trvalým pobytom v hlavnom meste, pre cezpoľných chcú vybudovať záchytné parkoviská.

Parkovanie v Petržalke.Parkovanie v Petržalke. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Pravidlá novej parkovacej politiky v Bratislave by mali začať platiť v apríli alebo v máji budúceho roka. Cieľom nových pravidiel regulovaného parkovania je v prvom rade zvýhodniť rezidentov, teda obyvateľov, ktorí majú v hlavnom meste trvalý pobyt. Informoval o tom bratislavský primátor Milan Ftáčnik. Podľa neho má parkovacia politika viesť obyvateľov k využívaniu alternatívnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto čaká na modrú

Zavedenie nových pravidiel parkovania však ešte vyžaduje vyznačiť zvislé i vodorovné značenia. „Zatiaľ v zákone nemáme tzv. modrú čiaru, ktorú stretnete vo Viedni či v Prahe, my by sme ju tam chceli dostať, a preto sa obraciame na Ministerstvo dopravy SR so žiadosťou o úpravu v príslušných predpisov tak, aby bolo zrozumiteľné, kde je parkovanie vyhradené pre rezidentov,“ vysvetľuje Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

Viac o parkovacej politike si prečítajte tu.

Podľa pravidiel parkovacej politiky, ktoré bratislavskí poslanci schválili ešte v septembri 2012 sa vodiči rozdelia na domácich a cezpoľných. Rezidenti si tak budú môcť za 20 eur kúpiť ročnú rezidentskú kartu, vďaka ktorej budú môcť vo večerných a skorých ranných hodinách parkovať v mieste svojho bydliska bez poplatkov. „S tým, že oni tam budú môcť stáť aj cez deň, to znamená, ak nezvolia auto ako prostriedok dopravy do práce, auto môžu nechať v obvode, v ktorom bývajú, pretože na to majú oprávnenie cez rezidentskú nálepku,“ vysvetľuje Ftáčnik. Karta im tiež umožní zľavu v spoplatnených zónach mimo svojho obvodu.

Pravidlo jedna karta na jednu domácnosť však je ešte predmetom rozhodnutia, ktoré chcú poslanci spraviť v rámci Všeobecne záväzného nariadenia. Za ďalšie rezidentské karty s rovnakými výhodami by si teda obyvatelia museli priplatiť viac.

SkryťVypnúť reklamu

Záchytné parkoviská v Ružinove a na Zlatých pieskoch

Cezpoľným vodičom mesto ponúkne alternatívu na záchytných parkoviskách. Podľa Ftáčnika plánujú v roku 2013 začať s prípravou a vybudovaním dvoch záchytných parkovísk v hlavnom meste – jedno v Ružinove a druhé na Zlatých pieskoch. Ako dodáva, obslúžiť budú musieť aj ďalšie časti mesta. „Tá idea je taká, že oplatí sa im tam nechať auto, lebo ďalej sa dostanú verejnú dopravou,“ hovorí Ftáčnik.

Súčasťou regulovaného parkovania budú aj zóny vyhradené pre krátkodobé parkovanie. Mesto teda v najcitlivejších zónach, kde chcú zvýšiť obrátkovosť parkovania, zavedie dvojhodinové parkovanie tak, aby ľudia vybavili, čo potrebujú a preparkovali svoje autá inde. Zabrániť by sa tak malo tomu, aby v zónach, kde sa najviac parkuje, neparkovali vodiči, keď sú v práci.

SkryťVypnúť reklamu

Výnosy z parkovania si bude mesto deliť s mestskými časťami. Poplatky z parkovania na cestách I. a II. triedy pôjdu mestu, ktoré ich spravuje a z ciest III. a IV. triedy si nechá mestská časť. Poplatky bude vyberať jeden poverený operátor, s tým, že obe strany sa budú podieľať na nákladoch. Výnosy z parkovania chce mesto následne investovať do rozširovania možností parkovania, zlepšenia kvality ciest a verejnej dopravy.

Primátor: najprv veľké mestské časti

Celá parkovacia politika podľa bratislavského primátora súvisí tiež s tým, že chcú poplatkami regulovať parkovanie v širšom centre mesta, nielen v Starom Meste, ktoré je ako jediné v súčasnosti spoplatnené. Ako dodal, okolité mestské časti – Petržalka, Nové Mesto, Ružinov, už avizovali, že sa chcú do parkovacej politiky zapojiť ako prvé. Bratislavský primátor si však myslí, že postupne sa do regulovaného parkovania zapoja aj ostatné mestské časti, ktoré v súčasnosti nepovažujú rezidentské parkovanie za až tak dôležité. „To znamená, že aj regulácia sa rozšíri ďalej, s tým, že asi najväčšie poplatky sa budú platiť v Starom Meste, pretože je to tá najvzácnejšia časť mesta aj z hľadiska parkovania a postupne budú nižšie v tých ďalších zónach,“ dodal Ftáčnik. Bratislavský primátor túto myšlienku regulovaného parkovania odpozeral z iných miest, kde práve takýmto spôsobom regulujú parkovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  4. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  6. Na Marka oharka do jarka
  7. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 082
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 817
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 046
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 372
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 908
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 194
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 835
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 456
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 766
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 331
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 887
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 681
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 16 707
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 515
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 596
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu