BRATISLAVA. Pravidlá novej parkovacej politiky v Bratislave by mali začať platiť v apríli alebo v máji budúceho roka. Cieľom nových pravidiel regulovaného parkovania je v prvom rade zvýhodniť rezidentov, teda obyvateľov, ktorí majú v hlavnom meste trvalý pobyt. Informoval o tom bratislavský primátor Milan Ftáčnik. Podľa neho má parkovacia politika viesť obyvateľov k využívaniu alternatívnej dopravy.
Mesto čaká na modrú
Zavedenie nových pravidiel parkovania však ešte vyžaduje vyznačiť zvislé i vodorovné značenia. „Zatiaľ v zákone nemáme tzv. modrú čiaru, ktorú stretnete vo Viedni či v Prahe, my by sme ju tam chceli dostať, a preto sa obraciame na Ministerstvo dopravy SR so žiadosťou o úpravu v príslušných predpisov tak, aby bolo zrozumiteľné, kde je parkovanie vyhradené pre rezidentov,“ vysvetľuje Ftáčnik.
Viac o parkovacej politike si prečítajte tu.
Podľa pravidiel parkovacej politiky, ktoré bratislavskí poslanci schválili ešte v septembri 2012 sa vodiči rozdelia na domácich a cezpoľných. Rezidenti si tak budú môcť za 20 eur kúpiť ročnú rezidentskú kartu, vďaka ktorej budú môcť vo večerných a skorých ranných hodinách parkovať v mieste svojho bydliska bez poplatkov. „S tým, že oni tam budú môcť stáť aj cez deň, to znamená, ak nezvolia auto ako prostriedok dopravy do práce, auto môžu nechať v obvode, v ktorom bývajú, pretože na to majú oprávnenie cez rezidentskú nálepku,“ vysvetľuje Ftáčnik. Karta im tiež umožní zľavu v spoplatnených zónach mimo svojho obvodu.
Pravidlo jedna karta na jednu domácnosť však je ešte predmetom rozhodnutia, ktoré chcú poslanci spraviť v rámci Všeobecne záväzného nariadenia. Za ďalšie rezidentské karty s rovnakými výhodami by si teda obyvatelia museli priplatiť viac.
Záchytné parkoviská v Ružinove a na Zlatých pieskoch
Cezpoľným vodičom mesto ponúkne alternatívu na záchytných parkoviskách. Podľa Ftáčnika plánujú v roku 2013 začať s prípravou a vybudovaním dvoch záchytných parkovísk v hlavnom meste – jedno v Ružinove a druhé na Zlatých pieskoch. Ako dodáva, obslúžiť budú musieť aj ďalšie časti mesta. „Tá idea je taká, že oplatí sa im tam nechať auto, lebo ďalej sa dostanú verejnú dopravou,“ hovorí Ftáčnik.
Súčasťou regulovaného parkovania budú aj zóny vyhradené pre krátkodobé parkovanie. Mesto teda v najcitlivejších zónach, kde chcú zvýšiť obrátkovosť parkovania, zavedie dvojhodinové parkovanie tak, aby ľudia vybavili, čo potrebujú a preparkovali svoje autá inde. Zabrániť by sa tak malo tomu, aby v zónach, kde sa najviac parkuje, neparkovali vodiči, keď sú v práci.
Výnosy z parkovania si bude mesto deliť s mestskými časťami. Poplatky z parkovania na cestách I. a II. triedy pôjdu mestu, ktoré ich spravuje a z ciest III. a IV. triedy si nechá mestská časť. Poplatky bude vyberať jeden poverený operátor, s tým, že obe strany sa budú podieľať na nákladoch. Výnosy z parkovania chce mesto následne investovať do rozširovania možností parkovania, zlepšenia kvality ciest a verejnej dopravy.
Primátor: najprv veľké mestské časti
Celá parkovacia politika podľa bratislavského primátora súvisí tiež s tým, že chcú poplatkami regulovať parkovanie v širšom centre mesta, nielen v Starom Meste, ktoré je ako jediné v súčasnosti spoplatnené. Ako dodal, okolité mestské časti – Petržalka, Nové Mesto, Ružinov, už avizovali, že sa chcú do parkovacej politiky zapojiť ako prvé. Bratislavský primátor si však myslí, že postupne sa do regulovaného parkovania zapoja aj ostatné mestské časti, ktoré v súčasnosti nepovažujú rezidentské parkovanie za až tak dôležité. „To znamená, že aj regulácia sa rozšíri ďalej, s tým, že asi najväčšie poplatky sa budú platiť v Starom Meste, pretože je to tá najvzácnejšia časť mesta aj z hľadiska parkovania a postupne budú nižšie v tých ďalších zónach,“ dodal Ftáčnik. Bratislavský primátor túto myšlienku regulovaného parkovania odpozeral z iných miest, kde práve takýmto spôsobom regulujú parkovanie.