SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky
OPRAVENÉ

Električky by nemuseli čakať na hlavnú stanicu

Bratislava zrejme nebude od developera žiadať podzemnú električku. Koľajnice by mohlo opraviť samo.

Prístavbu hlavnej stanice mali búrať na budúci rok.Prístavbu hlavnej stanice mali búrať na budúci rok. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Starú Ďurkovského dohodu o Hlavnej stanici možno zmenia. Pre mesto by to znamenalo viac peňazí na ruku a možnosť opravy trate električiek.

Plány
Predstaničné námestie
  • obchodné centrum: asi 150 obchodov, tenisové kurty na streche;
  • administratívne centrum;
  • nová staničná hala;
  • tunel pre električky;
  • mimoúrovňové križovatky;
  • všetko to má developer stihnúť do roku 2016.
vizual.jpg

BRATISLAVA. V novembri uplynul už rok, čo je bratislavská Hlavná stanica bez električkového spojenia. Projekt prestavby Predstaničného námestia a stanice je zasa už vyše desať rokov iba na papieri.

Nová staničná hala s nákupným centrom mala byť už hotová, developer Transprojekt stavať ani nezačal.

Dodnes nemá ešte ani pozemky na výstavbu.

Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve uzavrel ešte tesne pred svojím odchodom bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), mesto sa však odovzdaniu pozemkov bráni. Hovorca primátora Ľubomír Andrassy to vysvetľuje nedoriešenými zmluvnými vzťahmi a dlžobami z minulosti.

„Nevieme nájsť spoločnú reč s investorom,“ hovorí bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). „Investor navrhuje, aby sme zmluvu o budúcej zmluve, ktorú podpísal ešte bývalý primátor, nahradili kúpnou zmluvou.“

Projekt stanice je nateraz zablokovaný, nikto neopravuje ani električkovú trať.

Zmluva o budúcej zmluve podpísaná ešte Ďurkovským zaviazala firmu Transprojekt za pozemky vyplatiť len 356­tisíc eur, ktoré už poslala ako prvú splátku. Zvyšok, čiže 23,4 milióna eur, mala firma investovať do priestoru, napríklad aj do električky, ktorá by mala na stanicu jazdiť tunelom.

Priamy predaj

Šéf najsilnejšieho mestského poslaneckého klubu SDKÚ a Most­-Híd Sven Šovčík navrhuje predaj pozemkov za nových podmienok. „Žiadame primátora, aby rokoval o možnosti odpredaja pozemkov s cieľom získať peniaze do rozpočtu na rok 2013,“ navrhol Šovčík.

Znamenalo by to, že mesto by dostalo za pozemky viac peňazí a developera by zbavilo povinnosti urobiť podzemnú električku. „Obnovili by sme električku na povrchu za menšie peniaze,“ hovorí primátor.

Bratislavskí poslanci to už odhlasovali. Za bola výrazná väčšina z tridsiatich poslancov, dvaja sa zdržali, proti bol len Ján Budaj (Zmena zdola). Obáva sa, či firma projekt vôbec dostavia. Chcel garancie.

Výsledky rokovania o predaji pozemkov má Ftáčnik poslancom predložiť na zastupiteľstvo na budúci týždeň. Developerovi chce dať do zmluvy, aby bola obnovená stanica hotová do roku 2016.

Návrat električky

Šovčík vysvetľuje návrh aj odstavenými električkami. Na stanicu nejazdia od 2. novembra minulého roka pre havarijný stav trate. Šéf pravicového klubu chce, aby trať riešilo mesto samostatne a nečakalo na prestavbu stanice. „Situácia je neúnosná aj pre návštevníkov,“ argumentoval Šovčík. Peniaze sa podľa neho dajú získať z eurofondov v rámci dopravných projektov mesta.

Vedenie mesta zvažuje že by žiadalo eurofondy na rekonštrukciu trate z centra až po ministerstvo financií. „Tam by sa mala električka v budúcnosti ponoriť pod zem,“ vysvetľuje primátor a dodáva, že krátky úsek od ministerstva na stanicu by preto opravovali len provizórne.

Električky od februára tohto roku nepremávajú aj v tuneli pod Hradom. V tuneli opravujú praskliny, dokončený bude najskôr v apríli budúceho roku.

Odstávka hrozí aj električkovej trati do Dúbravky, zatiaľ tam pre havarijný stav znížili rýchlosť električiek. Túto trať chce mesto obnoviť z európskych peňazí, ktoré nevyužije na zastavený projekt podzemnej železničnej trate Predmestie – Filiálka.

Hlavnú stanicu brzdia aj dlhy

Firma Transprojekt je personálne prepojená na firmu Intermont, ktorá mala pozemky na stanici v prenájme už v minulosti. Mestu dlhuje státisíce eur.

BRATISLAVA. Obchodné centrum s asi 150 obchodmi, administratívne centrum, mimourovňové križovatky či tunel pre električky, to všetko už malo byť na bratislavskej Hlavnej stanici.

Developerom megaprojektu na Predstaničnom námestí za 180 až 200 miliónov eur je firma Transprojekt. Jej konateľom je Igor Ballo, ktorý je aj predsedom predstavenstva firmy Intermont.

Práve Intermont je podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho brzdou pri rokovaní o pozemkoch pri stanici. „Intermont je v reštrukturalizačnom konaní. Má prenajatú výraznú časť pozemkov v okolí hlavnej stanice,“ vraví Andrassy. Intermont podľa neho mestu dlhuje vyše 830-tisíc eur.

„Bol som presvedčený, že vzťahy medzi mestom a firmou Intermont sú prerušené,“ hovorí Ballo. „Nedostali sme varovanie, že Intermont dlhuje nejaké peniaze. Vznikla nejaká paralelná zmluva, kde by za jeden priestor dvakrát brali peniaze.“

Transprojekt už podľa Balla investoval do projektu Predstaničné námestie 16 miliónov eur.

Firma Intermont Ballo je zároveň aj konateľom vo firme I.P.R Slovakia, ktorá mala stavať podzemné garáže pod Kamenným námestím. Pozemky jej prenajalo ešte bývalé vedenie mesta, primátor Milan Ftáčnik však zmluvu vypovedal. Dôvodom boli opäť dlhy. „Neplatili nám, preto sme vypovedali zmluvu,“ povedal primátor.

Lucia Tkáčiková

Pozn: Opravili sme nepravdivé tvrdenie, že pozemky na Kamennom námestí prenajalo mesto firme I.P.R. Slovakia. V skutočnosti ich prenajalo a zmluvu neskôr vypovedalo firme Intermont.

cesta_res.jpg

Dnešná cesta na stanicu.

FOTO SME

model_res.jpg

Model obnovenej budovy hlavnej stanice.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 940
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 360
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 738
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 607
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 171
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 698
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 490
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 925
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 271
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu 6 050
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu