SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Električky by nemuseli čakať na hlavnú stanicu

Bratislava zrejme nebude od developera žiadať podzemnú električku. Koľajnice by mohlo opraviť samo.

Prístavbu hlavnej stanice mali búrať na budúci rok.Prístavbu hlavnej stanice mali búrať na budúci rok. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Starú Ďurkovského dohodu o Hlavnej stanici možno zmenia. Pre mesto by to znamenalo viac peňazí na ruku a možnosť opravy trate električiek.

Plány
Predstaničné námestie
  • obchodné centrum: asi 150 obchodov, tenisové kurty na streche;
  • administratívne centrum;
  • nová staničná hala;
  • tunel pre električky;
  • mimoúrovňové križovatky;
  • všetko to má developer stihnúť do roku 2016.
vizual.jpg

BRATISLAVA. V novembri uplynul už rok, čo je bratislavská Hlavná stanica bez električkového spojenia. Projekt prestavby Predstaničného námestia a stanice je zasa už vyše desať rokov iba na papieri.

Nová staničná hala s nákupným centrom mala byť už hotová, developer Transprojekt stavať ani nezačal.

Dodnes nemá ešte ani pozemky na výstavbu.

Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve uzavrel ešte tesne pred svojím odchodom bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), mesto sa však odovzdaniu pozemkov bráni. Hovorca primátora Ľubomír Andrassy to vysvetľuje nedoriešenými zmluvnými vzťahmi a dlžobami z minulosti.

„Nevieme nájsť spoločnú reč s investorom,“ hovorí bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). „Investor navrhuje, aby sme zmluvu o budúcej zmluve, ktorú podpísal ešte bývalý primátor, nahradili kúpnou zmluvou.“

Projekt stanice je nateraz zablokovaný, nikto neopravuje ani električkovú trať.

Zmluva o budúcej zmluve podpísaná ešte Ďurkovským zaviazala firmu Transprojekt za pozemky vyplatiť len 356­tisíc eur, ktoré už poslala ako prvú splátku. Zvyšok, čiže 23,4 milióna eur, mala firma investovať do priestoru, napríklad aj do električky, ktorá by mala na stanicu jazdiť tunelom.

Priamy predaj

Šéf najsilnejšieho mestského poslaneckého klubu SDKÚ a Most­-Híd Sven Šovčík navrhuje predaj pozemkov za nových podmienok. „Žiadame primátora, aby rokoval o možnosti odpredaja pozemkov s cieľom získať peniaze do rozpočtu na rok 2013,“ navrhol Šovčík.

Znamenalo by to, že mesto by dostalo za pozemky viac peňazí a developera by zbavilo povinnosti urobiť podzemnú električku. „Obnovili by sme električku na povrchu za menšie peniaze,“ hovorí primátor.

Bratislavskí poslanci to už odhlasovali. Za bola výrazná väčšina z tridsiatich poslancov, dvaja sa zdržali, proti bol len Ján Budaj (Zmena zdola). Obáva sa, či firma projekt vôbec dostavia. Chcel garancie.

Výsledky rokovania o predaji pozemkov má Ftáčnik poslancom predložiť na zastupiteľstvo na budúci týždeň. Developerovi chce dať do zmluvy, aby bola obnovená stanica hotová do roku 2016.

Návrat električky

Šovčík vysvetľuje návrh aj odstavenými električkami. Na stanicu nejazdia od 2. novembra minulého roka pre havarijný stav trate. Šéf pravicového klubu chce, aby trať riešilo mesto samostatne a nečakalo na prestavbu stanice. „Situácia je neúnosná aj pre návštevníkov,“ argumentoval Šovčík. Peniaze sa podľa neho dajú získať z eurofondov v rámci dopravných projektov mesta.

Vedenie mesta zvažuje že by žiadalo eurofondy na rekonštrukciu trate z centra až po ministerstvo financií. „Tam by sa mala električka v budúcnosti ponoriť pod zem,“ vysvetľuje primátor a dodáva, že krátky úsek od ministerstva na stanicu by preto opravovali len provizórne.

Električky od februára tohto roku nepremávajú aj v tuneli pod Hradom. V tuneli opravujú praskliny, dokončený bude najskôr v apríli budúceho roku.

Odstávka hrozí aj električkovej trati do Dúbravky, zatiaľ tam pre havarijný stav znížili rýchlosť električiek. Túto trať chce mesto obnoviť z európskych peňazí, ktoré nevyužije na zastavený projekt podzemnej železničnej trate Predmestie – Filiálka.

Hlavnú stanicu brzdia aj dlhy

Firma Transprojekt je personálne prepojená na firmu Intermont, ktorá mala pozemky na stanici v prenájme už v minulosti. Mestu dlhuje státisíce eur.

BRATISLAVA. Obchodné centrum s asi 150 obchodmi, administratívne centrum, mimourovňové križovatky či tunel pre električky, to všetko už malo byť na bratislavskej Hlavnej stanici.

Developerom megaprojektu na Predstaničnom námestí za 180 až 200 miliónov eur je firma Transprojekt. Jej konateľom je Igor Ballo, ktorý je aj predsedom predstavenstva firmy Intermont.

Práve Intermont je podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho brzdou pri rokovaní o pozemkoch pri stanici. „Intermont je v reštrukturalizačnom konaní. Má prenajatú výraznú časť pozemkov v okolí hlavnej stanice,“ vraví Andrassy. Intermont podľa neho mestu dlhuje vyše 830-tisíc eur.

„Bol som presvedčený, že vzťahy medzi mestom a firmou Intermont sú prerušené,“ hovorí Ballo. „Nedostali sme varovanie, že Intermont dlhuje nejaké peniaze. Vznikla nejaká paralelná zmluva, kde by za jeden priestor dvakrát brali peniaze.“

Transprojekt už podľa Balla investoval do projektu Predstaničné námestie 16 miliónov eur.

Firma Intermont Ballo je zároveň aj konateľom vo firme I.P.R Slovakia, ktorá mala stavať podzemné garáže pod Kamenným námestím. Pozemky jej prenajalo ešte bývalé vedenie mesta, primátor Milan Ftáčnik však zmluvu vypovedal. Dôvodom boli opäť dlhy. „Neplatili nám, preto sme vypovedali zmluvu,“ povedal primátor.

Lucia Tkáčiková

Pozn: Opravili sme nepravdivé tvrdenie, že pozemky na Kamennom námestí prenajalo mesto firme I.P.R. Slovakia. V skutočnosti ich prenajalo a zmluvu neskôr vypovedalo firme Intermont.

cesta_res.jpg

Dnešná cesta na stanicu.

FOTO SME

model_res.jpg

Model obnovenej budovy hlavnej stanice.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  3. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  4. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  10. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 202
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 008
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 488
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 311
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 088
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 358
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 167
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 164
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 834
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 291
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 409
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 950
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 919
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 441
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 423
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 859
  8. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 513
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu