SME

Mesto: Električka sa nebude prispôsobovať garážam na Šafku

Garáže prilákajú ďalšie autá do centra mesta. Zámer ich výstavby ide proti schválenej dopravnej politike.

Šafárikovo námestie dnes.Šafárikovo námestie dnes. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Garáže prilákajú ďalšie autá do centra mesta. Zámer ich výstavby ide proti dopravnej politike, ktorú už odobrili bratislavskí poslanci.

BRATISLAVA. Záchytné parkoviská na okrajoch mesta s napojením na MHD. Projekty P + R čiže Park and Ride – parkovanie a pohodlné napojenie na hromadnú dopravu do centra Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj také zásady patria do novej parkovacej politiky, ktorá má v Bratislave platiť budúci rok a odobrili ich už aj bratislavskí poslanci. Autá nemajú byť vťahované do centra mesta, ale ostať na okraji.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie budovanie garáži v centre mesta v pravidlách a plánoch nie je, dokonca ide proti nim.

Ftáčnik: Šafárikovo námestie je iný prípad

Na parkovaciu politiku sa odvolávali kritici plánovaných garáží pod Kollárovým námestím. „Je to v rozpore s parkovacou politikou,“ apelovali na primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru), ktorý k výstavbe garáži pod parkom na Kollárovom námestí vydal kladné stanovisko.

Ftáčnik sa na verejnej diskusii odvolával nielen na územný plán, ale aj na to, že pozemky na Kollárovom námestí prenajalo ešte bývalé vedenie na čele s primátorom Andrejom Ďurkovským (vtedy KDH) a firma Parking house vtedy na projekt vyhrala súťaže.

Iným prípadom sú preto podľa Ftáčnika garáže na Šafárikovom námestí, kde pozemok nie je prenajatý a ani projekt nie je rozbehnutý z minulosti. Projekt plánuje mestská časť Staré Mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava bude k projektu na Šafárikovom námestí vydávať záväzné stanovisko.

Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že ho ešte nevydali a celý projekt je len na začiatku. Upozornil, že námestie ovplyvní aj nosný dopravný systém a električka do Petržalky, ktorá pôjde cez nový Starý most a garážam sa prispôsobovať nebude. Budovať sa tu majú aj nové nástupištia pre električku.

"Nie je možné riešiť dnes projekt garáží," hovorí a dodáva, že územie sa musí riešiť komplexne.

Tomáš Halán, hovorca Starého Mesta, povedal, že mestská časť s vedením Bratislavy o projekte už rokovala. „Primátor sa vyslovil, že záväzné stanovisko k projektu bude kladné a mesto písomne súhlasilo aj s dopravno-kapacitným posúdením.“

Prečítaj si o proteste prokurátora a o garážach na Kollárovom námestí - tu

SkryťVypnúť reklamu

Nejasný územný plán

Stanovisko mesta posudzuje, či je projekt v súlade s územným plánom. Kollárovo aj Šafárikovo námestie majú kód 1110, čo znamená, že plocha je v územnom pláne určená ako park a sadovnícke a lesoparkové úpravy.

Primátor a urbanistická komisia magistrátu tvrdí, že garáže pod parkom na Kollárovom námestí sa hĺbiť môže a je to v súlade s územným plánom.

Proti sú však nielen aktivisti, ale aj Bohuš Kováč, urbanista a profesor Fakulty architektúry STU či dokonca krajský prokurátor Dušan Mikuláš, ktorý konštatoval nesúlad s územným plánom a stanovisko mesta ku garážam na Kollárovom námestí napadol.

Urbanista Bohuš Kováč upozorňuje, že park na Kollárovom námestí, nie je stavebným pozemkom, čo je pre výstavbu garáži nevyhnutné. Park podľa neho už nebude parkom, ale len garážou so zeleňou na streche. Proti výstavbe bojujú aj aktivisti, ktorí podnet na prokuratúru aj podali.

Ftáčnik však protestu nevyhovel a stanovisko nezrušil. Hovorca poukazuje na podobné prípady z minulosti. „Ide napríklad o podzemné garáže na Námestí Martina Benku, pri Národnej rade alebo na Uršulínskej ulici v historickom centre.“

Primátor priznáva, že územný plán je nejednoznačný, mesto ho chce preto v najbližších zmenách a doplnkoch spresniť.

Rovnaký scenár sa môže opakovať aj pri garážach pod Šafárikovým námestím. Andrassy však upozorňuje, že pri Kollárovom námestí sa už pri tvorbe územného plánu počítalo s garážami a spomínajú sa aj v textovej v časti. Pri Šafárikovom námestí to tak nie je.

Garáže na Šafku ľudia nechcú - čítaj tu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  2. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  3. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  4. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  5. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 11 616
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 5 912
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 769
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 474
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 059
  6. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 701
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 366
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 478
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 221
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 995
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 888
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 8 806
  5. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 500
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 325
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 325
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 237
  1. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  2. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  3. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  4. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  7. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  8. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
SkryťZatvoriť reklamu