BRATISLAVA. Tunel pod Dunajom a ani podzemnú železničnú stanicu Filiálka budovať síce nezačnú, no na zajtra je aj tak naplánovaný začiatok vyvlastňovania.
Železnice chcú vyvlastniť osemnásť garáží v okolí stanice Filiálka pri Trnavskom mýte, ktorú mali prebudovať na podzemnú stanicu.
„Pojednávanie na stavebnom úrade Nového Mesta sa so známymi vlastníkmi začne o 9.30,“ povedal Marek Tettinger, hovorca bratislavského Nového Mesta.
Dodáva, že potom má nasledovať pojednávanie s neznámymi vlastníkmi. O tom, že by sa vyvlastňovanie nemalo konať, novomestský úrad do piatku nikto neinformoval.
Dopravný projekt za 420 miliónov eur zastavil ešte 8. októbra minister dopravy Ján Počiatek (Smer).
Štúdia totiž podľa neho ukázala, že projekt nie je možné dokončiť na čas. Zámer v pôvodnej podobe štúdia neodporučila z ekonomických a ani technických dôvodov.
Usmernenie pripravujú
„S vyvlastňovaním garáží sa začalo ešte v zmysle platného projektu TEN-17,“ vysvetľuje Martina Pavlíková, hovorkyňa Železníc.
Dodáva však, že medzitým dostali železnice od ministerstva dopravy list, v ktorom im oznamujú vyradenie projektu Filiálka zo zoznamu projektov Operačného programu Doprava na roky 2007 – 2013.
Projekt Filiálka - čo plánovali
- prepojenie stanica Bratislava–Predmestie po Filiálku;
- podzemný, asi 2,5 kilometrový tunel, podzemnú stanicu s dvomi nástupišťami;
- malo ísť o prvú etapu veľkého projektu budovania železničného koridoru TEN-T z Paríža do Bratislavy.
„Na základe toho pripravujú železnice usmernenie o zastavení projekčných, inžinierskych prác a majetkovo-právnych vysporiadaní.“
Pod to spadá podľa Pavlíkovej aj vyvlastňovanie garáži. O zrušení pojednávania železnice dotknutú mestskú časť do piatku neinformovali.
Počiatek stopol projekt Filiálky v čase, keď už železnice vyhodnocovali tender na dodávateľa, čiže firmu, ktorá mala budovať trate a postaviť podzemnú stanicu. Rozpracované boli aj zmluvy s generálnym projektantom.
„Zmluvy s projektantom analyzujeme,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. S otázkou, či ľudí vyvlastnia, odkázal na železnice.
Tie však jednoznačnú odpoveď nedali. „Pripravujeme usmernenie o zastavení,“ bolo ich stanovisko.
Prečítaj si viac o zastavení projektu - tu
Filiálka inak a neskôr
Na Filiálku aj tunel pod Dunajom mali ísť peniaze z eurofondov. Peniaze chce teraz ministerstvo použiť na nákup prímestských a regionálnych vlakov v Bratislavskom a Košickom kraji a na zlepšenie MHD v Bratislave a Košiciach. Všetko však musí stihnúť do roku 2015.
Počiatek pripúšťa, že sa k projektu Filiálka neskôr vrátia. Nemá však už ísť o prepojenie medzinárodných koridorov, ale o projekt „stanice pre prímestskú dopravu – teda ako stanice s kratšími nástupišťami v menšej hĺbke pod povrchom a najmä bližšie k nadväzujúcim zastávkam MHD na Trnavskom mýte“, vysvetlil Kóňa.
Nové technické riešenie bude podľa Kóňu opäť treba skúmať.