BRATISLAVA. Cyklotrasa z bratislavského Devína do Karlovej Vsi mimo ostrova Sihoť - k takémuto riešeniu vedenia cyklochodníka sa prikláňa Ministerstvo životného prostredia SR.
"Zásadné je zohľadniť ochranu strategických vodných zdrojov, environmentálne riziká a ochranu prírody. Prvoradé je pre ministerstvo životného prostredia zdravie a bezpečnosť občanov," vysvetľuje postoj envirorezortu hovorca Maroš Stano.
Bývalý minister: Bodová ochrana vodného zdroja
Predchodca súčasného ministra životného prostredia József Nagy pritom v septembri minulého roka nevylúčil, že by ostrov Sihoť mohol byť pre cyklistov prístupný. Podľa jeho vtedajších vyjadrení by to bolo možné, ak by Bratislavská vodárenská spoločnosť a.s. požiadala o zmenu spôsobu využitia alebo ochrany vodného zdroja.
Bývalý minister uviedol, že vodné zdroje je možné chrániť aj bodovo, nie celoplošne s oplotením celých ciest. Bratislavská vodárenská spoločnosť rovnako ako súčasné vedenie ministerstva životného prostredia preferuje cyklotrasu mimo ostrova Sihoť.
Na prvom mieste je podľa nej bezpečnosť dodávky vody a jej kvalita a až na druhom mieste stojí otvorenie lokality pre cyklistov. Dopady vstupu cyklistov na ostrov na kvalitu vodných zdrojov v súčasnosti analyzuje Výskumný ústav vodného hospodárstva.
Tri milióny
Pri vedení chýbajúcej cyklotrasy z Devína do Karlovej Vsi sa hovorí o dvoch úsekoch. Prvým je Devín - Kameňolom, druhým Kameňolom - Most na Sihoť. Ako uviedol hovorca bratislavského primátora Ľubomír Andrassy, trasovanie prvého úseku je prakticky jasné, mesto už podalo dokumentáciu na územné rozhodnutie, na ktorú čaká približne tri roky a brzdia ju majetkové problémy.
Odhadovaná cena za tento úsek je približne tri milióny eur.
V rámci druhého úseku existujú dve hlavné alternatívy - trasovanie cez ostrov Sihoť alebo trasovanie popri Devínskej ceste, poza záhradky. O možnom vedení cyklotrasy by mali mestskí poslanci diskutovať na septembrovom zastupiteľstve, kde im predložia analýzu Výskumného ústavu vodného hospodárstva.
Andrassy dodal, že podľa predbežnej analýzy Bratislavskej vodárenskej spoločnosti by opatrenia vodných zdrojov na ostrove stáli približne 1,3 milióna eur. Alternatívna trasa mimo ostrova by v najjednoduchšej verzii vyšla na 1,1 milióna. To však len v tom prípade, že nebude popri ceste potrebné budovať konzoly a oporné múry.
"Pokiaľ bude potrebné konštruovať konzoly a oporné múry, cena môže byť aj dvojnásobne vyššia," uviedol Andrassy. Realitu tejto ceny podľa neho ukáže až podrobná štúdia.
"Výhodou trasovania cez Sihoť je, že na ostrove sú už vybudované prakticky všetky potrebné komunikácie, kadiaľ by teoreticky už aj dnes mohli prejsť cyklisti," uviedol hovorca primátora s tým, že by išlo o regulovaný vjazd. Otázkou však teraz je, či povolenie vstupu cyklistov neohrozí kvalitu vodných zdrojov. "Určite nechceme ohroziť veľkú časť Bratislavy, ktorá je zásobovaná pitnou vodou z ostrova," dodal Andrassy.
Prečítaj si aj článok SME - Cyklistov na ostrove Sihoť nechce ani minister