SME

Cyklistov na ostrove Sihoť nechce ani minister

Aj keď zahraniční cyklisti prejdú novým cyklomostom, ostanú odrezaní.

Ostrov Sihoť je riečny ostrov na Dunaji.Ostrov Sihoť je riečny ostrov na Dunaji. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Most otvoria v auguste, chýbajúci cyklochodník však ešte nemá ani trasu.

Cyklotrasa

Varianty

  • Trasa cez Sihoť – ostrov je však strategickým vodným zdrojom, vedenie trasy odmieta BVSka, štátne lesy, agrorezort aj ochranári;

    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou
    SkryťVypnúť reklamu
    Článok pokračuje pod video reklamou

  • Popri severnom brehu Karloveského ramena – potrebné vysporiadanie pozemkov;

  • Súbežná trasa s Devínskou cestou – bez terénnych úprav pre bežných rekreačných cyklistov nezjazdná.

BRATISLAVA. Cyklistov na riečny ostrov Sihoť, kde je dnes vodný zdroj, ktorý zásobuje celý západ Bratislavy, Marianku a časť Malaciek, nepustite!

SkryťVypnúť reklamu

Odporúča Bratislave ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, spolu so štátnym lesmi a Občianskym združením Nie ropovodu cez Žitný ostrov. Dôvodom je podľa nich ochrana vodných zdrojov.

„Zhodli sme sa na tom, že cyklisti by pre územie neznamenali nič dobré,“ hovorí Tomáš Mikulec, prvý podpredseda Občianskeho združenia.

Kadiaľ budú jazdiť cyklisti medzi Karlovou Vsou a Devínom ostáva nejasné. O cyklotrase majú v septembri rozhodovať bratislavskí poslanci. „Uvidíme, či vyhrá odborný názor a či nakoniec nepadne politické rozhodnutie,“ dodáva Mikulec.

Most bude, cyklotrasa nie

Už v auguste majú otvoriť cyklomost z Devínskej Novej Vsi do rakúskeho Schlosshofu, spojenie pre cyklistov medzi Devínom a Karlovou Vsou však bude aj potom chýbať.

Kto ide dnes z Karlovej Vsi na Devín, buď skončí spolu s cyklotrasou pri ostrove Sihoť, alebo riskuje cestu po frekventovanej Devínskej ceste. Niektorí sa pustia aj cez les.

SkryťVypnúť reklamu

„Po otvorení cyklomosta sa môže stať, že prídu cyklisti zo zahraničia do Devínskej Novej Vsi a nebudú vedieť, ako ďalej,“ hovorí Sven Šovčík, predseda bratislavského najsilnejšieho poslaneckého klubu SDKÚ a Most-Híd, ktorý je aj členom dozornej rady Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Navrhuje, aby chýbajúcu cyklotrasu zaplatilo mesto z dividend Bratislavskej vodárenskej spoločnosti.

Vodárenská má na trase medzi Karlovou Vsou a Devínom vodný zdroj na riečnom ostrove Sihoť. Pre ochranu vodných zdrojov a aj potrebu kopania ďalších studní však trasu cez ostrov odmietajú, navrhujú takzvaný mimosihoťský variant.

Bratislava neplní plán

Z prebytku hospodárenia vodárenskej za minulý a predchádzajúce roky by mala Bratislava dostať asi 1,2 milióna eur, schválili to už na valnom zhromaždení akcionári vodární. „Dividendy budú vyplatené v čo najkratšom čase,“ tvrdí hovorca vodárenskej Zenón Mikle.

SkryťVypnúť reklamu

Ich použitie na cyklotrasu je však ešte neisté. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru), vraví, že je otázne, či mesto nebude peniaze potrebovať na krytie iných výdavkov. „Máme veľmi nízky predaj majetku, chýbajú nám peniaze, čo sme si naplánovali. Zo 14 miliónov eur sme ho zatiaľ predali za 2,9 milióna, čiže nám chýbajú peniaze na to, čo sme si naplánovali,“ vysvetľuje Ftáčnik.

Šovčík za najsilnejší poslanecký klub vraví, že ak mesto dostane mimoriadne peniaze, mali by sa použiť na projekty. „Nemali by sa rozplynúť v rozpočte na splatenie starých dlžôb.“

Ftáčnik dodal, že o použití peňazí rozhodnú bratislavskí poslanci v septembri.

Rokovania až po otvorení

V tomto termíne, teda až po otvorení cyklomosta, má bratislavské zastupiteľstvo rozhodovať aj o cyklotrase medzi Devínom a Karlovou Vsou. Možnosti sú tri.

Prvou je trasa cez Sihoť, tento variant však brzdí ochrana vodných zdrojov, druhou je cyklotrasa mimo Devínskej cesty, medzi záhradami, túto cestu však zas komplikujú súkromní vlastníci pozemkov, treťou možnosťou je súbežná trasa s Devínskou cestou. Tá zas je podľa Michala Feika, poradcu primátora, ktorý spracoval materiál o cyklotrase, pre bežných rekreačných cyklistov je bez terénnych úprav nejazdná. Dôvodom je náročný terén s množstvom vyvýšených miest.

Šovčík vraví, že sa prikláňajú k takzvanému mimosihoťskému variantu. Rovnaký názor majú aj ochranári. Mikulec tvrdí, že im podarilo získať mapu, kde je zakreslená trasa, ktorá môže viesť cez prevažne štátne pozemky. S vedením mesta však o nej ešte nerokovali. Mikulec vaví, že stále čakajú na termín rokovania.

Ostrov Sihoť funguje ako vodný zdroj od roku 1886, je to najstarší vodný zdroj. Bratislavský ostrov Sihoť bol v máji slávnostne vyhlásený za chránený areál.

Prečítaj si názor hydrogeológa - tu

Pozri sa, ako to vyzerá na ostrove Sihoť - fotogaléria

Pozrite si fotogalériu >>

Prečítaj si viac o Sihoti

Cyklotrasa popri Devínskej dnes končí pri vstupe na ostrov Sihoť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Osadili štadióny špeciálnymi turniketmi
  2. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 7 696
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 695
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 817
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 2 496
  5. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 924
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 687
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 521
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 980
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 15 567
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 800
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 683
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 178
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 997
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 385
  8. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 7 688
  1. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  2. Marian Nanias: Na členstvo v EÚ Slovensko dopláca, alebo získava?
  3. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  6. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  7. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  8. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
SkryťZatvoriť reklamu