SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Na železničný projekt v Bratislave peniaze EÚ asi nepôjdu

Projekt koľajového prepojenia v Bratislave na trati Predmestie - Filiálka podľa ministerstva dopravy nemôže byť v súčasnom stave financovaný z eurofondov.

Projekt obnovy stanice Filiálka na Trnavskom mýte padá.Projekt obnovy stanice Filiálka na Trnavskom mýte padá. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Môže byť financovaný iba zo štátneho rozpočtu, čo je pre zlý stav verejných financií prakticky vylúčené.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy tvrdí, že nepochováva projekt koľajového prepojenia v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Avšak v stave, v akom sa momentálne nachádza, nie je financovateľný z eurofondov.

Podľa rezortu môže byť projekt financovaný jedine zo štátneho rozpočtu, čo je vzhľadom na zlý stav verejných financií prakticky nemožné. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) preto v snahe vyčerpať financie na projekty v Bratislave inicioval okamžité začatie prípravy náhradných projektov.

Viac o probléme si prečítajte v článku SME Po tuneli padá i stanica.

Za sklz a riziko nedostavania stanice Filiálka, ktorá je súčasťou projektu, podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy priamo zodpovedá bývalý minister Ján Figeľ (KDH). Rezort dodal, že prípravy výstavby deväť mesiacov stáli, pretože predošlý minister inicioval presun peňazí z tejto stavby na diaľnice. K pôvodnému zámeru stavať stanicu sa vrátil až po negatívnom stanovisku Európskej komisie.

Líder kresťanských demokratov s kritikou nesúhlasí. "Minister Počiatek klame, aby zakryl svoju neschopnosť zrealizovať projekt, ktorý je v záverečnej fáze obstarávania. Už sú predložené ponuky, stačí iba vyhodnotiť daný tender a začať výstavbu. Ján Počiatek mal od nástupu dostatok času na rozbeh realizácie, ktorý premrhal nečinnosťou a laxným prístupom," zareagoval Figeľ. Spomínaný projekt má podľa neho aj zabezpečené financovanie, bez toho by nemohol ísť ani do tendra.

Počiatek označil zmienku o zabezpečenom financovaní projektu pravdepodobne len za zlý žart. Na financovanie takéhoto veľkého projektu je totiž potrebný súhlas Európskej komisie a ten neexistuje.

"Nevieme, o čom tu pán Figeľ rozpráva, a zaráža nás, že tak nekompetentný človek mohol sedieť na stoličke ministerstva dopravy. Bratislava Filiálka je len jeden z množstva projektov, ktoré pán Figeľ stihol za rok a pol svojho pôsobenia zbabrať," uviedol Počiatek. Jediné, čo podľa ministra jeho predchodca rozbehol, je verejné obstarávanie, ale "pozabudol" na ďalšie dôležité úkony, ako vysporiadanie pozemkov, získanie stavebných povolení a iných dokumentov.

Chce províziu?

Keďže verejné obstarávanie na stavbu trate v hlavnom meste začalo počas predošlej vlády, predseda KDH si myslí, že ministrovi Počiatkovi možno vadia nízke ceny, kde nie je priestor pre províziu. "V čase krízy, keď je vzácne každé euro, ide o veľmi nezodpovedný krok, pretože Slovensku hrozí prepad eurofondov, za čo plnú zodpovednosť ponesie minister Počiatek," uzavrel.

Európska komisia vyčíta železničnému projektu technické riešenie aj posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie, ktoré počítalo iba s jednou alternatívou. "Predstavitelia Jaspers ako poradného orgánu Európskej komisie viackrát Jána Figeľa písomne upozorňovali, že tento projekt nie je vhodný na financovanie z európskych peňazí. Predseda KDH sa buď

ani neunúval tieto upozornenia čítať, alebo žil a žije v nejakej paralelnej realite, keď tvrdí, že financovanie tohto projektu je zabezpečené," dodal Počiatek.

Železnice Slovenskej republiky vyhlásili tender na prvú etapu koľajového prepojenia Bratislava, Predmestie - Filiálka vo februári tohto roka. Ponuky siedmich uchádzačov pre námietky otvorili až 23. júla, o vyše tri mesiace neskôr oproti pôvodnému termínu. Vyhodnocovanie by malo podľa železníc trvať tri až štyri mesiace, teda do októbra alebo novembra. Predpokladaná cena prác počas troch rokov bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Práce chce vykonať najlacnejšie slovensko-česká stavebná skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur. Oproti odhadovaným nákladom je to okolo 64 %.

Železnice plánujú prvú časť investície financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu v prípade realizácie by mala byť hotová v roku 2015. Odhadované náklady na plánovanú druhú etapu železničného projektu od budúcej stanice Filiálka po stanicu v Petržalke sú okolo 900 mil. eur. Táto časť by mala byť realizovaná v ďalšom období čerpania eurofondov 2014 až 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 26 038
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 787
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 191
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 948
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 686
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 132
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 912
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 091
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 755
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 969
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 990
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 628
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 587
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 468
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu