SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Na železničný projekt v Bratislave peniaze EÚ asi nepôjdu

Projekt koľajového prepojenia v Bratislave na trati Predmestie - Filiálka podľa ministerstva dopravy nemôže byť v súčasnom stave financovaný z eurofondov.

Projekt obnovy stanice Filiálka na Trnavskom mýte padá.Projekt obnovy stanice Filiálka na Trnavskom mýte padá. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Môže byť financovaný iba zo štátneho rozpočtu, čo je pre zlý stav verejných financií prakticky vylúčené.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy tvrdí, že nepochováva projekt koľajového prepojenia v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Avšak v stave, v akom sa momentálne nachádza, nie je financovateľný z eurofondov.

Podľa rezortu môže byť projekt financovaný jedine zo štátneho rozpočtu, čo je vzhľadom na zlý stav verejných financií prakticky nemožné. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) preto v snahe vyčerpať financie na projekty v Bratislave inicioval okamžité začatie prípravy náhradných projektov.

Viac o probléme si prečítajte v článku SME Po tuneli padá i stanica.

Za sklz a riziko nedostavania stanice Filiálka, ktorá je súčasťou projektu, podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy priamo zodpovedá bývalý minister Ján Figeľ (KDH). Rezort dodal, že prípravy výstavby deväť mesiacov stáli, pretože predošlý minister inicioval presun peňazí z tejto stavby na diaľnice. K pôvodnému zámeru stavať stanicu sa vrátil až po negatívnom stanovisku Európskej komisie.

Líder kresťanských demokratov s kritikou nesúhlasí. "Minister Počiatek klame, aby zakryl svoju neschopnosť zrealizovať projekt, ktorý je v záverečnej fáze obstarávania. Už sú predložené ponuky, stačí iba vyhodnotiť daný tender a začať výstavbu. Ján Počiatek mal od nástupu dostatok času na rozbeh realizácie, ktorý premrhal nečinnosťou a laxným prístupom," zareagoval Figeľ. Spomínaný projekt má podľa neho aj zabezpečené financovanie, bez toho by nemohol ísť ani do tendra.

Počiatek označil zmienku o zabezpečenom financovaní projektu pravdepodobne len za zlý žart. Na financovanie takéhoto veľkého projektu je totiž potrebný súhlas Európskej komisie a ten neexistuje.

"Nevieme, o čom tu pán Figeľ rozpráva, a zaráža nás, že tak nekompetentný človek mohol sedieť na stoličke ministerstva dopravy. Bratislava Filiálka je len jeden z množstva projektov, ktoré pán Figeľ stihol za rok a pol svojho pôsobenia zbabrať," uviedol Počiatek. Jediné, čo podľa ministra jeho predchodca rozbehol, je verejné obstarávanie, ale "pozabudol" na ďalšie dôležité úkony, ako vysporiadanie pozemkov, získanie stavebných povolení a iných dokumentov.

Chce províziu?

Keďže verejné obstarávanie na stavbu trate v hlavnom meste začalo počas predošlej vlády, predseda KDH si myslí, že ministrovi Počiatkovi možno vadia nízke ceny, kde nie je priestor pre províziu. "V čase krízy, keď je vzácne každé euro, ide o veľmi nezodpovedný krok, pretože Slovensku hrozí prepad eurofondov, za čo plnú zodpovednosť ponesie minister Počiatek," uzavrel.

Európska komisia vyčíta železničnému projektu technické riešenie aj posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie, ktoré počítalo iba s jednou alternatívou. "Predstavitelia Jaspers ako poradného orgánu Európskej komisie viackrát Jána Figeľa písomne upozorňovali, že tento projekt nie je vhodný na financovanie z európskych peňazí. Predseda KDH sa buď

ani neunúval tieto upozornenia čítať, alebo žil a žije v nejakej paralelnej realite, keď tvrdí, že financovanie tohto projektu je zabezpečené," dodal Počiatek.

Železnice Slovenskej republiky vyhlásili tender na prvú etapu koľajového prepojenia Bratislava, Predmestie - Filiálka vo februári tohto roka. Ponuky siedmich uchádzačov pre námietky otvorili až 23. júla, o vyše tri mesiace neskôr oproti pôvodnému termínu. Vyhodnocovanie by malo podľa železníc trvať tri až štyri mesiace, teda do októbra alebo novembra. Predpokladaná cena prác počas troch rokov bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Práce chce vykonať najlacnejšie slovensko-česká stavebná skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur. Oproti odhadovaným nákladom je to okolo 64 %.

Železnice plánujú prvú časť investície financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu v prípade realizácie by mala byť hotová v roku 2015. Odhadované náklady na plánovanú druhú etapu železničného projektu od budúcej stanice Filiálka po stanicu v Petržalke sú okolo 900 mil. eur. Táto časť by mala byť realizovaná v ďalšom období čerpania eurofondov 2014 až 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Bývanie v meste predlžuje život
  4. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  2. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  6. Bývanie v meste predlžuje život
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  10. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 051
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 338
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 702
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 606
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 328
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 088
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 7 997
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 931
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 658
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 456
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu