Na železničný projekt v Bratislave peniaze EÚ asi nepôjdu

Projekt koľajového prepojenia v Bratislave na trati Predmestie - Filiálka podľa ministerstva dopravy nemôže byť v súčasnom stave financovaný z eurofondov.

Projekt obnovy stanice Filiálka na Trnavskom mýte padá.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Môže byť financovaný iba zo štátneho rozpočtu, čo je pre zlý stav verejných financií prakticky vylúčené.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy tvrdí, že nepochováva projekt koľajového prepojenia v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Avšak v stave, v akom sa momentálne nachádza, nie je financovateľný z eurofondov.

Podľa rezortu môže byť projekt financovaný jedine zo štátneho rozpočtu, čo je vzhľadom na zlý stav verejných financií prakticky nemožné. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) preto v snahe vyčerpať financie na projekty v Bratislave inicioval okamžité začatie prípravy náhradných projektov.

Viac o probléme si prečítajte v článku SME Po tuneli padá i stanica.

Za sklz a riziko nedostavania stanice Filiálka, ktorá je súčasťou projektu, podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy priamo zodpovedá bývalý minister Ján Figeľ (KDH). Rezort dodal, že prípravy výstavby deväť mesiacov stáli, pretože predošlý minister inicioval presun peňazí z tejto stavby na diaľnice. K pôvodnému zámeru stavať stanicu sa vrátil až po negatívnom stanovisku Európskej komisie.

Líder kresťanských demokratov s kritikou nesúhlasí. "Minister Počiatek klame, aby zakryl svoju neschopnosť zrealizovať projekt, ktorý je v záverečnej fáze obstarávania. Už sú predložené ponuky, stačí iba vyhodnotiť daný tender a začať výstavbu. Ján Počiatek mal od nástupu dostatok času na rozbeh realizácie, ktorý premrhal nečinnosťou a laxným prístupom," zareagoval Figeľ. Spomínaný projekt má podľa neho aj zabezpečené financovanie, bez toho by nemohol ísť ani do tendra.

Počiatek označil zmienku o zabezpečenom financovaní projektu pravdepodobne len za zlý žart. Na financovanie takéhoto veľkého projektu je totiž potrebný súhlas Európskej komisie a ten neexistuje.

"Nevieme, o čom tu pán Figeľ rozpráva, a zaráža nás, že tak nekompetentný človek mohol sedieť na stoličke ministerstva dopravy. Bratislava Filiálka je len jeden z množstva projektov, ktoré pán Figeľ stihol za rok a pol svojho pôsobenia zbabrať," uviedol Počiatek. Jediné, čo podľa ministra jeho predchodca rozbehol, je verejné obstarávanie, ale "pozabudol" na ďalšie dôležité úkony, ako vysporiadanie pozemkov, získanie stavebných povolení a iných dokumentov.

Chce províziu?

Keďže verejné obstarávanie na stavbu trate v hlavnom meste začalo počas predošlej vlády, predseda KDH si myslí, že ministrovi Počiatkovi možno vadia nízke ceny, kde nie je priestor pre províziu. "V čase krízy, keď je vzácne každé euro, ide o veľmi nezodpovedný krok, pretože Slovensku hrozí prepad eurofondov, za čo plnú zodpovednosť ponesie minister Počiatek," uzavrel.

Európska komisia vyčíta železničnému projektu technické riešenie aj posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie, ktoré počítalo iba s jednou alternatívou. "Predstavitelia Jaspers ako poradného orgánu Európskej komisie viackrát Jána Figeľa písomne upozorňovali, že tento projekt nie je vhodný na financovanie z európskych peňazí. Predseda KDH sa buď

ani neunúval tieto upozornenia čítať, alebo žil a žije v nejakej paralelnej realite, keď tvrdí, že financovanie tohto projektu je zabezpečené," dodal Počiatek.

Železnice Slovenskej republiky vyhlásili tender na prvú etapu koľajového prepojenia Bratislava, Predmestie - Filiálka vo februári tohto roka. Ponuky siedmich uchádzačov pre námietky otvorili až 23. júla, o vyše tri mesiace neskôr oproti pôvodnému termínu. Vyhodnocovanie by malo podľa železníc trvať tri až štyri mesiace, teda do októbra alebo novembra. Predpokladaná cena prác počas troch rokov bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Práce chce vykonať najlacnejšie slovensko-česká stavebná skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur. Oproti odhadovaným nákladom je to okolo 64 %.

Železnice plánujú prvú časť investície financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu v prípade realizácie by mala byť hotová v roku 2015. Odhadované náklady na plánovanú druhú etapu železničného projektu od budúcej stanice Filiálka po stanicu v Petržalke sú okolo 900 mil. eur. Táto časť by mala byť realizovaná v ďalšom období čerpania eurofondov 2014 až 2020.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 022
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 979
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 039
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 545
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 642
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 294
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 267
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 045
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 033
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 949