SME

Na železničný projekt v Bratislave peniaze EÚ asi nepôjdu

Projekt koľajového prepojenia v Bratislave na trati Predmestie - Filiálka podľa ministerstva dopravy nemôže byť v súčasnom stave financovaný z eurofondov.

Projekt obnovy stanice Filiálka na Trnavskom mýte padá.Projekt obnovy stanice Filiálka na Trnavskom mýte padá. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Môže byť financovaný iba zo štátneho rozpočtu, čo je pre zlý stav verejných financií prakticky vylúčené.

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy tvrdí, že nepochováva projekt koľajového prepojenia v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Avšak v stave, v akom sa momentálne nachádza, nie je financovateľný z eurofondov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa rezortu môže byť projekt financovaný jedine zo štátneho rozpočtu, čo je vzhľadom na zlý stav verejných financií prakticky nemožné. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) preto v snahe vyčerpať financie na projekty v Bratislave inicioval okamžité začatie prípravy náhradných projektov.

SkryťVypnúť reklamu

Viac o probléme si prečítajte v článku SME Po tuneli padá i stanica.

Za sklz a riziko nedostavania stanice Filiálka, ktorá je súčasťou projektu, podľa súčasného vedenia ministerstva dopravy priamo zodpovedá bývalý minister Ján Figeľ (KDH). Rezort dodal, že prípravy výstavby deväť mesiacov stáli, pretože predošlý minister inicioval presun peňazí z tejto stavby na diaľnice. K pôvodnému zámeru stavať stanicu sa vrátil až po negatívnom stanovisku Európskej komisie.

Líder kresťanských demokratov s kritikou nesúhlasí. "Minister Počiatek klame, aby zakryl svoju neschopnosť zrealizovať projekt, ktorý je v záverečnej fáze obstarávania. Už sú predložené ponuky, stačí iba vyhodnotiť daný tender a začať výstavbu. Ján Počiatek mal od nástupu dostatok času na rozbeh realizácie, ktorý premrhal nečinnosťou a laxným prístupom," zareagoval Figeľ. Spomínaný projekt má podľa neho aj zabezpečené financovanie, bez toho by nemohol ísť ani do tendra.

SkryťVypnúť reklamu

Počiatek označil zmienku o zabezpečenom financovaní projektu pravdepodobne len za zlý žart. Na financovanie takéhoto veľkého projektu je totiž potrebný súhlas Európskej komisie a ten neexistuje.

"Nevieme, o čom tu pán Figeľ rozpráva, a zaráža nás, že tak nekompetentný človek mohol sedieť na stoličke ministerstva dopravy. Bratislava Filiálka je len jeden z množstva projektov, ktoré pán Figeľ stihol za rok a pol svojho pôsobenia zbabrať," uviedol Počiatek. Jediné, čo podľa ministra jeho predchodca rozbehol, je verejné obstarávanie, ale "pozabudol" na ďalšie dôležité úkony, ako vysporiadanie pozemkov, získanie stavebných povolení a iných dokumentov.

Chce províziu?

Keďže verejné obstarávanie na stavbu trate v hlavnom meste začalo počas predošlej vlády, predseda KDH si myslí, že ministrovi Počiatkovi možno vadia nízke ceny, kde nie je priestor pre províziu. "V čase krízy, keď je vzácne každé euro, ide o veľmi nezodpovedný krok, pretože Slovensku hrozí prepad eurofondov, za čo plnú zodpovednosť ponesie minister Počiatek," uzavrel.

SkryťVypnúť reklamu

Európska komisia vyčíta železničnému projektu technické riešenie aj posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie, ktoré počítalo iba s jednou alternatívou. "Predstavitelia Jaspers ako poradného orgánu Európskej komisie viackrát Jána Figeľa písomne upozorňovali, že tento projekt nie je vhodný na financovanie z európskych peňazí. Predseda KDH sa buď

ani neunúval tieto upozornenia čítať, alebo žil a žije v nejakej paralelnej realite, keď tvrdí, že financovanie tohto projektu je zabezpečené," dodal Počiatek.

Železnice Slovenskej republiky vyhlásili tender na prvú etapu koľajového prepojenia Bratislava, Predmestie - Filiálka vo februári tohto roka. Ponuky siedmich uchádzačov pre námietky otvorili až 23. júla, o vyše tri mesiace neskôr oproti pôvodnému termínu. Vyhodnocovanie by malo podľa železníc trvať tri až štyri mesiace, teda do októbra alebo novembra. Predpokladaná cena prác počas troch rokov bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Práce chce vykonať najlacnejšie slovensko-česká stavebná skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur. Oproti odhadovaným nákladom je to okolo 64 %.

Železnice plánujú prvú časť investície financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez OPD v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu v prípade realizácie by mala byť hotová v roku 2015. Odhadované náklady na plánovanú druhú etapu železničného projektu od budúcej stanice Filiálka po stanicu v Petržalke sú okolo 900 mil. eur. Táto časť by mala byť realizovaná v ďalšom období čerpania eurofondov 2014 až 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 223
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 829
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 284
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 938
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 314
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 537
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 422
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 296
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 302
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 362
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 164
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 966
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 075
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 262
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 718
  8. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 680
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu