SME

Po tuneli pod Dunaj padá aj stanica

Ministerstvo dopravy neverí železniciam, že stihnú vybudovať podzemný vlak v Bratislave načas.

Filiálka asi stanicou pre prímestské vlaky nebude.Filiálka asi stanicou pre prímestské vlaky nebude. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Veľký dopravný projekt chce ministerstvo opäť posunúť. Za eurofondy možno radšej kúpi električky a vlaky.

BRATISLAVA. Dlho o tom rokovali, kreslili plány, sľubovali a dokonca už aj urobili súťaž na stavebnú firmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K prepojeniu železničných koridorov v Bratislave však nakoniec asi nepríde.

Politici a úradníci najskôr prestali rozprávať o tuneli pod Dunajom.

Teraz sa rozpadáva už začiatok projektu podzemného vlaku – nová trať medzi bratislavským Predmestím a spustnutou stanicou Filiálka pri Trnavskom mýte, ktorá mala byť čiastočne zapustená do zeme.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy totiž zvažuje, že spojenie tratí robiť nebude.

Dôvodom je podľa ministerstva nepripravenosť projektu – hrozí vraj, že by sa projekt nestihol a Slovensko by prišlo o peniaze z eurofondov vyčlenených práve na túto dráhu.

Vedenie ministerstva dopravy sa odvoláva na bývalého ministra Jána Figeľa (KDH), ktorý presunul peniaze z projektu Filiálka na diaľnice.

Železnice, ktoré mali trať budovať, zas hovoria, že nemohli konať rýchlejšie, pretože potrebovali povolenia od úradov. Stavbu pritom začali železnice pripravovať už v roku 2006.

V podzemnej stanici Filiálka mali končiť prímestské vlaky a mala sa stať novým prestupným bodom pre ľudí dochádzajúcich do Bratislavy za prácou. Trať mala byť hotová do konca roku 2015. Projekt mal stáť asi 424 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Ostáva len pár mesiacov

Projekt Filiálka

  • plánované prepojenie stanica Bratislava–Predmestie po Filiálku;

  • projekt má zahŕňať podzemný, asi 2,5 kilometrový tunel, podzemnú stanicu s dvomi nástupišťami;

  • na stanici neďaleko Trnavského mýte majú končiť prímestské vlaky zo smeru Senec, Trnava, Pezinok, Galanta.

  • má ísť o prvú etapu veľkého projektu budovania železničného koridoru TEN-T z Paríža do Bratislavy.

„Výstavba stanice je plánovaná na 36 mesiacov. Do konca roka 2015, keď treba mať ukončené všetky projekty v tomto programovom období, tak zostáva len niekoľko mesiacov k dobru,“ vysvetľuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

„S týmto projektom sa asi jeden a pol roka nič nerobilo.“

Projektu podľa Kóňu chýbajú stavebné povolenia, vykúpené pozemky a aj štúdia realizovateľnosti, ktorú požaduje Európska komisia.

SkryťVypnúť reklamu

„Ešte ho neschválil Brusel, času je pomerne málo a tak nie je jasné, či ho Európska únia preplatí,“ tvrdí hovorca.

„Keďže je pomerne veľké riziko, že štát by musel zhruba štyristo miliónov nájsť z vlastných zdrojov, je možné, že tento projekt budeme musieť posunúť do ďalšieho programového obdobia.“

Aby sa projekt stihol, stavať by museli začať ešte pred záverom tohto roka.

„Pridelenie peňazí je plne v kompetencii ministerstva dopravy,“ komentovala možný predčasný koniec projektu hovorkyňa železníc Martina Pavlíková.

Železnice pritom už organizovali súťaž na dodávateľa stavby. Dostali sedem ponúk, najlacnejšiu za 269,7 milióna eur dal Doprastav.

Vyhodnocovanie teraz môže podľa Pavlíkovej trvať niekoľko týždňov či až mesiacov, pretože ponuky sú rozsiahle. „Každá má niekoľko tisíc strán.“

Proces môžu zabrzdiť aj prípadné odvolania uchádzačov tendra.

Nie spojenie, len spoje

Definitívne rozhodnutie ešte nepadlo. Pre prípad, že by ministerstvo skoncovalo s Filiálkou, navrhlo už náhradné riešenia – nákup nových električiek pre Bratislavu a Košice, modernizáciu prestarnutých električkových tratí, nové vlaky pre regionálnu a prímestskú dopravu a možno aj nákup trolejbusov.

„Ministerstvo nás vyzvalo, aby sme predložili náhradné projekty,“ priznáva primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Ide o nákup nových električiek a modernizáciu zničenej električkovej trate v Dúbravke. „Musíme s tým ísť do zastupiteľstva, lebo je tam potrebná päťpercentná spoluúčasť,“ vysvetľuje Ftáčnik.

Primátor tvrdí, že prípadný krach projektu neovplyvní. „To je vec, ktorú nemôžem rozhodnúť, ja držím dohodu, ktorú sme uzavreli so železnicami a krajom. Mesto ponúklo ako projekt Starý most a železnice Filiálku,“ povedal Ftáčnik.

Niekoľko objektov v okolí Filiálky už železnice tento rok zbúrali, demolácia však nesúvisela s prácami na novej trati. Bojovali vraj len proti bezdomovcom.

Starý most nerozoberú na jeseň, asi až na jar

Most mali čoskoro prebudovať. Zatiaľ nemajú ani stavebné povolenie.

BRATISLAVA. Z balíka miliónov eur z eurofondov na dopravu v Bratislave má ísť podstatná časť na prestavbu Starého mosta. Aj tento projekt sa posúva.

Konštrukciu mosta mali začať budovať nanovo už na jeseň tohto roku. Obnoveným mostom má viesť do Petržalky električka. Už teraz je jasné, že práce sa začnú najskôr na jar budúceho roka.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) však tvrdí, že posun termínu projekt neohrozí a Starý most dokončia do roku 2015.

Plány hovoria o prácach na 24 mesiacov. „Sme na tom o rok lepšie ako Filiálka,“ vraví Ftáčnik.

Čakajú, či sa dá realizovať

Vedenie mesta tvrdí, že termín posúva pre dokumenty, ktoré vyžaduje Európska únia. Na prvú etapu električky, teda na most a trať asi jeden kilometer do Petržalky, má mesto čerpať 90 miliónov eur z eurofondov.

Na Starý most potrebuje Bratislava štúdiu uskutočniteľnosti. Tú robí ministerstvo dopravy. Hovorca ministerstva Martin Kóňa hovorí, že by ju mali dokončiť do konca septembra.

Dovtedy mesto sľubuje vypísanie tendra na dodávateľa, teda firmy, ktorá novú konštrukcia mosta vybuduje.

Povolenie chýba

Momentálne je stavebné konanie na zmenu stavby pred dokončením, stavebné povolenie by podľa Ftáčnika mohlo mesto mať asi v septembri.

Oprava Starého mosta je súčasťou prvej etapy projektu koľajovej trate do Petržalky. Električka do Petržalky má viesť zo Šafárikovho námestia cez Starý most po Bosákovu ulicu. V ďalšej etape sa má predĺžiť v Petržalke po Janíkov dvor.

Obnovený Starý most vzniká bez architektonickej súťaže. Dôvodom sú podľa primátora práve termíny z únie.

Na moste robí projektant Miroslav Maťaščík z firmy Alfa 04, ktorá ešte v roku 2007 vyhrala súťaž na nosný systém MHD v úseku zo Šafárikovho námestia do Petržalky.

O budúcnosti Starého mosta rozhodovali bratislavskí poslanci viackrát. Naposledy odhlasovali, že most dostane novú konštrukciu. Architektov pustia na moste len k detailom.

Lucia Tkáčiková

Filiálka bude možno chátrať ďalej.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Starý most dnes patrí len holubom a peším.

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Plánovaný projekt TEN-T, tunel mal viesť popod Dunaj až do Petržalky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 201
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 797
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 238
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 903
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 307
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 485
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 478
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 279
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 286
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 351
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 099
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 953
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 072
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 598
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 011
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 700
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu