SME
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Mesto rieši, či tunel nevytunelovali

Rekonštrukcia podľa vedenia mesta nevyriešila problémy v tuneli.

Tunel bolo treba po opravách opraviť.Tunel bolo treba po opravách opraviť. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

V septembri 2010 bola rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 pre praskliny v ostení museli tunel uzavrieť.

BRATISLAVA. Vedenie mesta pochybuje, či rekonštrukcia tunela pod Hradom za 8,3 milióna eur bola dostatočná, keď ho teraz opäť opravujú. Tunel prerábali od mája 2009 do septembra 2010 a už vo februári 2012 ho opäť zavreli.

Súčasné vedenie mesta Bratislava pripúšťa, že po komplexnom zistení stavu tunela pod hradom pripadá do úvahy aj preverenie, či investície bývalého vedenia mesta do opravy tunela spred dvoch rokov boli vynaložené efektívne a či pri ich použití nedošlo aj k porušeniu zákona.

Potemkinov tunel?

"Ukázalo sa však, že tento potemkinovský projekt bol viac-menej spojený len s rekonštrukciou trate a zakopaním vodovodných rúr pod zem," povedal Andrassy. Podľa jeho slov v rámci rekonštrukcie v réžii bývalého vedenia vôbec neboli riešené ostatné časti tunela, čo spôsobilo, že dnes je uzavretý pre električky.

"V septembri 2010 bola táto rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 sme pre praskliny v ostení museli uzatvoriť tunel kvôli bezpečnosti električkovej trate," povedal hovorca. Po celej dĺžke tunela je podľa neho množstvo trhlín a minimálne na troch úsekoch je potrebná ich sanácia, lebo by mohlo dôjsť k opadávaniu omúrovky na trať, čo by mohlo spôsobiť vykoľajenie električky.

Andrassy tvrdí, že už pri veľkej rekonštrukcii tunela v réžii bývalého vedenia mesta bolo viditeľné, že v tuneli sú body, kde presakuje voda, ktorá kvapká na koľajnice. Napriek tomu bývalé vedenie mesta podľa Andrassyho možno aj pod tlakom blížiacich sa komunálnych volieb otvorilo tunel pre električkovú dopravu.

"Už vtedy mali byť priesaky vyhodnotené ako problém, ktorý je potrebné riešiť," dodal hovorca. Takýchto potemkinovských projektov podľa neho zdedilo súčasné vedenie mesta od bývalého niekoľko. "Ročne splácame dlhy po bývalom vedení vo výške 20 miliónov eur," povedal Andrassy. S bývalým primátorom Andrejom Ďurkovským sa agentúre SITA nepodarilo skontaktovať.

Vo februári 2010 však tvrdil, že urobili aj injektáž ostenia a vybudovali kanály, ktoré by mali odvádzať vodu. „Aby náhodou počas prevádzky v budúcnosti nedošlo k deštrukciám,“ povedal. Podnik neskôr oznámil, že zatekanie sa úplne odstrániť nedá.

sm-0806-006f-tunel3.rw_res.jpg

Tunel zrekonštruovali v čase, keď bol primátorom Andrej Ďurkovský a šéfom DPB Branislav Zahradník.

FOTO SME - ARCHÍV

Teraz si Dopravný podnik Bratislava nechal urobiť odbornú štúdiu, z ktorej vyplýva, že minimálne na troch úsekoch v tuneli by sa mali robiť sanačné práce. Oprava tunela by mala byť tento rok hradená z balíka určeného na investičné akcie dopravného podniku, keďže magistrát podľa Andrassyho na takúto veľkú opravu peniaze v tohtoročnom rozpočte nemá vyčlenené.

Podnik súťaž nevypísal

Po tuhej zime treba podľa štúdie dopravného podniku sanačné práce najmenej na troch úsekoch a až 20 percent tunelových blokov je v zlom stave. Opadaná murovka by mohla spôsobiť, že sa električky vykoľaja.

Súťaž však podnik nevyhlásil, oslovil tri firmy, spomedzi ktorých vybral Slovenské tunely. „Výsledkom prieskumu bolo určenie dodávateľa, ktorý predložil cenovo najvýhodnejšiu ponuku,“ povedala nedávno hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Podnik začiatkom júla odoslal Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o začatí obstarávania formou rokovacieho konania bez zverejnenia na 1. etapu sanácie havarijnej situácie tunela pod hradom. Na oficiálnej stránke úradu však už toto oznámenie nie je.

Rokovacie konanie bez zverejnenia odôvodnili časovou tiesňou a špecifickými potrebami pri sanácii. To však Úrad pre verejné obstarávanie preveruje.

Andrassy potvrdil, mesto má informáciu o tom, že ÚVO začal kontrolu, či dopravný podnik bol oprávnený takúto formu obstarávania využiť, výsledky by mali byť známe do mesiaca. Podľa informácií z pôvodného oznámenia o verejnom obstarávaní, ktoré dnes možno nájsť už iba na portáli www.epi.sk, dopravný podnik odhadol náklady na prvú etapu sanácie na 1 300 000 eur bez DPH.

V problémových úsekoch môže dôjsť k poškodeniu majetku mesta Bratislava, pokiaľ sa nezabráni ďalšej degradácii muriva, ktoré je už porušené. Degradácia muriva sa prejavuje pozdĺžnymi a priečnymi trhlinami a odpadávaním časti kamennej obmúrovky. Odpadávajúce časti povrchových vrstiev kamenných klenákov predstavujú veľké riziko pre prevádzku električkovej dopravy v tuneli, píše sa v pôvodnom oznámení.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 18 848
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 206
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 475
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 842
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 845
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 091
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 239
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 206
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 050
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 1 836
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 594
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 272
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 855
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 717
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 352
  6. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 176
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 649
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 574
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu