AKTUALIZOVANÁ O 18:20

Mesto rieši, či tunel nevytunelovali

Rekonštrukcia podľa vedenia mesta nevyriešila problémy v tuneli.

Tunel bolo treba po opravách opraviť.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

V septembri 2010 bola rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 pre praskliny v ostení museli tunel uzavrieť.

BRATISLAVA. Vedenie mesta pochybuje, či rekonštrukcia tunela pod Hradom za 8,3 milióna eur bola dostatočná, keď ho teraz opäť opravujú. Tunel prerábali od mája 2009 do septembra 2010 a už vo februári 2012 ho opäť zavreli.

Súčasné vedenie mesta Bratislava pripúšťa, že po komplexnom zistení stavu tunela pod hradom pripadá do úvahy aj preverenie, či investície bývalého vedenia mesta do opravy tunela spred dvoch rokov boli vynaložené efektívne a či pri ich použití nedošlo aj k porušeniu zákona.

Potemkinov tunel?

"Ukázalo sa však, že tento potemkinovský projekt bol viac-menej spojený len s rekonštrukciou trate a zakopaním vodovodných rúr pod zem," povedal Andrassy. Podľa jeho slov v rámci rekonštrukcie v réžii bývalého vedenia vôbec neboli riešené ostatné časti tunela, čo spôsobilo, že dnes je uzavretý pre električky.

"V septembri 2010 bola táto rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 sme pre praskliny v ostení museli uzatvoriť tunel kvôli bezpečnosti električkovej trate," povedal hovorca. Po celej dĺžke tunela je podľa neho množstvo trhlín a minimálne na troch úsekoch je potrebná ich sanácia, lebo by mohlo dôjsť k opadávaniu omúrovky na trať, čo by mohlo spôsobiť vykoľajenie električky.

Andrassy tvrdí, že už pri veľkej rekonštrukcii tunela v réžii bývalého vedenia mesta bolo viditeľné, že v tuneli sú body, kde presakuje voda, ktorá kvapká na koľajnice. Napriek tomu bývalé vedenie mesta podľa Andrassyho možno aj pod tlakom blížiacich sa komunálnych volieb otvorilo tunel pre električkovú dopravu.

"Už vtedy mali byť priesaky vyhodnotené ako problém, ktorý je potrebné riešiť," dodal hovorca. Takýchto potemkinovských projektov podľa neho zdedilo súčasné vedenie mesta od bývalého niekoľko. "Ročne splácame dlhy po bývalom vedení vo výške 20 miliónov eur," povedal Andrassy. S bývalým primátorom Andrejom Ďurkovským sa agentúre SITA nepodarilo skontaktovať.

Vo februári 2010 však tvrdil, že urobili aj injektáž ostenia a vybudovali kanály, ktoré by mali odvádzať vodu. „Aby náhodou počas prevádzky v budúcnosti nedošlo k deštrukciám,“ povedal. Podnik neskôr oznámil, že zatekanie sa úplne odstrániť nedá.

sm-0806-006f-tunel3.rw_res.jpg

Tunel zrekonštruovali v čase, keď bol primátorom Andrej Ďurkovský a šéfom DPB Branislav Zahradník.

FOTO SME - ARCHÍV

Teraz si Dopravný podnik Bratislava nechal urobiť odbornú štúdiu, z ktorej vyplýva, že minimálne na troch úsekoch v tuneli by sa mali robiť sanačné práce. Oprava tunela by mala byť tento rok hradená z balíka určeného na investičné akcie dopravného podniku, keďže magistrát podľa Andrassyho na takúto veľkú opravu peniaze v tohtoročnom rozpočte nemá vyčlenené.

Podnik súťaž nevypísal

Po tuhej zime treba podľa štúdie dopravného podniku sanačné práce najmenej na troch úsekoch a až 20 percent tunelových blokov je v zlom stave. Opadaná murovka by mohla spôsobiť, že sa električky vykoľaja.

Súťaž však podnik nevyhlásil, oslovil tri firmy, spomedzi ktorých vybral Slovenské tunely. „Výsledkom prieskumu bolo určenie dodávateľa, ktorý predložil cenovo najvýhodnejšiu ponuku,“ povedala nedávno hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Podnik začiatkom júla odoslal Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o začatí obstarávania formou rokovacieho konania bez zverejnenia na 1. etapu sanácie havarijnej situácie tunela pod hradom. Na oficiálnej stránke úradu však už toto oznámenie nie je.

Rokovacie konanie bez zverejnenia odôvodnili časovou tiesňou a špecifickými potrebami pri sanácii. To však Úrad pre verejné obstarávanie preveruje.

Andrassy potvrdil, mesto má informáciu o tom, že ÚVO začal kontrolu, či dopravný podnik bol oprávnený takúto formu obstarávania využiť, výsledky by mali byť známe do mesiaca. Podľa informácií z pôvodného oznámenia o verejnom obstarávaní, ktoré dnes možno nájsť už iba na portáli www.epi.sk, dopravný podnik odhadol náklady na prvú etapu sanácie na 1 300 000 eur bez DPH.

V problémových úsekoch môže dôjsť k poškodeniu majetku mesta Bratislava, pokiaľ sa nezabráni ďalšej degradácii muriva, ktoré je už porušené. Degradácia muriva sa prejavuje pozdĺžnymi a priečnymi trhlinami a odpadávaním časti kamennej obmúrovky. Odpadávajúce časti povrchových vrstiev kamenných klenákov predstavujú veľké riziko pre prevádzku električkovej dopravy v tuneli, píše sa v pôvodnom oznámení.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 246
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 933
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 068
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 723
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 489
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 699
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 469
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 419
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 718
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 711