AKTUALIZOVANÁ O 18:20

Mesto rieši, či tunel nevytunelovali

Rekonštrukcia podľa vedenia mesta nevyriešila problémy v tuneli.

Tunel bolo treba po opravách opraviť.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

V septembri 2010 bola rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 pre praskliny v ostení museli tunel uzavrieť.

BRATISLAVA. Vedenie mesta pochybuje, či rekonštrukcia tunela pod Hradom za 8,3 milióna eur bola dostatočná, keď ho teraz opäť opravujú. Tunel prerábali od mája 2009 do septembra 2010 a už vo februári 2012 ho opäť zavreli.

Súčasné vedenie mesta Bratislava pripúšťa, že po komplexnom zistení stavu tunela pod hradom pripadá do úvahy aj preverenie, či investície bývalého vedenia mesta do opravy tunela spred dvoch rokov boli vynaložené efektívne a či pri ich použití nedošlo aj k porušeniu zákona.

Potemkinov tunel?

"Ukázalo sa však, že tento potemkinovský projekt bol viac-menej spojený len s rekonštrukciou trate a zakopaním vodovodných rúr pod zem," povedal Andrassy. Podľa jeho slov v rámci rekonštrukcie v réžii bývalého vedenia vôbec neboli riešené ostatné časti tunela, čo spôsobilo, že dnes je uzavretý pre električky.

"V septembri 2010 bola táto rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 sme pre praskliny v ostení museli uzatvoriť tunel kvôli bezpečnosti električkovej trate," povedal hovorca. Po celej dĺžke tunela je podľa neho množstvo trhlín a minimálne na troch úsekoch je potrebná ich sanácia, lebo by mohlo dôjsť k opadávaniu omúrovky na trať, čo by mohlo spôsobiť vykoľajenie električky.

Andrassy tvrdí, že už pri veľkej rekonštrukcii tunela v réžii bývalého vedenia mesta bolo viditeľné, že v tuneli sú body, kde presakuje voda, ktorá kvapká na koľajnice. Napriek tomu bývalé vedenie mesta podľa Andrassyho možno aj pod tlakom blížiacich sa komunálnych volieb otvorilo tunel pre električkovú dopravu.

"Už vtedy mali byť priesaky vyhodnotené ako problém, ktorý je potrebné riešiť," dodal hovorca. Takýchto potemkinovských projektov podľa neho zdedilo súčasné vedenie mesta od bývalého niekoľko. "Ročne splácame dlhy po bývalom vedení vo výške 20 miliónov eur," povedal Andrassy. S bývalým primátorom Andrejom Ďurkovským sa agentúre SITA nepodarilo skontaktovať.

Vo februári 2010 však tvrdil, že urobili aj injektáž ostenia a vybudovali kanály, ktoré by mali odvádzať vodu. „Aby náhodou počas prevádzky v budúcnosti nedošlo k deštrukciám,“ povedal. Podnik neskôr oznámil, že zatekanie sa úplne odstrániť nedá.

sm-0806-006f-tunel3.rw_res.jpg

Tunel zrekonštruovali v čase, keď bol primátorom Andrej Ďurkovský a šéfom DPB Branislav Zahradník.

FOTO SME - ARCHÍV

Teraz si Dopravný podnik Bratislava nechal urobiť odbornú štúdiu, z ktorej vyplýva, že minimálne na troch úsekoch v tuneli by sa mali robiť sanačné práce. Oprava tunela by mala byť tento rok hradená z balíka určeného na investičné akcie dopravného podniku, keďže magistrát podľa Andrassyho na takúto veľkú opravu peniaze v tohtoročnom rozpočte nemá vyčlenené.

Podnik súťaž nevypísal

Po tuhej zime treba podľa štúdie dopravného podniku sanačné práce najmenej na troch úsekoch a až 20 percent tunelových blokov je v zlom stave. Opadaná murovka by mohla spôsobiť, že sa električky vykoľaja.

Súťaž však podnik nevyhlásil, oslovil tri firmy, spomedzi ktorých vybral Slovenské tunely. „Výsledkom prieskumu bolo určenie dodávateľa, ktorý predložil cenovo najvýhodnejšiu ponuku,“ povedala nedávno hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Podnik začiatkom júla odoslal Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o začatí obstarávania formou rokovacieho konania bez zverejnenia na 1. etapu sanácie havarijnej situácie tunela pod hradom. Na oficiálnej stránke úradu však už toto oznámenie nie je.

Rokovacie konanie bez zverejnenia odôvodnili časovou tiesňou a špecifickými potrebami pri sanácii. To však Úrad pre verejné obstarávanie preveruje.

Andrassy potvrdil, mesto má informáciu o tom, že ÚVO začal kontrolu, či dopravný podnik bol oprávnený takúto formu obstarávania využiť, výsledky by mali byť známe do mesiaca. Podľa informácií z pôvodného oznámenia o verejnom obstarávaní, ktoré dnes možno nájsť už iba na portáli www.epi.sk, dopravný podnik odhadol náklady na prvú etapu sanácie na 1 300 000 eur bez DPH.

V problémových úsekoch môže dôjsť k poškodeniu majetku mesta Bratislava, pokiaľ sa nezabráni ďalšej degradácii muriva, ktoré je už porušené. Degradácia muriva sa prejavuje pozdĺžnymi a priečnymi trhlinami a odpadávaním časti kamennej obmúrovky. Odpadávajúce časti povrchových vrstiev kamenných klenákov predstavujú veľké riziko pre prevádzku električkovej dopravy v tuneli, píše sa v pôvodnom oznámení.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  2. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  3. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  4. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  5. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  6. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  7. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  8. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  9. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  10. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 198
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 340
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 688
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 690
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 442
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 747
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 398
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 396
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 239
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 817

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop