AKTUALIZOVANÁ O 18:20

Mesto rieši, či tunel nevytunelovali

Rekonštrukcia podľa vedenia mesta nevyriešila problémy v tuneli.

Tunel bolo treba po opravách opraviť.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

V septembri 2010 bola rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 pre praskliny v ostení museli tunel uzavrieť.

BRATISLAVA. Vedenie mesta pochybuje, či rekonštrukcia tunela pod Hradom za 8,3 milióna eur bola dostatočná, keď ho teraz opäť opravujú. Tunel prerábali od mája 2009 do septembra 2010 a už vo februári 2012 ho opäť zavreli.

Súčasné vedenie mesta Bratislava pripúšťa, že po komplexnom zistení stavu tunela pod hradom pripadá do úvahy aj preverenie, či investície bývalého vedenia mesta do opravy tunela spred dvoch rokov boli vynaložené efektívne a či pri ich použití nedošlo aj k porušeniu zákona.

Potemkinov tunel?

"Ukázalo sa však, že tento potemkinovský projekt bol viac-menej spojený len s rekonštrukciou trate a zakopaním vodovodných rúr pod zem," povedal Andrassy. Podľa jeho slov v rámci rekonštrukcie v réžii bývalého vedenia vôbec neboli riešené ostatné časti tunela, čo spôsobilo, že dnes je uzavretý pre električky.

"V septembri 2010 bola táto rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 sme pre praskliny v ostení museli uzatvoriť tunel kvôli bezpečnosti električkovej trate," povedal hovorca. Po celej dĺžke tunela je podľa neho množstvo trhlín a minimálne na troch úsekoch je potrebná ich sanácia, lebo by mohlo dôjsť k opadávaniu omúrovky na trať, čo by mohlo spôsobiť vykoľajenie električky.

Andrassy tvrdí, že už pri veľkej rekonštrukcii tunela v réžii bývalého vedenia mesta bolo viditeľné, že v tuneli sú body, kde presakuje voda, ktorá kvapká na koľajnice. Napriek tomu bývalé vedenie mesta podľa Andrassyho možno aj pod tlakom blížiacich sa komunálnych volieb otvorilo tunel pre električkovú dopravu.

"Už vtedy mali byť priesaky vyhodnotené ako problém, ktorý je potrebné riešiť," dodal hovorca. Takýchto potemkinovských projektov podľa neho zdedilo súčasné vedenie mesta od bývalého niekoľko. "Ročne splácame dlhy po bývalom vedení vo výške 20 miliónov eur," povedal Andrassy. S bývalým primátorom Andrejom Ďurkovským sa agentúre SITA nepodarilo skontaktovať.

Vo februári 2010 však tvrdil, že urobili aj injektáž ostenia a vybudovali kanály, ktoré by mali odvádzať vodu. „Aby náhodou počas prevádzky v budúcnosti nedošlo k deštrukciám,“ povedal. Podnik neskôr oznámil, že zatekanie sa úplne odstrániť nedá.

sm-0806-006f-tunel3.rw_res.jpg

Tunel zrekonštruovali v čase, keď bol primátorom Andrej Ďurkovský a šéfom DPB Branislav Zahradník.

FOTO SME - ARCHÍV

Teraz si Dopravný podnik Bratislava nechal urobiť odbornú štúdiu, z ktorej vyplýva, že minimálne na troch úsekoch v tuneli by sa mali robiť sanačné práce. Oprava tunela by mala byť tento rok hradená z balíka určeného na investičné akcie dopravného podniku, keďže magistrát podľa Andrassyho na takúto veľkú opravu peniaze v tohtoročnom rozpočte nemá vyčlenené.

Podnik súťaž nevypísal

Po tuhej zime treba podľa štúdie dopravného podniku sanačné práce najmenej na troch úsekoch a až 20 percent tunelových blokov je v zlom stave. Opadaná murovka by mohla spôsobiť, že sa električky vykoľaja.

Súťaž však podnik nevyhlásil, oslovil tri firmy, spomedzi ktorých vybral Slovenské tunely. „Výsledkom prieskumu bolo určenie dodávateľa, ktorý predložil cenovo najvýhodnejšiu ponuku,“ povedala nedávno hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Podnik začiatkom júla odoslal Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o začatí obstarávania formou rokovacieho konania bez zverejnenia na 1. etapu sanácie havarijnej situácie tunela pod hradom. Na oficiálnej stránke úradu však už toto oznámenie nie je.

Rokovacie konanie bez zverejnenia odôvodnili časovou tiesňou a špecifickými potrebami pri sanácii. To však Úrad pre verejné obstarávanie preveruje.

Andrassy potvrdil, mesto má informáciu o tom, že ÚVO začal kontrolu, či dopravný podnik bol oprávnený takúto formu obstarávania využiť, výsledky by mali byť známe do mesiaca. Podľa informácií z pôvodného oznámenia o verejnom obstarávaní, ktoré dnes možno nájsť už iba na portáli www.epi.sk, dopravný podnik odhadol náklady na prvú etapu sanácie na 1 300 000 eur bez DPH.

V problémových úsekoch môže dôjsť k poškodeniu majetku mesta Bratislava, pokiaľ sa nezabráni ďalšej degradácii muriva, ktoré je už porušené. Degradácia muriva sa prejavuje pozdĺžnymi a priečnymi trhlinami a odpadávaním časti kamennej obmúrovky. Odpadávajúce časti povrchových vrstiev kamenných klenákov predstavujú veľké riziko pre prevádzku električkovej dopravy v tuneli, píše sa v pôvodnom oznámení.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 661
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 475
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 111
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 994
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 506
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 564
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 553
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 467
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 020