SME

Mesto rieši, či tunel nevytunelovali

Rekonštrukcia podľa vedenia mesta nevyriešila problémy v tuneli.

Tunel bolo treba po opravách opraviť.Tunel bolo treba po opravách opraviť. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

V septembri 2010 bola rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 pre praskliny v ostení museli tunel uzavrieť.

BRATISLAVA. Vedenie mesta pochybuje, či rekonštrukcia tunela pod Hradom za 8,3 milióna eur bola dostatočná, keď ho teraz opäť opravujú. Tunel prerábali od mája 2009 do septembra 2010 a už vo februári 2012 ho opäť zavreli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasné vedenie mesta Bratislava pripúšťa, že po komplexnom zistení stavu tunela pod hradom pripadá do úvahy aj preverenie, či investície bývalého vedenia mesta do opravy tunela spred dvoch rokov boli vynaložené efektívne a či pri ich použití nedošlo aj k porušeniu zákona.

SkryťVypnúť reklamu

Potemkinov tunel?

"Ukázalo sa však, že tento potemkinovský projekt bol viac-menej spojený len s rekonštrukciou trate a zakopaním vodovodných rúr pod zem," povedal Andrassy. Podľa jeho slov v rámci rekonštrukcie v réžii bývalého vedenia vôbec neboli riešené ostatné časti tunela, čo spôsobilo, že dnes je uzavretý pre električky.

"V septembri 2010 bola táto rekonštrukcia ukončená a už vo februári 2012 sme pre praskliny v ostení museli uzatvoriť tunel kvôli bezpečnosti električkovej trate," povedal hovorca. Po celej dĺžke tunela je podľa neho množstvo trhlín a minimálne na troch úsekoch je potrebná ich sanácia, lebo by mohlo dôjsť k opadávaniu omúrovky na trať, čo by mohlo spôsobiť vykoľajenie električky.

Andrassy tvrdí, že už pri veľkej rekonštrukcii tunela v réžii bývalého vedenia mesta bolo viditeľné, že v tuneli sú body, kde presakuje voda, ktorá kvapká na koľajnice. Napriek tomu bývalé vedenie mesta podľa Andrassyho možno aj pod tlakom blížiacich sa komunálnych volieb otvorilo tunel pre električkovú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

"Už vtedy mali byť priesaky vyhodnotené ako problém, ktorý je potrebné riešiť," dodal hovorca. Takýchto potemkinovských projektov podľa neho zdedilo súčasné vedenie mesta od bývalého niekoľko. "Ročne splácame dlhy po bývalom vedení vo výške 20 miliónov eur," povedal Andrassy. S bývalým primátorom Andrejom Ďurkovským sa agentúre SITA nepodarilo skontaktovať.

Vo februári 2010 však tvrdil, že urobili aj injektáž ostenia a vybudovali kanály, ktoré by mali odvádzať vodu. „Aby náhodou počas prevádzky v budúcnosti nedošlo k deštrukciám,“ povedal. Podnik neskôr oznámil, že zatekanie sa úplne odstrániť nedá.

sm-0806-006f-tunel3.rw_res.jpg

Tunel zrekonštruovali v čase, keď bol primátorom Andrej Ďurkovský a šéfom DPB Branislav Zahradník.

FOTO SME - ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu

Viac tu: Tunel je hotový, ale ešte zatvorený

Teraz si Dopravný podnik Bratislava nechal urobiť odbornú štúdiu, z ktorej vyplýva, že minimálne na troch úsekoch v tuneli by sa mali robiť sanačné práce. Oprava tunela by mala byť tento rok hradená z balíka určeného na investičné akcie dopravného podniku, keďže magistrát podľa Andrassyho na takúto veľkú opravu peniaze v tohtoročnom rozpočte nemá vyčlenené.

Podnik súťaž nevypísal

Po tuhej zime treba podľa štúdie dopravného podniku sanačné práce najmenej na troch úsekoch a až 20 percent tunelových blokov je v zlom stave. Opadaná murovka by mohla spôsobiť, že sa električky vykoľaja.

Súťaž však podnik nevyhlásil, oslovil tri firmy, spomedzi ktorých vybral Slovenské tunely. „Výsledkom prieskumu bolo určenie dodávateľa, ktorý predložil cenovo najvýhodnejšiu ponuku,“ povedala nedávno hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Podnik začiatkom júla odoslal Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o začatí obstarávania formou rokovacieho konania bez zverejnenia na 1. etapu sanácie havarijnej situácie tunela pod hradom. Na oficiálnej stránke úradu však už toto oznámenie nie je.

Rokovacie konanie bez zverejnenia odôvodnili časovou tiesňou a špecifickými potrebami pri sanácii. To však Úrad pre verejné obstarávanie preveruje.

Andrassy potvrdil, mesto má informáciu o tom, že ÚVO začal kontrolu, či dopravný podnik bol oprávnený takúto formu obstarávania využiť, výsledky by mali byť známe do mesiaca. Podľa informácií z pôvodného oznámenia o verejnom obstarávaní, ktoré dnes možno nájsť už iba na portáli www.epi.sk, dopravný podnik odhadol náklady na prvú etapu sanácie na 1 300 000 eur bez DPH.

V problémových úsekoch môže dôjsť k poškodeniu majetku mesta Bratislava, pokiaľ sa nezabráni ďalšej degradácii muriva, ktoré je už porušené. Degradácia muriva sa prejavuje pozdĺžnymi a priečnymi trhlinami a odpadávaním časti kamennej obmúrovky. Odpadávajúce časti povrchových vrstiev kamenných klenákov predstavujú veľké riziko pre prevádzku električkovej dopravy v tuneli, píše sa v pôvodnom oznámení.

Autor: him, lut

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 818
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 7 691
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 6 089
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 620
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 5 605
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 703
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 375
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 3 153
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 191 963
  2. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 077
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 016
  4. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 5 746
  5. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 650
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 104
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 677
  8. Ján Valchár: O zemiakoch, Šáhidoch a pasákoch 3 356
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
SkryťZatvoriť reklamu