SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Tunel je hotový, ale ešte zatvorený

Kolaudácia električkového tunela pod Hradom sa už začala. Oprava stála osem miliónov eur. Teraz tam prebieha skúšobná prevádzka.

Tunel má novú trať aj osvetlenie. Priesakom vody sa nepodarilo úplne zabrániť, je tu ale nový odvodňovací systém a injektovali sa aj zamokrené pásy.Tunel má novú trať aj osvetlenie. Priesakom vody sa nepodarilo úplne zabrániť, je tu ale nový odvodňovací systém a injektovali sa aj zamokrené pásy. (Zdroj: MATEJ KAVACKÝ/ IMHD.SK)

STARÉ MESTO. Električkový tunel je po ročnej prestavbe hotový. Oznámil to dopravný podnik asi pred dvoma týždňami s tým, že sa tunel otvorí verejnosti. To sa nakoniec nestalo - pred parlamentnými voľbami malo vraj vedenie dopravného podniku, v ktorom je Branislav Zahradník z Únie, obavy, že by ich obvinili z kampane. Pred spustením ostrej prevádzky tunela sa však stále plánuje, že sem pešiu verejnosť vpustia.

ba-0618-002f-sportal.rw_res.jpgFOTO SME - DOROTA KRÁKOVÁ

Prvé električky by cez zmodernizovaný tunel pod Hradom mohli začať jazdiť už v lete.

Takmer presne rok

Tunel sa rekonštruoval od polovice mája minulého roka. Ako oznámil dopravný podnik, rekonštrukcia sa skončila v posledný májový deň. Na Skalnej ulici však ešte prebieha dokončovanie vodovodného kolektora.

V rámci rekonštrukcie bolo vodovodné potrubie preložené do nového železobetónového podzemného kolektora, trakčné a telekomunikačné káble boli umiestnené do podzemných chráničiek z betónu. Nová je aj električková trať.

Doplnili sa tu aj moderné prvky, ktoré tunelu chýbali, aby spĺňal novodobé bezpečnostné kritériá - je tu požiarny vodovod na južnej opore klenby, osvetlenie a označenie únikových trás. Sprevádzkovala sa aj úniková štôlňa na Palisády, do bývalého vládneho krytu pribudol ná〜hradný dieselgenerátor. Čiastočne zmiernené by malo byť aj zatekanie vody do tunela vďaka novému odvodňovaciemu systému a injektáži zamokrených pásov. Zatekanie sa však vraj úplne odstrániť nedá.

ba-0618-002f-chodba.rw_res.jpg

Situáciu v tuneli a jeho okolí monitoruje nový systém priemyselnej televízie.

Vynovená úniková chodba na Palisády.

FOTO - MATEJ KAVACKY /IMHD.SK

Kolaudácia už beží

Kedy sa tunel otvorí, teraz záleží aj od kolaudácie, ktorá už prebieha. Robí ju župa, ale aj stavebný úrad Starého Mesta.

Na to, aby tu mohli začať jazdiť električky, bude treba počkať aj na vydanie povolenia na predčasné užívanie stavby. To sa očakáva v priebehu letných mesiacov. Staré Mesto vytýčilo ústne pojednávanie o predčasnom užívaní na 6. júla.

„Prebieha skúšobná prevádzka, potrvá do 15. júla," informovala Iveta Tyšlerová z úradu župy. Overujú sa naprojektované parametre, kontroluje sa funkčnosť, koľaje, trolejové vedenie a overujú sa brzdné vzdialenosti a ovládanie výhybiek.

Ako vysvetlila, počas skúšky sa nastavia parametre, ktoré sa budú merať, napríklad hlučnosť, a testuje sa to pri rôznych rýchlostiach meter po metri. „Preto je to veľmi náročné," hovorí Tyšlerová.

ba-0618-002f-brana.rw_res.jpg

Úniková chodba na Palisády má novú bránu.

FOTO - MATEJ KAVACKY /IMHD.SK

Všetky parametre musia byť dodržané, spĺňať sa musia aj bezpečnostné predpisy, aby nebola ohrozená bezpečnosť premávky a cestujúcich. Skúšky na meranie koľají a koľajníc sa už robili a dopadli dobre, informovala župa. Výsledky vyhodnotia s Úradom pre reguláciu železničnej dopravy a vydajú kolaudačné rozhodnutie.

„Je to dôležitá dopravná tepna, Bratislavčania si preň rok vytrpeli. Chceli by sme tunel otvoriť čo najskôr, ale sú tam zákonné lehoty," povedal Zahradník. Cestujúci by električkový tunel na rýchlejšiu cestu zo západnej časti mesta do centra mohli využívať už v lete, tunel by po komplexnej rekonštrukcii za 8,3 milióna eur mohol vydržať najbližších 20 až 30 rokov.

ba-0618-002f-tunel.rw_res.jpg

Východ z bývalého krytu CO smerom k bývalému únikovému východu.

FOTO SME - MICHAL DEKÁNEK/ IMHD.SK

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 443
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 226
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 928
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 264
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 337
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 100
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 632
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 787
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 480
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu