SME
Pondelok, 20. marec, 2023 | Meniny má Víťazoslav

Na skratku cez tunel môžete doplatiť

Cesta cez tunel láka, je osvetlená, vojsť sa dá dokonca aj do únikovej chodby, ktorá končí na Palisádach.

Kto poruší zákaz hrozí mu pokuta. Tunel láka peších aj cyklistov.Kto poruší zákaz hrozí mu pokuta. Tunel láka peších aj cyklistov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Dočasne by sa mohol používať ako chodník pre peších a cyklistov, navrhujú ľudia na sociálnej sieti. Chcú, aby mal električkový tunel, ktorý je už od februára zatvorený a jeho sprevádzkovanie sa stále posúva, aspoň nejaké využitie.

info
Z histórie
Tunel
  • 1949 – 1981 – tunel pre cestnú dopravu, najprv i chodcov;
  • 1952 – 1981 – v tuneli
    aj autobusy MHD;
  • 29. augusta 1983 – uvedenie električkovej trate.
Zdroj: Matej Kavacký – Príbeh tunela
Opravy prasklín v tuneli v týchto dňoch stoja, pre kontrolu Úradu pre verejné obstarávanie, tvrdí vedenie dopravného podniku.

Ak by peších a cyklistov pustili dnu, oživili by sa podľa diskutujúcich aj obchody a prevádzky na Kapucínskej, ktoré dnes krachujú.

Niektorí cyklisti aj chodci neostali len pri úvahách, cez tunel si skracujú cestu do práce.

Pred vchodom tunela stojí dopravná značka zákaz chodcom, cyklistom a autám. Neodradila ich.

Osvetlená cesta

„Včera som to tiež vyskúšal,“ píše jeden z cyklistov. „Asi to začnem využívať, na konci tunela stáli policajti, na chvíľu som zneistel, keďže je tam zákaz, ale nevšímali si ma.“

Vstupu do tunela nebráni nič, nad hlavami síce visia kamery, ktoré majú priestor osemstometrovej rúry pod Hradom monitorovať, no cestu luxusne osvetľujú svetlá v tuneli.

Prekračujeme zopár mlák a niekoľko odpadkov. Dokazujú, že napriek zákazu nie sme jedinými návštevníkmi.

Teraz však v tuneli počuť len výrazný cengot električiek, ktoré musia tunel obchádzať po nábreží a jemné kvapky vody, keďže presakovanie v tuneli neodstránili ani veľké opravy pred dvomi rokmi.

Úniková chodba

Smerujeme od River Parku do Starého Mesta. Zastavujeme sa pri dverách s nápisom Exit. Hoci je tunel nefunkčný, na jemné potlačenie sa otvoria. Pred nami je chodba. Má 134 metrov a slúži ako únikový východ z tunela, vyjsť sa dá až na Palisádach.

Na stene tunela vidíme opravované miesta a aj diery, asi prieskumné vrty, ktoré dopravný podnik robil. Obhliadky doterajších prác v tuneli a odborného komentára sme sa zo strany dopravného podniku zatiaľ nedočkali.

Za stovku

Tunel kamerami monitoruje dispečing dopravného podniku, mestská a ani štátna polícia záznamy nemá.

Tatiana Kurucová, bratislavská policajná hovorkyňa, povedala, že všetci účastníci cestnej premávky sú povinní rešpektovať dopravné značky. Ak to nerobia dopúšťajú priestupku. „V blokovom konaní im hrozí sankcia 60 eur, v správnom konaní 100 eur,“ dodala Kurucová.

Hovorkyňa dopravného podniku Agáta Staneková vraví, že prípady porušenia zákazu vstupu ohlasujú polícii. „Napríklad v noci z 1. na 2. augusta takto policajné hliadky pokutovali niekoľko chodcov a cyklistov.“

Na otázku, či je prechod tunelom pre praskliny vo vnútri nebezpečný, dopravný podnik zatiaľ neodpovedal.

Riziko: zlodeji a cencúle

Kedysi, keď tunel slúžil ako cestný, mohli chodci využívať chodník v tunelovej rúre aj núdzový východ na Palisády. Električka cez neho prešla prvý raz 29. augusta 1983. Ani pri poslednej veľkej rekonštrukcii pred dvomi rokmi však dopravný podnik nad vrátením chodcov do tunela nerozmýšľal. Dôvodom boli bezpečnostné predpisy.

Matej Kavacký vo svojom trojdielnom texte o histórii tunela publikovanom na imhd.sk píše, že peší boli z cestného tunela vylúčení v minulosti pre nárast dopravy, nedostatočné vetranie tunela a údajne aj prepadávanie chodcov zlodejmi. Rizikom boli aj cencúle ktoré v zime vznikli zo zatekajúcej vody.

Garáže nad tunelom

Električkový tunel zavreli zatvorili 2. februára, keď v ňom počas silných mrazov objavili praskliny. Prvá etapa opráv stála 670-tisíc, po prieskume georadarom však objavili v tuneli ďalšie praskliny.

Celá oprava môže vyjsť podľa Ľubomíra Belfiho, generálneho riaditeľa dopravného podniku, až na 2 milióny eur. Posunul sa termín dokončenia rekonštrukcie, dopravný podnik najnovšie nehovorí o septembri ale o konci roka.

Belfi pripustil, že by praskliny v tuneli, mohli vzniknúť aj stavebnou činnosťou nad ním. „Podľa odborníkov je logické, že keď tam niekto hĺbi studne a stavia garáže, môže sa to narušiť. Treba si uvedomiť, že to bol tunel stavaný za vojny.“

Vedenie mesta si však myslí, že rekonštrukciu zanedbali. Viac tu: Mesto rieši, či tunel nevytunelovali

exit_res.jpgZa dverami exit je núdzový východ.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

chodbaexti_res.jpg

Chodba končí na Palisádoch.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

unik_res.jpg

Chodba na únik je osvetlená, dvere nie sú zamknuté.

tunel_res.jpg

Tunel má dĺžku 800 metrov.

zalep_res.jpg

V tuneli vidno práce na ostení.

zalepene_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

dopravneznacky_res.jpg

Za porušenie zákazu hrozí pokuta.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Katka so vzácnym ochorením: Rozhodla som sa, že deti mať nebudem
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  4. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť
  8. Tipuj dedinský futbal online a vyhraj zájazd na Ligu majstrov
  1. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  2. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  3. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  4. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  5. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  6. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  7. Verve services - upratovacia firma, ktorá vznikla z nuly
  8. Kedy s dieťaťom prvýkrát k zubárovi? Odpoveď vás prekvapí
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 451
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 12 662
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 861
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 8 868
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 700
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 5 517
  7. Získajte peniaze pre zelený projekt. K dispozícii je 250-tisíc 2 505
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 355
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  2. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  3. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  5. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  6. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 716
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 6 312
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 6 309
  4. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 4 049
  5. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 294
  6. Ján Valchár: Lúza znova útočí alebo Ako Prigožin kandidoval za prezidenta 2 744
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 463
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 327
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu